موسیقی شعر یکی از عناصر مهم در تصویرآفرینی های شعری و به دنبال آن خیال انگیزی مخاطب است، با این توضیح که شاعر می تواند با انتخاب الفاظ آهنگین، هم نشینی آواها و الهام از وزن عروضی مناسب و موسیقی قافیه، تصویری متناسب با احساس خویش را در ذهن مخاطب ترسیم نموده و خیال وی را برانگیزد. با توجه به اینکه حس شنوایی در زندگی نابینایان جای حس بینایی را می گیرد و به عنوان حس اصلی بکار می رود، تحقیق حاضر درصدد است تا با روش توصیفی– تحلیلی به کارکرد موسیقی شعر در دیوان عبدالله بردونی-شاعر نابینا و معاصر یمنی-پرداخته و میزان موفقیت شاعر را در استفاده از موسیقی، جهت تصویر آفرینی شعری و خیال انگیزی مخاطب ارزیابی نماید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد: گرایش به بحرهای سبک و پرطنین و بهره گیری از ویژگی های آوایی حروف قافیه، شاعر را در انتقال تجربه ی شعری و تشکیل موسیقی بیرونی کمک نموده است. مهمترین عنصر مؤثر در تشکیل موسیقی درونی شعر بردونی «تکرار» است؛ گاه تکرار حرف و گاه تکرار کلمه که به صورت های: جناس، طباق، ردالعجز علی الصدر و. . . نمود یافته است.