Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

مقدمه دیابت یکی از شایعترین بیماری های مزمن در جهان است که در زمان وقوع بلایا بروز و عوارض دیابت در زمان وقوع بلایا تشدید می یابد، لذا، تدوین یک برنامه جامع مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه با هدف تدوین عناصر برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا برای پرستاران انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش، از نوع تحقیقات کمی چندمرحله ای است. 380 پرستار شاغل در بیمارستان های نیروهای مسلح در شهر تهران در سال 1399 به صورت نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت نمودند. واحدهای مورد پژوهش، نیازهای آموزشی خود را برای ارایه خدمات به بیماران دیابتی در بلایا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا با 72 گویه، به روش خودارزیابی گزارش نمودند. بر اساس نتایج نیازسنجی، عناصر برنامه درسی طبق فرآیند 6 مرحله ای کرن، ارایه گردید. به منظور تعیین مطلوبیت برنامه از شیوه دلفی در دو دور استفاده گردید. نمونه آماری در این مرحله 10 نفر از اساتید صاحب نظر بودند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. نهایتا برنامه درسی تدوین شده، در یک جلسه میزگرد کارشناسی مورد بررسی، اصلاح و تایید نهایی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS نسخه 22، استفاده شد. یافته ها: نتایج نیازسنجی آموزشی از پرستاران در خصوص مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا در قالب 9 وظیفه و 19 زیر وظیفه و 72 خرده وظیفه مشخص شد. بر اساس نیازسنجی و تجارب بین المللی، عناصر برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا تدوین و مطلوبیت آن با روش دلفی در دو دور مورد تایید خبرگان قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: برنامه تدوین شده، می تواند یک راهنمای کاربردی برای پرستاران جهت ارایه مراقبت به بیماران دیابتی در بلایا باشد. پیشنهاد می گردد برنامه تدوین شده، در فواصل منظم در قالب برنامه های بازآموزی ضمن خدمت به پرستاران ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    61
  • دانلود: 

    55
چکیده: 

مقدمه مراقبت های پرستاری پس از عمل در بیماران جراحی قلب باز از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در میزان رضایتمندی بیماران موثر باشد. لذا، فقدان برنامه مدون مدیریت مراقبت پرستاری در بخش مراقبت های ویژه پس از اعمال جراحی قلب باز مهم است. هدف مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر رضایتمندی بیماران جراحی قلب باز در بخش ویژه انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه، 53 بیمار در قالب گروه کنترل و آزمون به صورت تخصیص تصادفی وارد مطالعه شدند. در گروه آزمون مراقبت های پرستاری به صورت مدیریت شده طراحی و به مدت 2/5 ماه اجرا شد، در گروه کنترل مراقبت های پرستاری بعد از عمل جراحی قلب باز به صورت روتین انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایتمندی بیماران قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی و استنباطی آزمون آنالیز واریانس، تی مستقل، من ویتنی و کای اسکویر انجام شد. یافته ها در گروه آزمون اکثریت بیماران در همه ابعاد مراقبتی راضی بودند در حالی که در گروه کنترل، اکثر بیماران رضایت کم داشتند. نمره رضایت در گروه آزمون به (013/02±, 180/07) رسید که این رقم در گروه کنترل (11/54±, 117/60) بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد (0/05>P). نتیجه گیری برنامه مدیریت مراقبت پرستاری منجر به افزایش رضایتمندی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب باز شد. پیشنهاد می گردد آموزش برنامه فوق در دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 61

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 55 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

مقدمه جراحی قلب یک تجربه ناخوشایند و ناآشنا برای بیماران می باشد که می تواند با تاثیر بر عوامل روانشناختی باعث تغییر شاخص های همودینامیک شود. آموزش به روش سخنرانی و چند رسانه ای می تواند از تاثیر این عوامل بر روی شاخص ها بکاهد. هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش به روش چندرسانه ای و روش سخنرانی بر شاخص های همودینامیکی بیماران کاندید جراحی قلب باز انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی کنترل دار تصادفی می باشد که با مشارکت 72 بیمار کاندید عمل جراحی قلب در بیمارستان منتخب نظامی شهر اصفهان در سال 1399 انجام گردید. مداخله در گروه آموزش به روش چندرسانه ای با پخش یک فیلم آموزشی و در گروه دیگر به روش سخنرانی، در یک جلسه نیم ساعته در روز بستری، در ارتباط با کلیه مراحل جراحی قلب توسط پژوهشگر انجام شد. در گروه کنترل فقط آموزش های روتین به بیماران داده شد. بعد از ورود به بخش و یک ساعت قبل از ورود به اتاق عمل علایم همودینامیک مجدد بررسی گردید. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS نسخه 24 شده و آزمون های کای اسکویر یا دقیق فیشر، آنوای یک طرفه، تی زوجی، تعقیبی شفه برای تحلیل آن ها استفاده شد و سطح معنی دار کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: تعداد تنفس، ضربان قلب و میزان فشار خون دیاستولی و سیستولی قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت، پس از مداخله در گروه های چند رسانه ای و سخنرانی به جز فاکتور تنفس (0/2 P=) در بقیه متغیرها، کاهش معنی دار دیده شد (0/05>P) و بالعکس در گروه کنترل افزایش معنی دار مشاهده گردید (0/01>P). نتیجه گیری: آموزش های پیش از جراحی قلب می تواند از اختلال همودینامیک بیماران کرونری کاندید جراحی قلب بکاهد. مطالعه با حجم نمونه بالاتر پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    62
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

مقدمه در محیط های نظامی به دلیل حساسیت ویژه و مخاطرات موجود، استرس و فشار روانی بیشتر است و بنابراین پرسنل نظامی در معرض خطر اختلالات روانی نظیر افسردگی قرار دارند. اختلالات روانی پرسنل نظامی، سبب افزایش تنش روانی در همسرانشان می شود که مستلزم به کارگیری مداخلات مناسب است. هدف این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون بر فشار مراقبتی همسران پرسنل نظامی با اختلالات افسردگی انجام شد. مواد و روش ها: این کار آزمایی بالینی در سال 1398 با مشارکت 69 نفر از همسران پرسنل نظامی مبتلا به افسردگی بستری در سه بیمارستان منتخب آجا واقع در شهر تهران انجام شد. واحدهای پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون) و کنترل (بدون دریافت مداخله) قرار گرفتند. قبل از مداخله، مشخصات فردی و وضعیت فشار مراقبتی هر دو گروه، با استفاده از فرم مشخصات فردی و پرسشنامه فشار مراقبتی Novak و Guest مورد بررسی قرار گرفت. گروه آزمون روزانه، تحت آموزش حضوری تکنیک آرام سازی پیش رونده عضلانی جاکوبسون به مدت چهار هفته در منزل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. یافته ها: دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات فردی همگن بودند (0/05P>). میانگین (انحراف معیار) نمرات فشار مراقبتی در گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب 8/79 ±,51/94 و 8/74 ±,52/32 بود که با هم اختلاف معناداری نداشتند (0/861=P). در حالی که میانگین نمرات فشار مراقبتی بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل، به ترتیب 7/44 ±,48/60 و 52/21 ±,8/81 بود که تفاوت آماری معناداری داشتند (0/020=P). نتیجه گیری: به کارگیری تکنیک آرام سازی عضلانی جاکوبسون می تواند به عنوان یک روش ساده و بدون هزینه در کنار سایر مداخلات در جهت کاهش فشار مراقبت در مراقبین به ویژه همسران پرسنل نظامی مبتلا به افسردگی توصیه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 62

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

مقدمه اهمیت خون و نقش آن در سیستم درمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال، از دغدغه های مطرح، درخواست بیش از حد خون و فرآورده های خونی در بیمارستان های آموزشی است. هدف هدف این مطالعه بررسی درخواست و مصرف فرآورده های خونی و علل آن در بیمارستان های آموزشی درمانی ارومیه در سال 1396 بود. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی در بیمارستان های آموزشی درمانی ارومیه به روش سرشماری در سال 1396 انجام شد که شامل 15489 نیاز بیماران که در مجموع 40695 واحد از انواع فرآورده های خونی بود. داده ها با استفاده از چک لیستی که شامل (سن، جنس، نام بیمارستان، بخش، گروه خونی، علل درخواست خون، نوع فرآورده درخواستی و هدف درخواست خون که همه این متغیرها به ترتیب (فراوانی و تعداد واحد درخواستی، دریافتی و تزریقی) بود جمع آوری شد. داده ها بعد جمع آوری وارد SPSS نسخه 18 و با کمک آمار توصیفی (فراوانی، درصد) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بیشتر درخواست ها در جنسیت مرد (21653 واحد)، سنین بین 71-65 سال (5422 واحد) و بیمارستان امام خمینی (27026 واحد) بود. همچنین بخش مراقبت های ویژه، گروه خونی o مثبت به ترتیب با 10493 واحد و 15470 واحد جز بیشترین درخواست کننده ها بودند. کم خونی مزمن با 8642 واحد جز بیشترین علت درخواست بوده، گلبول قرمز متراکم با 15809 واحد بیشترین فرآورده درخواستی و خونریزی با 10431 واحد جز بیشترین دلیل درخواست فرآورده بوده است که بیشتر درخواست و تحویل فرآورده های خونی در شیفت صبح بوده و بیشتر تزریق در شیفت عصر بوده است. نتیجه گیری میزان درخواست فرآورده های خونی بسیار بالا بوده که نیازمند بازنگری در نحوه درخواست خون و ایجاد یک سیستم نظارتی در مدیریت ارتباط بانک خون و بخش ها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

مقدمه علیرغم اهمیت زیاد سلامت استخوان ها در دوره آموزشی نیروهای وظیفه، همچنان تحقیقات موجود در این مورد محدود و ناکافی است. هدف مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مکمل ویتامین D بر افزایش فعالیت استیوبلاستیک استخوان در سربازان وظیفه در طول دوره آموزشی نظامی در یکی از پادگان های آموزشی نظامی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شهر تهران در سال 1400 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع بررسی قبل و بعد (Before-and-After Study) بر روی 60 سرباز انجام شد که به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره، شامل گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. در ابتدای دوره آموزشی، به سربازان گروه مداخله مکمل خوراکی تک دوز 50000 واحدی ویتامین دی داده شد. سربازان به مدت 40 روز پیگیری شدند. میزان سرمی ویتامین دی، کلسیم، فسفر، آلکالین فسفاتاز استخوانی و استیوکلسین قبل از دوره آموزشی و بعد از اتمام دوره اندازه گیری شد. یافته ها: قبل از دوره آموزشی هیچ گونه تفاوت معناداری بین دو گروه مورد مطالعه از نظر میزان کلسیم (0/839: P)، فسفر (0/681: P)، ویتامین دی (0/256: P)، آلکالین فسفاتاز استخوانی (0/481: P) و استیوکلسین (0/455: P) وجود نداشت؛ اما بعد از اتمام دوره میزان ویتامین دی (0/034: P) و استیوکلسین (0/003: P) به طور معناداری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بالاتر بود. به علاوه، در انتهای مطالعه سطح ویتامین دی (0/003: P) در گروه مداخله نسبت به قبل از مداخله به شکل معناداری افزایش یافت. نتیجه گیری: در انتهای دوره آموزشی، سطح استیوکلسین در هر دو گروه، نسبت به قبل افزایش داشت که افزایش سطح استیوکلسین حاکی از آن است که فعالیت های فیزیکی در این دوره آموزشی اثر مخرب روی استخوان ها ندارند. این افزایش در گروهی که مکمل ویتامین دی دریافت کرده بودند بیشتر بود؛ که نشانگر اهمیت تغذیه مناسب و استفاده از مکمل ها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

مقدمه بیماری همه گیر کرونا ویروس به دلیل چالش های مربوط به نابسامانی های اجتماعی مانند مشکلات مالی، بار مراقبت و استرس ناشی از قرنطینه، تهدیدی جدی برای بهزیستی خانواده ها و فرزندان آن ها می باشد. هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش بینی اضطراب کرونا با میانجیگری اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روش ها پژوهش مورد نظر توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی عملکرد خانواده، اهمال کاری تحصیلی و اضطراب کرونا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و Lisrel نسخه 8. 8 استفاده شد. یافته ها نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اضطراب کرونا با عملکرد خانواده ارتباط منفی و با اهمال کاری تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری دارد و اهمال کاری تحصیلی با عملکرد خانواده ارتباط منفی و معناداری دارد (00/01>P). شاخص های برازش مدل نیز، عملکرد خانواده بر اضطراب کرونا را با میانجی گری اهمال کاری تحصیلی تایید کرد. نتیجه گیری از لحاظ کاربردی با توجه به نقش عملکرد خانواده و اهمال کاری تحصیلی در پیش بینی اضطراب کرونا به مشاوران و روانشناسان برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های اجتماعی و حل مساله به خانواده ها و آموزش راهبردهای یادگیری در شرایط کرونا به دانش آموزان توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

مقدمه اضطراب یکی از عوارض شایع پس از جراحی قلب است که می تواند تاثیر نامطلوب بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد. هدف این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد بر اضطراب بیماران پس از جراحی پیوند عروق کرونر، انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش تجربی که در سال 1399 انجام شد، 67 بیمار (34 بیمار در گروه آزمون و 33 بیمار در گروه کنترل) تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر و بستری در بخش قلب یک بیمارستان منتخب نظامی در شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. آموزش چهره به چهره و ارایه کتابچه ی آموزشی مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد طراحی شده بر اساس مدل استتلر (Stetler)، در گروه آزمون انجام شد. گروه کنترل تنها مراقبت های روتین را دریافت کردند. سطح اضطراب واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه در دو نوبت توسط پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار 7 آیتمی اسپیلبرگر اندازه گیری شد. سپس داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین سنی واحدهای پژوهش 10/202±,60/37 سال بود و همگی مرد و متاهل بودند. بیماران هر دو گروه از نظر ویژگی های فردی همگن بودند. قبل از انجام مداخله از نظر نمره ی اضطراب، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه وجود نداشت. پس از انجام مداخله، سطح اضطراب گروه آزمون کاهش پیدا کرد و به طور معناداری با گروه کنترل اختلاف داشت (0/05 >P). بحث و نتیجه گیری: آموزش مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد با استفاده از کتابچه و آموزش چهره به چهره می تواند بر کاهش اضطراب متعاقب جراحی پیوند عروق کرونر تاثیرگذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    118
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

مقدمه ورزش و فعالیت بدنی از جمله عواملی هستند که بر کیفیت زندگی افراد اثر مثبت دارند و از طرف دیگر مصرف دخانیات یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت است که می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر بخشی فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی افراد مصرف کننده دخانیات بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی_تحلیلی بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را مردان مصرف کننده دخانیات شهر شیراز تشکیل دادند که از بین آن ها تعداد 350 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و بر اساس میزان و مدت زمان انجام فعالیت بدنی و ورزش در هفته در دو گروه فعال (170 نفر دارای فعالیت بدنی و ورزش) و غیرفعال (180 نفر بدون انجام فعالیت بدنی و ورزش) قرار گرفتند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF12) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در نمره کلی کیفیت زندگی (0/01=P)، نشاط و انرژی (0/01=P)، درک کلی از زندگی خود (0/001=P)، سلامت جسمانی (0/001=P) و عملکرد فیزیکی (0/008=P) بین افراد فعال و غیرفعال وجود داشت. به طوری که افراد فعال از وضعیت مطلوب تری نسبت به افراد غیرفعال برخوردار بودند اما در ابعاد دیگر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد که فعالیت بدنی و ورزش در افراد مصرف کننده دخانیات باعث بهبود کیفیت زندگی می شود. با توجه به نتایج تحقیق، می توان جهت بهبود کیفیت زندگی مصرف کنندگان دخانیات، فعالیت ورزشی را به عنوان بخشی از فعالیت های روزانه آن ها قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 32)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

مقدمه با شروع پاندمی کووید-19 بروز مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در پرستاران افزایش یافت که انجام مداخلات سریع و موثر برای پیشگیری از عوارض آن ها ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش آرام سازی پیش رونده عضلانی به روش نمایش عملی بر افسردگی پرستاران در مواجهه با بیماران مبتلا به کووید-19 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری پرستاران شاغل در بیمارستان های تابعه آجا شهر تهران بودند. 46 پرستار به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون تکنیک آرام سازی پیش رونده عضلانی به روش نمایش عملی آموزش داده شد و پرستاران تشویق به انجام آن شدند. برای گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک پرستاران و قسمت افسردگی پرسشنامه داس 21 استفاده شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های دقیق فیشر، کای اسکویر، تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند. یافته ها: بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button