Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رئیسی وانانی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    5-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:سخن اصلی نظریه «استفاده و رضامندی» این است که رسانه ها قدرت تاثیرگذاری اندکی بر مخاطب دارند و در مقابل، این مخاطبان هستند که میل و نیاز خود را بر رسانه ها تحمیل کرده، بر سیاست گذاری آنها تاثیر می گذارند. از دید این نظریه، رسانه باید مخاطب محور باشد؛ یعنی باید تلاش خود را تنها در جهت تامین امیال مخاطبان خود یا همان جلب لذت و دفع الم مصروف دارد تا بتواند به تعداد بیشتری از مخاطبان دست یابد. به زعم پردازندگان این نظریه، سخن مزبور با برخی از آموزه های صریح قرآن کریم تقابل دارد. قرآن کریم امیال طبیعی از جمله میل به لذت در انسان را نه تنها انکار یا محکوم نمی کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر آنها مبتنی ساخته است. از دید قرآن کریم، نیازهای واقعی انسان نیازهایی است که ارضای آنها موجب فعلیت یابی استعدادهای فطری انسان می شود. در مقابل، اندیشه غیردینی، نیازهای غریزی و حیوانی را در انسان نیاز اصیل تلقی کرده و قاعدتا رسانه را ملزم به تامین آنها می داند. از نظر قرآن کریم، فقط ارضای نیازهای واقعی می تواند انسان را به هدف نهایی خلقت نزدیک کند. ازاین رو، یک رسانه مطلوب با معیار دینی، باید به نیاز، مصلحت و خواسته های معقول مخاطب توجه کند. در این نوشتار، سعی شده تا با عطف توجه به محتوای این نظریه، دیدگاه قرآن در خصوص نیازهای انسان و نحوه مواجهه با آنها تشریح گردد.   چکیده عربی:الموضوع الأساسی الذی تطرحه نظریة «الاستفادة والرضا» هو أن وسائل الإعلام لها تأثیر محدود علی المخاطب، وفی المقابل فإن المخاطبین هم الذین یفرضون رغباتهم ومتطلباتهم علی وسائل الإعلام وبالتالی یؤثرون علی توجهاتها. ومن وجهة نظر هذه النظریة فإن وسائل الإعلام لا بد وأن تجعل المخاطب محورا لها، أی ینبغی تسخیر مساعیها بغیة توفیر رغبات المخاطب فقط بمعنی منحه اللذة ودفع الأذی عنه کی تتمکن من استقطاب مخاطبین أکثر، ویدعی المنظرون فی هذا الصدد أن هذا الکلام یتعارض مع التعالیم الصریحة فی القرآن الکریم الذی لا ینکر ولا یشجب الرغبات الطبیعیة لدی الإنسان بما فیها النزعة إلی اللذة، بل إنه جعل بعض تعالیمه مستندة إلیها. من وجهة نظر کتاب الله المجید فإن الحاجات الحقیقیة لدی الإنسان هی حاجات یؤدی إرضاؤها إلی تفعیل قابلیاته الفطریة، وفی مقابل ذلک فإن الفکر غیر الدینی یعتبر الرغبات الغریزیة والحیوانیة للإنسان بأنها حاجاته الأساسیة وبالتالی فإنه یسخر وسائل الإعلام لتلبیتها، لکن القرآن الکریم یری أن تلبیة الحاجات الحقیقیة فقط من شأنه الأخذ بید الإنسان لبلوغ الهدف من الخلقة، و علی هذا الأساس فإن وسیلة الإعلام المناسبة والتی تستند إلی معیار دینی لا بد وأن ترکز اهتمامها علی حاجة المخاطب ومصلحته ورغباته المعقولة. وقد قام الباحث فی هذه المقالة بلفت الأنظار إلی مضمون النظریة المذکورة لکی یتم تفصیل الرؤیة القرآنیة علی صعید حاجات الإنسان وکیفیة مواجهتها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یوسف زاده حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    25-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1242
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:رسانه های جمعی در قالب ساختارهایی اجتماعی علاوه بر ایفای نقش برجسته در فرهنگ سازی و جامعه پذیری، میانجی بسیاری از تعاملات اجتماعی نیز به شمار می روند. در این صورت، چه نسبتی با اصل «امر به معروف»، که مهم ترین سازوکار اسلام برای جامعه پذیری است برقرار می کنند؟ آیا می توان از ظرفیت رسانه های جمعی برای «امر به معروف» و «نهی از منکر» استفاده کرد؟ در پژوهش صورت گرفته، با الهام از آیه 104 سوره آل عمران و روش «مقایسه ای نامتوازن پیوسته»، این نتیجه حاصل شد که فعالیت رسانه های جمعی، به ویژه رسانه های تصویری، با امر به معروف و نهی از منکر درهم آمیخته است و اصل «امر به معروف و «نهی از منکر» به عنوان نظریه هنجاری اسلام، ظرفیت بالایی برای رقابت با نظریه های هنجاری رایج دارد. تلقی سازمان رسانه ای به مثابه امر به معروف و ناهی از منکر، الزاماتی برای نحوه فعالیت رسانه ای به وجود می آورد که از جمله شناخت از جایگاه رسانه ای در نظام اسلامی همچون حامل امانت (مسوولیت) الهی، اتخاذ محمل مناسب برای ارائه پیام، هماهنگی در نظر و عمل، همگرایی رسانه ای، مخاطب شناسی اسلامی و مانند آن است.   چکیده عربی:إن وسائل الإعلام تعتبر وسیطة فی الکثیر من التداولات الاجتماعیة فضلا عن إیفائها دورا ملحوظا فی التثقیف والتقبل الاجتماعی فی إطار هیاکل اجتماعیة، وفی هذه الحالة فما هی نسبتها إلی مبدأ «الأمر بالمعروف» الذی یعد أهم وسیلة یعتمد علیها الإسلام لتحقیق التقبل الاجتماعی؟ و هل یمکن الاعتماد علی قابلیاتها ل «الأمر بالمعروف» و «النهی عن المنکر»؟اعتمد الباحث فی هذه المقالة علی الآیة 104 من سورة آل عمران واتبع أسلوب المقارنة غیر المتوازن المترابط، وقد أثبتت نتائج البحث أن نشاط وسائل الإعلام العامة - ولا سیما المرئیة منها - قد امتزج مع الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر، وأن أصلی الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر بصفتهما نظریتین قانونیتین فی الإسلام لهما قابلیة کبیرة لمنافسة النظریات القانونیة السائدة. إن اعتبار المنظمة الإعلامیة بصفتها منظمة آمرة بالمعروف وناهیة عن المنکر، یوجد إلزاما للنشاط الإعلامی وبما فی ذلک معرفة المکانة الإعلامیة فی النظام الإسلامی بصفته حامل للأمانة الإلهیة (المسؤولیة الإلهیة)، ویوجب اتخاذ محمل مناسب لتقدیم رسائل وتحقیق انسجام علی المستویین النظری والعملی وکذلک وحدة الفکر الإعلامی ومعرفة المخاطب الإسلام و ما شاکل ذلک.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کوشا غلام حیدر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    51-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    858
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:این مقاله با استفاده از الگوی «روش شناسی بنیادین» درصدد است مبانی و جهت گیری های فلسفی دخیل در نظریه های جامعه شناسی دین را بررسی کند. جامعه شناسان با تکیه بر اصول و مبادی نظری خاص، به تحلیل دین پرداخته و به جهت گیری هایی همچون نگاه ماده انگارانه به دین، محوریت انسان و منافع دنیوی او، استفاده از معرفت حسی و روش تجربی در تحلیل دین و درنهایت، بازکاوی منشأ دین و توجیه کارکردی آن ملتزم شده اند. جهت گیری های مزبور، تعارض جامعه شناسی و دین، تقلیل گرایی، تساهل و تسامح روش شناختی و نیز تقویت سکولاریزم و پلورالیزم مذهبی و اجتماعی و درپی آن، گردن نهادن به جنبش های مذهبی متکثر و متضاد را موجب شده است. این درحالی است که اگر جامعه شناسان در طرح نظریه های خود، به مبانی دیگری ملتزم می شدند بسیاری از پیامدهای معرفتی، اجتماعی و فرهنگی فرصت بروز نمی یافت و وضع مذهب در جامعه نوین به گونه ای دیگر رقم می خورد.   چکیده عربی:الهدف من تدوین هذه المقالة هو دراسة الدین فی نطاق الأصول والتوجهات الفلسفیة الدخیلة فی نظریات علم الاجتماع وذلک عبر الاستفادة من أنموذج «المنهجیة الأساسیة». إن علماء الاجتماع قد قاموا بدراسة وتحلیل الدین والتزموا ببعض التوجهات کالرؤیة المادیة للدین ومحوریة الإنسان والمصالح الدنیویة عبر اعتمادهم علی أصول ومبادئ نظریة خاصة واستفادتهم من المعرفة الحسیة والمنهج التجریبی، وعلی هذا الأساس التزموا بتحلیل منشأ الدین وتوجیه أدائه. التوجهات المشار إلیها قد أدت إلی حدوث تعارض فی مجال علم الاجتماع الدینی والنزعة التقلیلیة والتساهل والتسامح والمنهجیة کما أسفرت عن تقویة العلمانیة والکثرة الدینیة والاجتماعیة وبالتالی الإذعان إلی الحرکات الدینیة ذات النزعة المتکثرة والمتضادة، فی حین أن علم الاجتماع عند طرح نظریاتهم لو التزموا بأصول أخری لما تسنی ظهور الکثیر من النتائج المعرفیة والاجتماعیة والثقافیة ولأصبحت أوضاع المذهب فی المجتمع الحدیث بشکل آخر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 858

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابوطالبی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    75-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1375
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:این مقاله با بررسی آثار استاد مرتضی مطهری درباره تحولات جامعه و تاریخ، به دنبال تبیین نظریه «تکامل جامعه و تاریخ» ایشان است. برای تبیین این نظریه، باید به سوالات ذیل پاسخ داد: تکامل به چه معناست؟ معیارهای تکامل جامعه و تاریخ چیست؟ و سیر حرکت تکاملی تاریخ چگونه است؟ با بررسی آثار ایشان، به این نتیجه می رسیم که «تکامل تاریخ» به معنای به فعلیت رسیدن استعدادهای فطری جامعه است که معیار آن ایمان و ایدئولوژی و رشد آزادی و آگاهی در جامعه است. سیر تکامل تاریخ هم به این صورت است که در طول تاریخ، مجموع جوامع در مجموع زمان ها، روبه تکامل هستند. این تکامل مجموعی اگر به معنای تکامل در نهایت تاریخ و در قالب جامعه مهدوی باشد قابل پذیرش است، اما به صورت تکامل مجموعی در مقاطعی از تاریخ، همواره لزوما قابل پذیرش نیست، اگرچه برای دوره های تاریخی خاص پذیرفتنی است.   چکیده عربی:محور البحث فی هذه المقالة هو دراسة آثار الأستاذ مرتضی مطهری حول تحولات المجتمع والتأریخ وتبعا لذلک بیان نظریة «تکامل المجتمع والتأریخ» التی طرحها، ولأجل بیان هذه النظریة لا بد من الإجابة عن الأسئلة التالیة: ما هو معنی التکامل؟ ما هی معاییر تکامل المجتمع والتأریخ؟ کیف تکون مسیرة الحرکة التکاملیة للتأریخ؟وبعد دراسة مؤلفاته القیمة توصل کاتب المقالة إلی أن تکامل التأریخ یعنی تفعیل القابلبیات الفطریة فی المجتمع والتی معیارها الإیمان والإیدیولوجیة ورقی الحریة والوعی الاجتماعی کما أن المسیرة التکاملیة للتأریخ هی أنه علی طوال التأریخ قد شهدت المجتمعات بأسرها تکاملا فی مجمل الزمان. هذا التکامل الشامل لو کان بمعنی التکامل فی نهایة التأریخ وفی نطاق المجتمع المهدوی یعد أمرا مقبولا، ولکنه غیر مقبول دائما باللزوم بشکل تکامل مجموعی فی بعض مراحل التأریخ حتی وإن کان مقبولا فی بعض المراحل التأریخیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی صیفار مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    93-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2495
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:مکتب «فرانکفورت» (نظریه «انتقادی» به عنوان مبنای اصلی آن) بخشی از یک جنبش فکری، موسوم به «مارکسیسم غربی» و برآمده از شرایط خاصی است که در پی تفاسیر مجدد از نظریه مارکس درباره جوامع سرمایه داری و انتقاد از جامعه نوین و نظام های گوناگون معرفتی مانند اثبات گرایی است. در این نوشته، تلاش بر آن است که ضمن معرفی نظریه «انتقادی» و زمینه های اجتماعی و نظری (معرفتی) شکل گیری آن، به مبانی نظری (فلسفی) این نظریه با توجه به نسل اول نظریه پردازان مشهور آن (همچون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه و فروم) بپردازد و ضمن توضیح هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و روش شناسی آن، به بررسی و ارزیابی مبانی آن همت گمارد.   چکیده عربی:مدرسة فرانکفورت التی تتخذ من النظریة الانتقادیة کأصل أساسی لها هی جانب من نهضة فکریة یطلق علیها «المارکسیة الغربیة» وهی نابعة من ظروف خاصة تبحث عن تفاسیر جدیدة لنظریة مارکس حول المجتمعات الرأسمالیة وانتقاد المجتمع الحدیث والأنظمة المعرفیة المتنوعة کمدارس الفلسفة الوضعیة. قام الباحث فی هذه المقالة بالتعریف بالنظریة الانتقادیة ووضح خلفیات نشأتها الاجتماعیة والنظریة (المعرفیة) وتطرق إلی تحلیل المبادئ الفلسفیة لها فی الجیل الأول لمنظریها المشهورین من أمثال هورکهایمر وأدورنو ومارکوزیه وفروم، ومن خلال توضیح الوجودیة والمعرفیة والإنسانیة والمنهجیة لهذه النظریة قام بدراسة وتقییم مبادئها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2495

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کرم الهی نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    115-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:این مقاله در پی ارائه الگویی مبتنی بر منابع اسلامی به منظور سنجش دین داری در بین مسلمانان است. در دهه های اخیر، تحقیقاتی در خصوص سنجش تجربی وضعیت دین داری در ایران انجام شده، اما عمده ترین کاستی آنها عدم تلاش برای طراحی الگوی بومی سنجش دین داری و استفاده از الگوهای غربی و مسیحی است. البته در این زمینه، برخی تلاش ها برای طراحی یا کاربست الگوهای بومی از سوی بعضی محققان صورت گرفته، ولی این تلاش ها نیز چندان قرین توفیق نبوده است. با اذعان به سابقه بیش از پنجاه ساله مطالعات تجربی و میدانی انواع، میزان و تغییرات دین داری، با ذکر گونه شناسی هیل و هود از انواع مقیاس های غربی سنجش دین داری، مهم ترین انتقادات مربوط به مقیاس های مزبور مطرح شده است. سپس برخی از الگوهای داخلی سنجش دین داری معرفی و نقد گردید و در پایان نیز با بهر ه گیری از منابع اسلامی، الگویی بومی برای سنجش تجربی دین داری پیشنهاد شده است.   چکیده عربی: قام الباحث فی هذه المقالة بطرح أنموذج یستند إلی المصادر الإسلامیة لأجل تقییم التدین بین المسلمین. فی العقود الماضیة شهدت إیران إجراء بعض البحوث فی إطار تقییم تجریبی فی مجال التدین ولکن أهم نقص تعانی منه هذه البحوث هو عدم قیامها بطرح أنموذج محلی للتدین حیث اعتمدت علی النماذج الغربیة والمسیحیة. فی هذا المجال طبعا بذلت بعض الجهود بغیة طرح أو تطبیق نماذج محلیة من قبل بعض الباحثین، ولکن هذه المساعی لم تکن موفقة إلی حد کبیر.وبعد معرفة الخلفیة الزمنیة التی تتجاوز خمسین عاما من الدراسات التجریبیة والمیدانیة لأنواع التدین ومستواه والتغییرات التی طرأت علیه، أثبت الباحث أن الأنواع التی طرحها هیل وهود هی أنواع للمعاییر الغربیة لتقییم التدین تمثل أهم موارد الانتقاد التی ترد علی هذه المعاییر. و من ثم قام الباحث بذکر بعض النماذج المحلیة لتقیم التدین المعرفی و نقده، و فی النهایة عبر اعتماده علی المصادر الإسلامیة اقترح أنموذجا محلیا لأجل تقییم التدین تجریبیا.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button