مد و رسانه آن، پوشاک، وسیله ای هنری برای بیان عقاید و افکار انسانها قلمداد می شود و تنها جوامعی از این منظر آسیب جدی خواهند دید که در این حوزه فرهنگی تقلیدکننده محض باشند. هدف برای حل این مشکل و تولید پوشاک اسلامی-ایرانی، این تحقیق با هدف بررسی نگرش و ذهنیت مصرف کنندگان انجام شد. روش در این پژوهش با بهره گیری از رویکرد کیفی استخراج استعاره زالتمن(زیمت)، نقشه ذهنی مد اسلامی-ایرانی استخراج شد. در این راستا، با 15 نفر از مصرف کنندگانی که نسبت به این موضوع درگیری ذهنی بالایی داشتند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. یافته ها نقشه اجماعی با 23 سازه ذهنی استخراج شد. نتیجه گیری مهم ترین سازه هایی که باید مد نظر طراحان قرار گیرد، عبارتند از: تاکید بر المان های اسلامی، استفاده از شکل اصلی در طراحی، الوان بودن، سنتی بودن، استفاده از مفاهیم در طراحی، تنوع ناهنجار رنگها، پیچیدگی در طراحی، کمبود حق انتخاب و تیره بودن.