اهداف: محیط هایی که ساخته ی دست انسان ها هستند می توانند اثرات منفی و مثبتی بر کره ی زمین بگذراند. یکی از مصنوع های دو جنبه ای، ساخت و ساز بناهایی برای زندگی مردم است، ساختمان سازی هایی که به صورت بی قاعده و به سرعت در حال ساخت هستند، به مصرف بی رویه ی منابع فسیلی و به اتلاف انرژی منجر می شوند. بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی یک ساختمان مهم است، تامین آسایش حرارتی آن می باشد؛ آسایشی که تاثیر مستقیم بر عملکرد شناختی انسان ها دارد. در این پژوهش علاوه بر مبحث آسایش حرارتی به خستگی در کلاس درس که یکی از مولفه های تاثیرگذار در عملکرد شناختی دانشجویان است پرداختیم. روش کار: در این پژوهش به بررسی و مقایسه ی عملکرد شناختی افراد در محدوده ی آسایش حرارتی و محدوده ی پیشنهادی استاندارد اشری (American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers) ASHERI پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته ی معماری دانشگاه های شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی، عملکردهای شناختی و خستگی افراد پس از اندازه گیری عوامل محیطی از طریق پرسش نامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: علاوه بر آسایش حرارتی که ارتباط مستقیم بر روی عملکرد شناختی دانشجویان دارد، گذر زمان نیز از این قاعده مستثنی نیست، به بیان دیگر عملکرد شناختی دانشجویان برگفته شده از آسایش حرارتی و گذر زمان است که تاثیر مستقیم در بازدهی علمی، ذهنی و همچنین بازدهی عملی آنان دارد پس از بررسی داده ها در این خصوص به نتایج معنی داری رسیدیم که بیانگر بیشترین بازدهی دانشجویان در شرایط آسایش حرارتی مناسب و در بازه ی زمانی 60 دقیقه ابتدایی شروع عملکرد آنان بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد، حتی اگر در کلاس درس دانشجویان، آسایش حرارتی کلاس ها بر اساس استاندارد ASHERI تامین شده باشد عملکرد شناختی دانشجویان بعد از گذشت 60 دقیقه از شروع کلاس افت پیدا خواهد کرد.