زمینه و هدف: سلامت عمومی، تاب آوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک به توانمندسازی روان شناختی مادران کمک می کند. این پژوهش با هدف تعیین روابط ساختاری سلامت عمومی، تاب آوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک با توانمندسازی روان شناختی مادران دارای کودک 6-4 سال انجام گرفت. روش و مواد: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری با مشارکت 257 مادر دارای کودک 4 تا 6 سال در زمستان سال 1399 در شهر اصفهان انجام شد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی، تاب آوری، توانمندسازی روان شناختی، هوش هیجانی، رضایت زناشویی، فرسودگی والدگری، روابط میان دلبستگی و تعامل والد-کودک جمع آوری شد. به منظور مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS-23 و PLS3 استفاده شد. یافته ها: ضرایب مستقیم متغیرهای هوش هیجانی (41/0=β, ، 9/6=t)، تاب آوری (24/0=β, ، 9/3=t) و رضایت زناشویی (15/0=β, ، 4/2=t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار ولی ضرایب مستقیم روابط میان دلبستگی (03/0=β, ، 39/0=t)، فرسودگی والدگری (08/0-=β, ، 2/1=t)، سلامت عمومی (02/0-=β, ، 24/0=t)، تعامل والد-کودک با توانمندسازی روانشناختی (05/0=β, ، 62/0=t)، معنی دار نبود. ضرایب غیر مستقیم روابط میان دلبستگی از طریق تعامل والد-کودک و تاب آوری (04/0-=β, ، 7/2=t)، سلامت عمومی و تاب آوری (03/0-=β, ، 5/2=t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (02/0-=β, ، 2/2=t)، تعامل والد-کودک و هوش هیجانی (08/0-=β, ، 6/3=t)، تعامل والد-کودک و رضایت زناشویی (02/0-=β, ، 01/2=t)، سلامت عمومی و هوش هیجانی (04/0-=β, ، 5/2=t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار به دست آمد. همچنین ضرایب غیر مستقیم روابط میان فرسودگی والدگری از طریق تعامل والد-کودک و تاب آوری (01/0-=β, ، 99/1=t)، سلامت عمومی و تاب آوری (05/0-=β, ، 1/3=t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (04/0-=β, ، 3/2=t)، تعامل والد-کودک و هوش هیجانی (02/0-=β, ، 603/2=t)، سلامت عمومی و هوش هیجانی بر توانمند سازی روان شناختی (07/0-=β, ، 52/3=t) معنی دار به دست آمد. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد هوش هیجانی، تاب آوری ورضایت زناشویی از جمله متغیرهای دارای اثر مستقیم بر توانمندسازی روان شناختی و روابط میان دلبستگی و فرسودگی والدگری از متغیرهای دارای اثر غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی می باشد.