Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    119-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1510
  • دانلود: 

    1011
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی یکی از مسائل مهم برای مراقبت از سلامتی است و یکی از اهداف بزرگ به منظور افزایش سلامت افراد به شمار می رود. کیفیت زندگی سالمندان به دلیل نیازهای ویژه این افراد می تواند به آسانی مورد تهدید قرار گیرد و لذا توجه به کیفیت زندگی دوران سالمندی ضروری به نظر می رسد و مطالعه حاضر نیز به منظور مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه و سرای سالمندان انجام شد. مواد و روش: در مطالعه حاضر که از نوع مقطعی بود تمامی سالمندان مقیم سرای سالمندان در مطالعه شرکت کردند و نمونه گیری از سالمندان مقیم خانه به روش چند مرحله ای و با مراجعه به درب منازل انجام گرفت. جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه ها به منظور تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار SPSS شده و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: در مطالعه حاضر 96 سالمند شهر لار مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین(انحراف معیار) نمره کلی کیفیت زندگی سالمندان 98/73(16/18) بود. یافته ها نشان داد که نمره کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه بطور معنی داری بالاتر از سالمندان مقیم سرای سالمندان می باشد (001/0>P ). بحث و نتیجه گیری: سالمندانی که در سرای سالمندان زندگی می کردند نسبت به سالمندان مقیم خانه، کیفیت زندگی پایین تری داشتند. لذا بایستی کیفیت زندگی این افراد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم در جهت بهبود آن در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1510

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1011 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    131-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    735
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

مقدمه: نازایی یکی از مسائل مهم مرتبط با بهداشت باروری است که می تواند مشکلات زیادی در زندگی یک خانواده ایجاد کند. روش های کمک باروری از سه دهه گذشته تاکنون، نقش مهمی در درمان ناباروری داشته است. یکی از این روش ها، روش رحم جایگزین است. استفاده از این روش، چالش های بسیاری در زندگی فردی و ارتباطی افرادی که به نحوی در آن درگیر می شوند، به وجود آورده است که در این مطالعه نگرش زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین و چالش های احتمالی آن مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در زنان نابارور مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز انجام شد. نمونه گیری به روش دردسترس روی 160 نفر از زنان انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه 20 سوالی که نگرش زنان نابارور و چالش ها و نگرانی های آنها را نسبت به رحم جایگزین بررسی می کرد، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که 5/73 درصد از زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین، نگرش منفی و مابقی نگرش مثبت داشتند. همچنین مهمترین نگرانی های زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین عبارتند از: مغایرت این روش با فرهنگ و مذهب، مشکلات احتمالی کودک، سوء استفاده از مادر جانشین، تهدید رابطه با همسر و کاهش احساس تعلق به کودک. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که نزدیک به دو سوم زنان نگرش منفی به رحم جایگزین داشتند. به علاوه مغایرت این روش با فرهنگ و مذهب، مشکلات احتمالی کودک، سوء استفاده از مادر جانشین، تهدید رابطه با همسر و کاهش احساس تعلق به کودک از مهمترین نگرانی ها بود. لذا برگزاری کارگاه های آموزشی جهت بهبود نگرش زنان در این زمینه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 735

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    141-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1734
  • دانلود: 

    858
چکیده: 

مقدمه: پرتوگیری جراحان ارتوپد؛ حین انجام جراحی هایی که در آن ها از دستگاه سی آرم فلوروسکوپی استفاده می شود، معمولاً به آستانه استاندارد نمی رسد. اما همیشه نگرانی هایی در مورد عوارض ناشی از مواجهه دراز مدت با اشعه یونیزان به ویژه در پزشکان و پرسنل رادیولوژی وجود دارد. در این مطالعه سعی شده است با اندازه گیری دوز دریافتی ارتوپدها و تعیین ارتباط آن با مدت عمل های جراحی، مدت استفاده از دستگاه فلوروسکوپی حین انجام این جراحی ها و تجربه جراحان ارتوپد و نقش این عوامل در دوز دریافتی تعیین گردد و این دوز با آستانه استاندارد مقایسه شود. مواد و روش: برای مدت یک ماه جراحان ارتوپد، دستیاران و پرسنل اتاق عمل چمران در یک روز کامل کاری مورد دوزیمتری گرمالیانی به روش ترمولومینسانس (TLD) قرار گرفتند. در طول انجام جراحی ها از دستگاه تصویربرداری فلوروسکپی استفاده شد و دوزیمترها برای هر شخص در پنج محل استاندارد قفسه سینه؛ دست چپ و راست؛ گناد و تیروئید نصب گردید. یافته ها: میانگین دوز اشعه تجمعی وارد شده به تفکیک ارگان ها به ترتیب برای قفسه سینه، دست چپ، دست راست، گناد و تیروئید 183/0، 716/0، 76/1، 616/0 و 69/1 میلی رم بدست آمد. میانگین دوز کلی به تفکیک شرکت کنندگان، به ترتیب برای جراحان، دستیاران و کارکنان اعداد 05/2، 45/2 و 575/2 میلی رم بدست آمد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده در این مطالعه، دوز اشعه وارد شده به هیچ یک از شرکت کنندگان، از آستانه تعیین شده بیشتر نبوده است همچنین بر خلاف سایر مطالعات در این مطالعه ارتباطی بین سابقه جراح و میزان اشعه وارد شده به ایشان، یافت نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 858 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    149-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    763
  • دانلود: 

    504
چکیده: 

مقدمه: تشخیص شکستگی افقی ریشه به صورت کلینیکی بسیار دشوار است و اغلب تشخیص وابسته به معاینات رادیوگرافی است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی کنتراست معکوس رادیوگرافی دیجیتال در تشخیص شکستگی افقی ریشه است. مواد و روش: در این مطالعه ی برون تنی 85 دندان سانترال دائمی تک ریشه داخل ساکت های دندانی یک جمجمه خشک قرار داده شدند. رادیوگرافی پری اپیکال معمولی و رادیوگرافی دیجیتال در دو زاویه-ی عمودی 40 و 55 درجه از دندان ها گرفته شد سپس شکستگی افقی در یک سوم میانی ریشه توسط چکش ایجاد شد و دو قطعه به یکدیگر چسبانده شدند، دندان ها مجدداً داخل ساکت های مربوطه قرار گرفته و کلیه ی رادیوگرافی ها با همان موقعیت تکرار شد. رادیوگرافی های دیجیتال توسط نرم افزار کنتراست معکوس پردازش شدند. رادیوگرافی ها توسط دو رادیولوژیست و یک اندودانتیست ارزیابی شدند. دو هفته بعد، 10 درصد از تصاویر توسط یک رادیولوژیست ارزیابی شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد. یافته ها: قدرت تشخیص شکستگی افقی ریشه رادیوگرافی دیجیتال و دیجیتال کنتراست معکوس، تفاوت معنی داری نداشت (05/0P). همچنین قدرت تشخیصی زاویه عمودی 40 درجه رادیوگرافی ها در تشخیص شکستگی افقی ریشه بهتر از زاویه عمودی 55 درجه بود (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: قدرت تشخیص شکستگی افقی ریشه رادیوگرافی دیجیتال و دیجیتال کنتراست معکوس، یکسان و بهتر از رادیوگرافی معمولی بود و همچنین تصاویر با زاویه 40 درجه عمودی بهتر از زاویه 55 درجه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 763

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 504 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    159-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1068
  • دانلود: 

    870
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی به عنوان یکی از ابزارهای ارتقاء کیفیت این امکان را فراهم می سازد تا نقاط قوت و ضعف برنامه ها مشخص گردند و با تقویت جوانب مثبت و رفع نارسایی در ایجاد تحول و اصلاح گردش کار، گامهای مناسبی برداشته شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت دوره کارشناسی پرستاری بر اساس الگوی سیپ(CIPP) در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. مواد و روش: جمعیت این پژوهش توصیفی – مقطعی شامل60 دانشجوی پرستاری بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار حیطه زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد بود. سه وضعیت با نمره صفر تا 50 نامطلوب، 51 تا 100 نسبتا مطلوب و 101 تا 150 مطلوب در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: از نظر شرکت کنندگان، وضعیت زمینه، درونداد، فرآیند، برونداد و کلیت دوره کارشناسی پرستاری مطلوب بود. نتایج نشان داد که بین چهارحیطه زمینه، درونداد، فرآیند، برونداد ارتباط معنی داری (01/0= P) وجود داشت و بیشترین نمره در بین عوامل چهارگانه الگوی سیپ مربوط به عامل فرآیند با نمره میانگین79/10± 38/49 و کمترین نمره نیز مربوط به عامل برونداد با نمره میانگین05/3± 25/14 بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج ارزیابی نهایی دوره کارشناسی پرستاری نشان داد، وضعیت این دوره مطلوب می باشد. در جهت نیل به حدکاملاً مطلوب، شایسته است مسئولین دانشکده و دانشگاه بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله؛ بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روشهای تدریس و ارزشیابی و مهارتهای ارتباطی به اساتید توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 870 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خادمیان زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    176-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1720
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

مقدمه: آموزش کار تیمی رایج ترین روش تقویت کار تیمی در محیط های درمانی است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مرور مطالعات در زمینه آموزش کار تیمی در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی انجام شد. مواد و روش: در این مطالعه مروری، متون علمی با واژه های کلیدی کار تیمی، عملکرد بین حرفه ای، آموزش کار تیمی و دانش، مهارت و نگرش در سایت های Google scholar، Pubmed، بانک اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID) و بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran ) جستجو شدند. نتایج: روش های مختلف مبتنی بر کلاس درس، نمایش و شبیه سازی برای آموزش کار تیمی استفاده می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد دوره هایی از جمله مهارت هایی قاطعیت، مدیریت خطا، هماهنگی و دانش، مهارت و نگرش های کار تیمی به افراد آموزش داده شده است. « استراتژی ها و ابزارهای تیمی برای افزایش عملکرد و ایمنی بیمار» یک رویکرد سیستماتیک مبتنی بر شواهد است که تکنیک های کاربردی را برای اجرا در محیط های بالینی آموزش می دهد. برای ارزشیابی آموزش نیز از بررسی دانش و نگرش افراد، رفتار و فرآیندهای تیمی آنان و برآیندهای بیماران با کمک ابزارهای خود گزارش دهی، مشاهده ای و غیره استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: روش های آموزشی مختلف می تواند روی فرآیندهای تیم و برآیندهای بیماران اثربخش باشد. اما روش هایی که کارتیمی را در فعالیت های روزانه تیم ادغام می کند موثرترند. با توجه به تفاوت در ماهیت کار در بخش های مختلف لازم است برنامه های آموزشی متناسب با شرایط آن ها طراحی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1720

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button