هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش: پژوهش با رویکرد کیفی، به روش تحلیل مضمون انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند، و مصاحبه با خبرگان تا حصول اشباع نظری استمرار یافت. برای تعیین چارچوب منطقی از داده ها، مراحل شناسایی، یادداشت برداری و طبقه بندی مفاهیم انجام شد. دسته ها بازبینی و موارد تکراری حذف، موارد مشابه ادغام و ابعاد موضوع مشخص و سطح بندی شدند. روش تجزیه وتحلیل داده ها با تکنیک تحلیل مضمون از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. سپس به منظور سنجش اعتبار مدل، با ده نفر از خبرگان هیات علمی در قالب یک گروه کانونی در ابعاد، مولفه ها و شاخص های مدل، هم اندیشی و توافق صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد، مدل استخراج شده دارای 9 بعد، 25 مولفه و تعداد 80 شاخص برای ارزیابی عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی است. نتایج نشان داد شاخص های خلاقیت، ابتکار و نوآوری جزء مولفه ها و ویژگی های شخصیتی است و در بعد فردی قرار دارد. نتیجه گیری: مدل ارایه شده می تواند در ارزیابی عملکرد پژوهشی اعضای هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رفع مشکلات و موانع احتمالی موجود و ارتقای خلاقیت و ابتکار آن مطلوب باشد.