مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

54
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مولفه های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه های شهر ایلام)

صفحات

 صفحه شروع 250 | صفحه پایان 258

چکیده

 اهداف: محیط هایی که ساخته ی دست انسان ها هستند می توانند اثرات منفی و مثبتی بر کره ی زمین بگذراند. یکی از مصنوع های دو جنبه ای, ساخت و ساز بناهایی برای زندگی مردم است, ساختمان سازی هایی که به صورت بی قاعده و به سرعت در حال ساخت هستند, به مصرف بی رویه ی منابع فسیلی و به اتلاف انرژی منجر می شوند. بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی یک ساختمان مهم است, تامین آسایش حرارتی آن می باشد؛ آسایشی که تاثیر مستقیم بر عملکرد شناختی انسان ها دارد. در این پژوهش علاوه بر مبحث آسایش حرارتی به خستگی در کلاس درس که یکی از مولفه های تاثیرگذار در عملکرد شناختی دانشجویان است پرداختیم. روش کار: در این پژوهش به بررسی و مقایسه ی عملکرد شناختی افراد در محدوده ی آسایش حرارتی و محدوده ی پیشنهادی استاندارد اشری (American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers) ASHERI پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده های مختلف دمایی, 220 نفر از دانشجویان رشته ی معماری دانشگاه های شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی, عملکردهای شناختی و خستگی افراد پس از اندازه گیری عوامل محیطی از طریق پرسش نامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: علاوه بر آسایش حرارتی که ارتباط مستقیم بر روی عملکرد شناختی دانشجویان دارد, گذر زمان نیز از این قاعده مستثنی نیست, به بیان دیگر عملکرد شناختی دانشجویان برگفته شده از آسایش حرارتی و گذر زمان است که تاثیر مستقیم در بازدهی علمی, ذهنی و همچنین بازدهی عملی آنان دارد پس از بررسی داده ها در این خصوص به نتایج معنی داری رسیدیم که بیانگر بیشترین بازدهی دانشجویان در شرایط آسایش حرارتی مناسب و در بازه ی زمانی 60 دقیقه ابتدایی شروع عملکرد آنان بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد, حتی اگر در کلاس درس دانشجویان, آسایش حرارتی کلاس ها بر اساس استاندارد ASHERI تامین شده باشد عملکرد شناختی دانشجویان بعد از گذشت 60 دقیقه از شروع کلاس افت پیدا خواهد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، حامد، نورالهی، مجتبی، سلیمانی، محمدرضا، و بی طرف، احسان. (1401). بررسی تاثیر مولفه های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه های شهر ایلام). ارگونومی، 10(4 )، 250-258. SID. https://sid.ir/paper/1080740/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی حامد، نورالهی مجتبی، سلیمانی محمدرضا، بی طرف احسان. بررسی تاثیر مولفه های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه های شهر ایلام). ارگونومی[Internet]. 1401؛10(4 ):250-258. Available from: https://sid.ir/paper/1080740/fa

    IEEE: کپی

    حامد احمدی، مجتبی نورالهی، محمدرضا سلیمانی، و احسان بی طرف، “بررسی تاثیر مولفه های آسایش حرارتی محیط بر عملکرد شناختی دانشجویان مبتنی بر تحلیل عامل خستگی (نمونه پژوهی دانشجویان معماری دانشگاه های شهر ایلام)،” ارگونومی، vol. 10، no. 4 ، pp. 250–258، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1080740/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button