مقدمه: شواهد نشان می دهند که گلوکوکورتیکوییدهای ترشح شده از قشر غدد فوق کلیه در طی حالات هیجانی بر ذخیره حافظه اثر می گذارند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکویید با تراکم بالا در ناحیه پشتی هیپوکمپ احتمال نقش آنها را در ذخیره حافظه در این ناحیه مطرح می سازد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر تعدیل فعالیت گیرنده گلوکوکورتیکویید در ناحیه پشتی هیپوکمپ بر ذخیره حافظه فضایی و تثبیت اطلاعاتی تازه آموخته شده در مدل یادگیری ماز آبی موریس است.مواد و روشها: موشهای نر نژاد لانگ ایوانز (Long-Evans) با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا روی ناحیه پشتی هیپوکمپ موشها به صورت دو طرفه کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش با به کارگیری مدل ماز آبی موریس برای یادگیری فضایی، آموزش داده شد. بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش، دگزامتازون (0.1 میکروگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آگونیست یا Ru 38486 (3 نانوگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکویید به صورت دو طرفه و به طور روزانه به داخل هسته فوق تزریق شد. برای ارزیابی حافظه فضایی از دو ملاک استفاده شد: 1- مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان صفحه پلکسی گلاس را پیدا کند(Escape latency, EL) . 2- مسافتی که حیوان برای پیدا کردن صفحه پلکسی گلاس طی می کرد. (Length of distances, LD) .یافته ها: نتایج نشان میدهد که تزریق آگونیست گلوکوکورتیکویید بلافاصله و تا 60 دقیقه پس از آموزش، به طور قابل توجهی ذخیره حافظه فضایی را افزایش می دهد (P<0.01). برعکس، تزریق آنتاگونیست گلوکوکورتیکویید به طور معنی دار ذخیره حافظه فضایی را کاهش می دهد (P<0.01). تزریق داروها 120 دقیقه بعد از آموزش اثر معنی داری بر تثبیت حافظه فضایی نداشت.نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد که فعال شدن گیرنده های گلوکوکورتیکویید ناحیه پشتی هیپوکمپ در رت نقش مهمی در روند تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی حداقل تا 60 دقیقه بعد از آموزش دارند.