مقدمه اجتماعی شدن در سراسر زند گی انسا نها به عنوان فرآیند یادگیری دانش، مهار تها، درو نی سا زی ارزشها، باورها و هنجارهای حرفه و شکل گیری هویت حرفه ای تعریف و جریان دارد. این فرآیند در پرستاری با برنا مه های آموزش رسمی آغاز و با ورود فرد به محیطهای کاری تداوم می یابد. این مطالعه مروری باهدف بررسی فرآیند اجتماعی شدن حرفه پرستاری و درک و شناخت بیشتر ویژگی ها، پیشایندها و پیامدهای آن انجام شد. روش کار این مطالعه از نوع مروری-روایتی بوده که در سال1397 با جستجو در مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی Pub med, Iranmedex, SID, Ovid, Google Scholar, Elsevier، طی سالهای 2000 تا 2016 با استفاده از کلید واژه های پرستاری، اجتماعی شدن، اجتماعی شدن حرفه ای، حرفه پرستاری و معادل انگلیسی آنها انجام شد. در نتیجه جستجو 65 مقاله یافت شد و پس از بررسی عنوان و چکیده، 20 مقاله مرتبط با عنوان مطالعه برای مرور انتخاب شدند. یافته ها نتایج بررسی مطالعات نشان داد، اجتماعی شدن حرفه ای فرآیندی پیچیده است که با 4 ویژگی، یادگیری، تعامل، تکامل و سازگاری مشخص می شود. از مهمترین پیشایندهای مفهوم اهمیت برنامه های آموزشی جامع، الگوهای نقشی شایسته، فراهم بودن فرصت کسب تجربه و ارایه بازخوردهای سازنده در دوران آموزشی و محیطهای کاری اشاره کرد. پیامدهای اجتماعی شدن بسیار گسترده، متغیر و متاثر از عوامل شخصی، سازما نی و موقعیتی است. اجتماعی شدن حرفه ای با نتایج مطلوب و گاهی نیز با تبعات ناخوشایند همراه است. نتیجه گیری اجتماعی شدن حر فه ای فرآیندی اجتناب ناپذیر، پیچیده، متغیر، پویا، دایمی و در عین حال غیر قابل پیش بینی است. اجتما عی شدن حر فه ای با پیامدهای مثبت و منفی همراه است. اجتما عی شدن موثر در حرفه پرستاری مستلزم فراهم بودن شر ایط و تمهیدات در عرصه آموزش و خدمات است.