زمینه هوش هیجانی به عنوان توانایی درک احساسات در خود و دیگران، زمینه ساز موفقیت در عرصه های مختلف شناخته شده است. هدف هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. روش ها این مطالعه مقطعی بر روی 284 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه شهر رشت در سال 1398 تا 1399 که به روش خوشه ای انتخاب شدند، انجام گرفت. 3 پرسش نامه شامل؛ پرسش نامه جمعیت شناختی، هوش هیجانی بار-اون و کیفیت خواب پیتسبورگ به صورت آنلاین توسط شرکت کنندگان تکمیل شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22، از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه آنالیز شدند. یافته ها میانگین سنی شرکت کنندگان 0/95±, 13/94 سال و میانگین معدل سال قبل آن ها 0/89±, 19/61 بود. میانگین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب دانش آموزان به ترتیب 42/82±, 334/95 و 3/20±, 4/71 بود. همبستگی منفی معنی داری بین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب (r=-0/427, 0/001>P) وجود داشت. 31 درصد از افراد کیفیت خواب نامطلوب داشتند (فاصله اطمینان 95 درصد: 36/6-25/7 درصد) و رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان دهنده رابطه معکوس بین کیفیت خواب نامطلوب و نمره هوش هیجانی بود (نسبت شانس 98/0، 001/0> P). متغیرهای جمعیت شناختی با کیفیت خواب ارتباطی نداشتند (0/05< P). نتیجه گیری حدود یک سوم از دانش آموزان دختر از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ارتباط معنی داری بین کیفیت خواب و هوش هیجانی وجود داشت. بدین صورت که کیفیت خواب نامطلوب با نمره هوش هیجانی پایین تری همراه بود.