Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2375
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

مقدمه: خانواده عنصر کلیدی رشد و پرورش فرزندان است. فرزندانی که در محیط پویای خانواده پرورش می یابند، در آینده افرادی مقاوم، تاب آور در برابر مشکلات زندگی هستند. کودکان پرورشگاهی که اقبال و بخت تجربه کردن محیط خانواده را ندارند از محیط گرم و رشد یافته خانواده محروم اند. در این پژوهش مولفه های طرحواره های شناختی ناسازگار، باورهای غیر منطقی و مهارت های ارتباطی در دو گروه نوجوان پرورشگاهی و نوجوان عادی مقایسه شده است.روش: در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسه ای استفاده شد. 116 نوجوان دختر (56 نفر نوجوان پرورشگاهی و 60 نفر نوجوان عادی) بین سنین 12 تا 18 سال به روش نمونه گیری در دسترس برای نوجوانان عادی و روش نمونه گیری هدفمند برای نوجوانان پرورشگاهی انتخاب شدند و پرسشنامه های طرحواره های ناسازگار اولیه Young فرم کوتاه، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و آزمون مهارت های ارتباطی Quondam نسخه تجدید نظر شده را تکمیل کردند. سپس داده های با روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تی مستقل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه در نمره کلی طرحواره های ناسازگار اولیه و خرده مقیاس های محرومیت هیجانی، رهاشدگی/ بی ثباتی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص/ شرم، شکست، وابستگی/ بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به خود و اطاعت در سطح (p<0.01) تفاوت معناداری وجود داشت. در نمره کلی باورهای غیر منطقی و مهارت های ارتباطی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. تنها در خرده مقیاس قاطعیت در مولفه مهارت های ارتباطی تفاوت معنادار بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده فراهم کردن شرایطی مناسب در دوره کودکی جهت ارضای نیازهای اساسی کودکان از جمله دلبستگی ایمن به خصوص برای کودکان پرورشگاهی که از محیط امن و با ثبات خانواده محرومند، برای رشد بهتر و موفقیت و پیشگیری از مشکلات روان شناختی در کودکان پرورشگاهی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صفایی مریم | شکری امید

نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3914
  • دانلود: 

    1377
چکیده: 

مقدمه: مقیاس استرس ادراک شده یکی از محدود ابزارهایی است که سطح کلی استرس ادراک شده را اندازه گیری می کند و در طیف وسیعی از موقعیت های پژوهشی و بالینی استفاده شده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل روان سنجی نسخه فارسی مقیاس استرس ادراک شده در گروهی از بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. روش: جهت تعیین روایی عاملی نسخه فارسی مقیاس استرس ادراک شده از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی نسخه فارسی مقیاس استرس ادراک شده از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. در این مطالعه 155 بیمار سرطانی (119 زن و 36 مرد) به نسخه فارسی مقیاس استرس ادراک شده پاسخ دادند.یافته ها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش وریمکس نشان داد که نسخه فارسی مقیاس استرس ادراک شده از دو عامل خودکارآمدی ادراک شده و درماندگی ادراک شده تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرم افزار AMOS، وجود عوامل دو گانه را تایید کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی برای عوامل خودکارآمدی ادراک شده، درماندگی ادراک شده و نمره کلی استرس ادراک شده به ترتیب برابر با 0.80، 0.60 و 0.76 به دست آمد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مقیاس استرس ادراک شده برای اندازه گیری استرس روان شناختی ادراک شده در گروه نمونه بیماران سرطانی فارسی زبان، از لحاظ روان سنجی ابزار دقیقی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3914

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1377 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1609
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

مقدمه: بیماران مبتلا به نارسائی قلبی، علائم جسمی، روانی و نگرانی های مربوط به مرگ و زندگی را از مشخصات بیماری، در زندگی خود می دانند. جهت سنجش نگرانی های مرتبط با بیماری در این بیماران ابزاری اختصاصی و متناسب با فرهنگ آنان موجود نمی باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و روان سنجی پرسشنامه نگرانی های مرتبط با بیماری در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، انجام شد.روش: پژوهش حاضر در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد. بر اساس یافته های بدست آمده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به بیمارستان های حضرت رسول (ص)، امام حسین (ع) و شریعتی شهر تهران در سال 1391 و داده های بدست آمده از متون، مقالات و پرسشنامه های طراحی شده موجود، عبارات اولیه مربوط به پرسشنامه نگرانی های مرتبط با بیماری طراحی گردید. پس از تعیین روائی صوری و روائی محتوای پرسشنامه، روائی سازه و پایایی پرسشنامه بر روی 130 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS v.19 انجام شد.یافته ها: با انجام روائی صوری و روائی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی، پرسشنامه 23 عبارتی با چهار عامل (9 عبارت در عامل اول، 8 عبارت در عامل دوم، 4 عبارت در عامل سوم و 2 عبارت در عامل چهارم) ساخته شد. دو عامل «استقلال شناختی» و «استقلال عملکردی» به عنوان عوامل زیرمجموعه بعد «استقلال» و دو عامل «نگرانی جسمی-روانی» و «نگرانی از آینده بیماری» به عنوان عوامل زیرمجموعه بعد «نگرانی مرتبط با علائم» درنظرگرفته شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ a=0.90 و با استفاده از روش دونیمه کردن r=0.89 برآورد گردید.نتیجه گیری: پرسشنامه نگرانی های مرتبط با بیماری، از درجات قابل قبول و بالایی از اعتبار و پایایی برخوردار می باشد. لذا، استفاده از این پرسشنامه می تواند در هدایت پژوهش های بعدی مرتبط با نگرانی های بیماران مختلف سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    6533
  • دانلود: 

    9452
چکیده: 

مقدمه: تمایلات جنسی برای سلامتی، کیفیت زندگی و همچنین بهزیستی انسان ها امری اساسی است. صمیمیت جنسی نقش بسزایی در ایجاد رضایت جنسی و زناشویی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش جنسی بر صمیمیت جنسی زنان متاهل انجام شد.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی و به شیوه پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد می باشد. جامعه این پژوهش را کلیه زنان متاهل مراجعه کننده به مرکز همیاران سلامت روان شهر بجنورد در تابستان سال 1392 تشکیل می دادندکه خواستار شرکت در جلسات آموزشی به جهت بهبود روابط زناشویی خود بودند. نمونه پژوهش شامل 48 زن واجد شرایط بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد جایگزین گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه صمیمیت جنسی محقق ساخته بود که توسط شرکت کنندگان در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماهه) تکمیل شد. 6 جلسه آموزش جنسی دو ساعته با توالی هر هفته یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. برای گروه شاهد مداخله ای ارایه نشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.18 و با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش جنسی، صمیمیت جنسی زنان گروه مداخله را در مرحله پس آزمون (F=138.13 و P<0.01) و پیگیری (132.83=F و 0.01>P) به طور معناداری افزایش داده است.نتیجه گیری: آموزش جنسی در ارتقای صمیمیت جنسی موثر است و منجر به روابط زناشویی رضایت بخش می گردد. می توان از آموزش های جنسی در جهت بهبود/تقویت روابط جنسی زوجین استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9452 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2682
  • دانلود: 

    776
چکیده: 

مقدمه: خشونت محل کار علیه پرستاران پدیده پیچیده ای است و عواملی زیادی در ایجاد آن نقش دارند. با این وجود تاکنون بیشتر دیدگاه پرستاران در رابطه با ابعاد مختلف این پدیده مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی درک بیماران از ماهیت خشونت محل کار علیه پرستاران در مراکز آموزشی - درمانی تبریز انجام شد.روش : در این مطالعه توصیفی 384 بیمار بستری در بخش های داخلی - جراحی مراکز آموزشی - درمانی تبریز در سال 1392 به روش تصادفی ساده برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده خشونت محل کار در محیط های بهداشتی طراحی شده توسط سازمان جهانی بهداشت جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss v.13 انجام گرفت.یافته ها: بیماران در طول مدت بستری خود 204 مورد خشونت محل کار را به ترتیب در انواع کلامی (66.2%)، فرهنگی (19.1%)، جنسی (9.8%) و فیزیکی (4.9%) گزارش نمودند. در کل، بیماران و همراهان آن ها بیش ترین گروه ایجاد کننده خشونت محل کار بودند. شایع ترین عامل مرتبط با بروز خشونت محل کار علیه پرستاران برخورد نامناسب پرسنل بیمارستان با بیمار یا همراهان آنان بود. عمده ترین واکنش پرستاران به اعمال خشونت علیه آنان انجام ندادن هیچ کاری بود.نتیجه گیری: نتایج تایید کننده شیوع بالای خشونت محل کار علیه پرستاران ایرانی است. به نظر می رسد که ترکیبی از ارتقاء مهارت های ارتباطی پرستاران، آموزش بیماران و پی گیری جدی تر موارد اعمال خشونت علیه پرستاران بتواند سبب کاهش موارد خشونت گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 776 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2240
  • دانلود: 

    1117
چکیده: 

مقدمه: داشتن روابط مثبت و سالم با دیگران، کلید رشد و کمال آدمی است و برقراری روابط بین فردی مطلوب از مهم ترین عوامل موفقیت در حرفه پرستاری است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین سبک دلبستگی و روابط بین فردی در پرستاران بود. روش: در این مطالعه توصیفی 260 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی - درمانی شهر همدان در سال 1392 از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه مقیاس سبک دلبستگی بزرگسالان (RAAS (Revised Adult Attachment Scale و مقیاس روابط بین فردی از پرسشنامه هوش هیجانی بار - اون بود. داده ها با آمارتوصیفی (میانگین، انحراف معیارو خطای انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اکثریت پرستاران (76.3%) دارای سبک دلبستگی ایمن بودند و بین سبک های دلبستگی با روابط بین فردی آن ها ارتباط وجود دارد (P£0.01) به طوری که پرستاران با سبک دلبستگی ایمن روابط بین فردی بهتری داشتند.نتیجه گیری: سبک دلبستگی نقش موثری در برقراری روابط بین فردی ایفا می کند. افرادی که از سبک دلبستگی ایمن برخوردار هستند روابط بین فردی مناسب تری برقرار می کنند و همین امر بر فعالیت های حرفه ای آن ها اثر گذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1402
  • دانلود: 

    374
چکیده: 

مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که شیوع آن در قشر دانشجویی بیش از 10-46% تخمین زده شده است. به علت وجود تفاوت در مهارت های افراد برای حل مشکلات، میزان افسردگی آنان می تواند با نقص در مهارت های حل مساله مرتبط باشد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر میزان افسردگی دانشجویان می باشد.روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که 57 نفر از دانشجویان پرستاری که دارای خصوصیات نمونه پژوهش بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (27 نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله، جلسات آموزشی توانایی مهارت حل مساله در هفت جلسه و دو بار درهفته تشکیل شد، برای گروه شاهد مداخله خاصی اجرا نگردید، سپس مجددا یک هفته بعد تست افسردگی بک برای هر دو گروه ارزیابی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و تست افسردگی بک بود. داده ها با استفاده از روش های آماری کای اسکوئر و تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره افسردگی دانشجویان گروه مداخله از 14.8 قبل از مداخله به 12.7 بعد از مداخله کاهش یافت. نتایج اختلاف معناداری را در گروه مداخله نشان داد (p<0.05)، بدین معنا که با استفاده از آموزش مهارت حل مساله افسردگی کاهش می یابد. این در حالی است که در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (P>0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت مهارت حل مساله بر کاهش شدت افسردگی دانشجویان تاثیر مثبت می گذارد و آموزش این مهارت می تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن ها گردد. بر گزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مهارت حل مساله در دانشگاه ها در جهت ارتقاء سلامت روان و کاهش شدت افسردگی دانشجویان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 374 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    72-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1919
  • دانلود: 

    391
چکیده: 

مقدمه: آسم بیماری التهابی مزمن راه های هوایی است که موجب حساسیت بیش از حد، ادم و تولید مخاط در راه های هوایی می شود. این بیماری می تواند باعث محدودیت فعالیت فیزیکی بیمار، مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی و کاهش کیفیت زندگی بیماران گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سلامت روان و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آسم صورت گرفته است.روش: این مطالعه از نوع تحلیلی همبستگی بود که بر روی 135 بیمار مبتلا به آسم مراجعه کننده به درمانگاه های وایسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی آسم انجام گردید. آنالیز داده ها در محیط نرم افزاری spss v.18 با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و تی تست صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که تمام خرده مقیاس های کیفیت زندگی با سلامت روان بیماران همبستگی معنادار دارد (P<0.001) و میانگین نمره خرده مقیاس افسردگی آزمون سلامت عمومی در زنان بیشتر از مردان بوده است (P<0.001)، همچنین میانگین نمره کیفیت زندگی در مردان بیشتر از زنان بوده است (P<0.001).نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش چنین نتیجه گیری می شود حیطه های کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم شامل علایم و نشانه ها، فعالیت جسمانی، عملکرد خلقی، عملکرد اجتماعی، درک از سلامتی بیماران مبتلا به آسم با همه حیطه های سلامت روان آن ها رابطه دارد لذا ارائه مراقبت های خاص در حیطه روان شناختی می تواند برای این بیماران مفید وموجبات ارتقاء کیفیت زندگی انان را فراهم سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 391 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button