Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    724
چکیده: 

موسیقی شعر یکی از عناصر مهم در تصویرآفرینی های شعری و به دنبال آن خیال انگیزی مخاطب است، با این توضیح که شاعر می تواند با انتخاب الفاظ آهنگین، هم نشینی آواها و الهام از وزن عروضی مناسب و موسیقی قافیه، تصویری متناسب با احساس خویش را در ذهن مخاطب ترسیم نموده و خیال وی را برانگیزد. با توجه به اینکه حس شنوایی در زندگی نابینایان جای حس بینایی را می­ گیرد و به عنوان حس اصلی بکار می­ رود، تحقیق حاضر درصدد است تا با روش توصیفی– تحلیلی به کارکرد موسیقی شعر در دیوان عبدالله بردونی-شاعر نابینا و معاصر یمنی-پرداخته و میزان موفقیت شاعر را در استفاده از موسیقی، جهت تصویر­ آفرینی شعری و خیال انگیزی مخاطب ارزیابی نماید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می­ دهد: گرایش به بحرهای سبک و پرطنین و بهره­ گیری از ویژگی­ های آوایی حروف قافیه، شاعر را در انتقال تجربه­ ی شعری و تشکیل موسیقی بیرونی کمک نموده است. مهمترین عنصر مؤثر در تشکیل موسیقی درونی شعر بردونی «تکرار» است؛ گاه تکرار حرف و گاه تکرار کلمه که به صورت­ های: جناس، طباق، ردالعجز علی الصدر و. . . نمود یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 724 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامی سیمین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    25-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    442
  • دانلود: 

    373
چکیده: 

رئالیسم جادویی شیوة نوینی در داستان نویسی معاصر است که در آن نویسنده عناصری همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» را با رخدادهای واقعی چنان ماهرانه در هم می­ آمیزد که شخصیت­ های واقعی و فرا واقعی و رخدادهای داستان برای خواننده کاملا طبیعی و باور پذیر جلوه می­ نماید. حنا مینه یکی از نویسندگان معاصر سوری به شمار می­ آید. درون مایة بیشتر داستانهای او، تفاوت میان فقیر وغنی، فاصلة بسیار میان آرزوهای انسان با واقعیتهای زندگی روزمره، مبارزه بخاطر عدالت اجتماعی، مبارزه با قیمومیت فرانسه و. . . است. وی رمان «الرجل الّذی یکره نفسه» را به شیوة رئالیسم جادویی به رشتة تحریر در آورده است. در مقالة حاضر تلاش شده است، با روش تحلیلی و توصیفی مولّفه­ های رئالیسم جادویی و چگونگی و میزان استفادة حنا مینه از آنها در رمان «الرجل الّذی یکره نفسه» مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. یافته­ های این پژوهش نشان می­ دهد که او در این داستان، از شیوة داستان نویسی «رئالیسم جادویی» در بیان مشکلات زندگی، فروپاشی زیرساختهای سنّتی و اثر پذیری متقابل خود و دیگری به شکل منفی و مثبت به خوبی بهره برده و توانسته با تلفیق واقعیت و خیال دغدغه­ هایش را برای خواننده به شکل هنرمندانه به تصویر بکشد. علاوه بر آن، می­ توان گفت که مولّفه­ های رئالیسم جادویی مانند «دوگانگی»، «همزیستی میان واقعیت و جادو»، «اسطوره و نماد» و «استفاده از جادو برای بروکراسی و بی­ عدالتی در جامعه» در این رمان حضوری پررنگ و برجسته تر دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 373 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    47-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    340
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

زندان سروده، در ماهیت خویش شرح رنج و اندوه و دلتنگی­ های یک شاعر دربند است، اما این­ گونه ی غنایی نزد ابراهیم مقادمه شاعر، مبارز و شهید فلسطینی همچون دیگر روشنفکران این دیار سوای از انعکاس رنج و اندوه، شعری انگیزاننده است که با برانگیختن شور مبارزه و مقاومت در وجود انسان مظلوم فلسطینی دریچه­ ای از امید به روی او می­ گشاید و به افق روشن آزادی و پیروزی رهنمون می سازد. در پژوهش حاضر برآنیم باروشی توصیفی-تحلیلی به خوانش زندان­ سروده­ های این شاعر پایداری بر اساس مؤلفه­ های سبک­ شناختی لایه­ ای بپردازیم تا به این مهم دست یابیم که ابراهیم مقادمه به­ عنوان شاعری متعهد چگونه از ماهیت و توانمندی لایه­ های زبانی در راستای القای مفهوم مبارزه­ طلبی و ایستادگی بهره برده است؟ تحلیل سبک­ شناختی اشعار ابراهیم مقادمه، بر کارآمدی مؤلفه­ های سبک شناختی لایه­ ای در جهت درک بهتر لایه­ های زیرین معنا در متون ادبی صحه می­ گذارد؛ بدین صورت­ که کاربرد فراوان بحر رمل نشانگر توجه شاعر به اوزان خفیف و ملایم و فراهم ساختن فضایی آرام است که آرامشی درونی را به خواننده القاء کند. در لایه ی واژگانی تساوی واژگان حسی و انتزاعی و در لایه ی نحوی، هم­ سویی جملات خبری و انشایی، میل به تجسم واقعیت و در عین حال القای احساسات یک مبارز را آشکار می­ سازند. در لایه ی بلاغی تصویرپردازی­ های حسی به حسی بیش از هر ابزاری بازنمود رنج و اندوه یک اسیر فلسطینی را برعهده گرفته­ اند و در لایه ی ایدئولوژیکی، اشعار مقادمه ایمان راسخ یک مبارز دربند، به ثمربخش بودن پایداری و پیروزی نهایی حق را به تصویر کشیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    73-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    805
  • دانلود: 

    745
چکیده: 

میرال الطحاوی (1968م) از نویسندگان معاصر مصری است که اعتقاد دارد سبک هر نویسنده ای، گویای تحولات اجتماعی و حالات روحی و روانی او است. در رمان «الباذنجانة الزرقاء» روحیات نویسنده در شخصیت های داستان، به وضوح هویداست؛ نویسنده از پیِ ترسیم شخصیت های داستانی سعی دارد انواع سرکوب های اجتماعی اعمال شده در حق زن شرقی را بیان کند. در این مقاله، شخصیت ها ی رمان «الباذنجانة الزرقاء» بر اساس نظریه ی روانشناختی کارن هورنای روانشناس سرشناس آلمانی به روش توصیفی-تحلیلی مورد واکاوی قرار گرفته است. هورنای در نظریه­ های روانکاوی خود، به موضوع فرهنگ و محیط، نگاه ویژه­ ای دارد. شخصیت ها ی روان پریشِ رمان «الباذنجانة الزرقاء»، درگیر نوعی روان رنجوری برخاسته از محیط زندگی و آداب مختص به آن هستند که با نظریه­ های روانشناختی هورنای قابل نقد و تحلیل است. این پژوهش می­ کوشد شخصیت ها ی این رمان را بر طبق تیپ های سه گانه ی شخصیت: تیپ مهرطلب، تیپ انزواطلب و تیپ برتری طلب، بررسی کند و راه های تدافعی آنان را برای سیر در بستر جامعه، مورد کنکاش قرار دهد. نتیجة پژوهش نشان می­ دهد از میان پنج شخصیت اصلی که در داستان نقش ایفا می­ کنند جز پدرِ قهرمان داستان، که دارای تیپ شخصیتی سالم و نرمال است دیگر شخصیت­ ها، در گروهِ تیپ­ های شخصیتی نوروتیک و غیر سالمی قرار می گیرند که هورنای به آن اشاره می­ کند. این شخصیت­ ها، به دلیل آسیب­ های محیطی و فرهنگی، دچار اضطراب بنیادینی هستند که به شکل­ گیری روابط ناهنجار در میان آنان منجر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 745 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    97-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    614
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

حس تعلق مکانی، رابطه­ ای عاطفی و پر معنا بین شخص و مکان است که آن را قرارگاهی ارزشمند می سازد. این حس، شاخص ویژه مکانی برای یک فرد نسبت به دیگر مکان­ ها می­ باشد که ابعاد روان شناسانه، کالبدی و حتی اجتماعی را در بر می­ گیرد. بیشتر پژوهش­ های مکان داستانی بر جنبه­ های توصیفی تکیه دارد، اما مکان داستانی در پرتو این حس توانایی­ های گوناگون روانی، احساسی و کالبدی را به خود می­ گیرد که موجب تعلق شدید شخصیت­ ها به آن و تعامل دوطرفه می­ گردد و از توصیفات صرف مکانی تا حد زیادی فاصله می­ گیرد. مکان در رمان «من منتظرت هستم» از سناء ابوشرار نقشی بسیار پر رنگ در تعلق افراد دارد و می­ توان با تکیه بر رویکرد روان­ شناسی محیطی، که عمده تمرکز آن بر مکان و ارتباط آن با فرد است، این پدیده داستانی را به شکلی متفاوت تحلیل کرد تا قابلیت­ های هنری مکان در داستان، بیش از پیش روشن گردد. این پژهش برآن است به روش توصیفی-تحلیلی به چکونگی شکل­ گیری حس تعلق مکانی در این رمان بپردازد. نتایج نشان می­ دهد تعلق مکانی در این رمان منجر به "این ­ همانی" شدید شخصیت­ ها با مکان شده به نحوی که قهرمانان بدون آن احساس وجود نمی­ کنند و خود را در سایه­ ی مکان تعریف می­ کنند. همچنین شاهد سه بعد تعلق مکانی فردی، کالبدی و فرایند روان­ شناسانه هستیم که بعد مکانی نقش بارزتری در ایجاد تعلق مکانی افراد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 614

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    121-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    326
چکیده: 

سرایش شعر، زاییدة روح تلطیف یافتة شاعر است و از ضمیر ناخودآگاه او سرچشمه می­ گیرد. این آفرینش هنری، از دیرباز، در کام بشر شیرین آمد و به ستایش و تمجید آن پرداخت. از این پس، شاعر که خود را در اوج منزلت ادبی و هنری می­ یابد، مغرور می­ شود و خود نیز، سر تعظیم بر آستان هنرش فرود می­ آورد و زانوی خاکساری بر درگاهش می­ ساید و زبان به تسبیح و تعظیم اشعار خویش می گشاید. از آنجا که جلوه­ های این خودستایی شاعرانه در اشعار بارودی، از پیشگامان شعر معاصر عرب، نمود چشمگیری یافته است؛ این پژوهش می­ کوشد تا با روش توصیفی– تحلیلی، به واکاوی این پدیده و اسباب گرایش به آن در دیوان شاعر بپردازد و نمودهای هنری خودشیفتگی و جنبه­ های نوآوری آن را تشریح نماید. عوامل تأثیرگذار در خودشیفتگی بارودی را باید در تربیت و بلندپروازی شاعر، اشتغال او در منصب نظامی و پیشگامی کلاسیسم جست­ وجو کرد که نمودهای آن، در فخر به نوگرایی و احیای سنت شعر، مباهات به نیروی بیان و موهبت شعری و رجحان منزلت شعری خود بر دیگر شاعران تجلی یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 326 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    16 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    141-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    626
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

رضوی عاشور نویسنده مصری با ثلاثیة غرناطة (سه گانه گرانادا) یکی از شناخته­ شده­ ترین نویسندگان در جهان عرب است. این رمان، دارای شخصیت های متعدد اصلی و فرعی است که نویسنده در شخصیت­ پردازی همه ی آن­ ها سنجیده و با دقت نظر عمل کرده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی خلاقیت­ های هنری نویسنده در خلق شخصیت­ های منحصر به فرد است. روش انجام پژوهش، کتابخانه­ ای با رویکردی تحلیلی و نقادانه است. نتیجه ی کلی مقاله این است که عاشور، رویکردی عمدتاً نمایشی در پیش گرفته تا شخصیت­ پردازی رمان از اعتبار هنری و زیبایی­ شناسانه ی بیشتری برخوردار باشد و موفّق شده عنصر گفتگو را هنرمندانه در خدمت عنصر شخصیت­ پردازی قرار دهد، به عبارتی او با توفیق در زمینه ی استفاده از عنصر گفتگو در جهت شخصیت پردازی، چندآوایگی و چند صدایی، رمانش را نیز تضمین کرده است. عاشور از هر نوع امکانات سنتی و مدرن داستان­ گویی که در اختیار داشته چون توصیف ظاهر شخصیت، تیپ­ سازی، آشنایی زدایی، آیرونی، تمایزبخشی بین شخصیت­ ها و. . بهره برده است تا شخصیت­ هایی منحصر به فرد بیافریند. ذکر این نکته ضروری است که عنصر شخصیت در این رمان با وجود پرحادثه بودن، همواره در محوریت و اولویت رمان قرار دارد، بنابراین رمان ثلاثیة غرناطة را می­ توان رمان شخصیت قلمداد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 626

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0