Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1403 - 1393

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    127-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    33
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

سابقه و هدف: قرارگیری پروب حرارت پوستی جهت بررسی مداوم دمای بدن نوزاد، یکی از اجزای اصلی مراقبت نوزادان به شمار می رود. لذا مدیریت دمای بدن نوزادن تحت گرم کننده ی تابشی، نیازمند توجه بسیار زیاد از سوی پرستاران است تا از عوارض ناخواسته جلوگیری گردد. هدف از این مطالعه، تعیین محل مناسب اتصال پروب پوستی کنترل درجه ی حرارت در نوزادان نارس تحت گرم کننده ی تابشی بستری در بخش های مراقبت های ویژه ی نوزادان شهر همدان در سال 1399 بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی، 140 نوزاد 34 تا 37 هفته ای بستری در بخش های مراقبت ویژه ی نوزادان شهر همدان در سال 1399 که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. دمای انکوباتور، 37 درجه و برای تمامی نوزادان یکسان بود. برای هر نوزاد، پروب به ترتیب در محل های پیشانی، قفسه ی سینه در بین دنده ها، زیر بغل راست، بازوها در مجاورت نوک سینه، زیر بغل چپ، پشت پاها و قسمت بالایی ران متصل شد. دمای نوزاد که روی صفحه ی دیجیتال گرم کننده نشان داده می شد به مدت دو دقیقه بعد ثبت شد. برای ثبت داده ها از چک لیست پژوهشگرساخته استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های t-test و Paired t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: همبستگی بین آگزیلاری چپ و راست بیشتر از همه بود، بدین معنی که بهترین محل قرار دادن پروب ترمومتر انکباتور بعد از اگزیلاری چپ، اگزیلاری راست می باشد (0/001 = P، 0/91 = r). نتیجه گیری: مناسب ترین محل جهت اتصال پروب پوستی کنترل درجه ی حرارت بعد از زیر بغل چپ، زیر بغل راست بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    133-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

سابقه و هدف: بیماری های قلبی مادرزادی، از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی کودکان است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی حمایت اجتماعی در والدین کودکان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی-همبستگی است. جامعه ی پژوهش 200 نفر والدین کودکان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی مراجعه کننده به کلینیک امام خمینی همدان در سال 1399 بود که به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از پرسش نامه ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه ی حمایت اجتماعی Zimat انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره ی کل حمایت اجتماعی (5/61 ±,41/04) بود و بیشترین حمایت اجتماعی (2/23 ±,15/71) مربوط به بعد خانواده و کم ترین حمایت اجتماعی نیز با میانگین (2/39 ±,12/17) مربوط به بعد دوستان بود. نتایج نشان داد که میانگین نمره ی کلی حمایت اجتماعی بر حسب تمامی متغیرهای دموگرافیک والدین به استثنای شغل مادر، دارای اختلاف آماری معنی داری بود (0/05 > p value). نتیجه گیری: حمایت اجتماعی ابزاری است که باعث ارتقاء کیفیت زندگی والدین دارای کودک مبتلا به بیماری های قلبی می شود، بنابراین تدوین برنامه ی جامع مراقبتی از این بیماران به همراه افزایش حمایت اجتماعی والدین شان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    141-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    56
چکیده: 

سابقه و هدف: با شیوع کووید-19، ترس و اضطراب از این بیماری در حال افزایش است و این ویروس پیامدهای روانی مختلفی برای افراد به دنبال داشته است. هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی رابطه ی اضطراب کرونا ویروس با فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی بود. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانش آموزان پایه ی سوم دوره ی دوم متوسطه ی زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند (6199 = n) که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای در دسترس، تعداد 338 دانش آموز از طریق پرسش نامه های اضطراب کرونا ویروس، فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار متغیرها به این شرح بود: اضطراب کووید-19 (0/75 = sd، 2/55 = m)، فاجعه پنداری (0/91 = sd، 2/57 = m)، احساس تنهایی (0/63 = sd، 2/87 = m) و حمایت تحصیلی (0/47 = sd، 2/66 = m). بین اضطراب کووید-19با فاجعه پنداری (0/585 = r)، احساس تنهایی (0/446 = r) و حمایت تحصیلی (0/507 = r) رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/01 < P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های اضطراب کووید-19 به ترتیب از توان پیش بینی 34/2، 20/1 و 27/5 درصد از واریانس های فاجعه پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی برخوردار هستند. نتیجه گیری: به مدیران و معلمان مدارس پیشنهاد می شود با ارایه ی آموزش های مجازی در زمینه ی بیماری کرونا، میزان اضطراب کووید-19 و فاجعه پنداری آن را در دانش آموزان کاهش دهند. همچنین برگزاری کلاس های رفع اشکال به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای ارایه ی حمایت های تحصیلی لازم به دانش آموزان پیشنهاد می گردد. برای کاهش احساس تنهایی دانش آموزان، اختصاص دادن وقت بیشتری از زندگی والدین به بچه ها و استفاده از فضای مجازی مدیریت شده می تواند موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 56 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 27
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    150-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    64
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

سابقه و هدف: بیماری کووید-19به سرعت به یکی از بزرگ ترین تهدیدها و چالش های سلامت عمومی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به شیوه ی آن لاین بر تعارض والد-نوجوان و اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در طول شیوع کووید-19 بود. مواد و روش ها: روش مطالعه، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. 30 نفر به روش خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند و به پرسش نامه های «تعارض والد-نوجوان Straus» و «اهمال کاری تحصیلیSolomon و Rothblum» پاسخ دادند. آزمودنی های گروه آزمایش، 10 جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی به شیوه ی آن لاین قرار گرفتند و گروه گواه، هیج مداخله ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله ی آموزش مهارت های زندگی به شیوه ی آن لاین در طول شیوع کووید-19 تعارض والد-فرزند و مولفه های استدلال، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و اهمال کاری تحصیلی با مولفه های آماده شدن برای امتحانات، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پژوهش های کلاسی را به طور معنی داری کاهش داده است (0/05 > P). نتایج اندازه ی اثر نشان می دهد که تاثیر آموزش مهارت های زندگی به شیوه ی آن لاین بر تعارض والد-نوجوان بیشتر از اهمال کاری تحصیلی موثر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به موثر بودن آموزش مهارت های زندگی به شیوه ی آن لاین بر کاهش تعارض والد-نوجوان و اهمال کاری تحصیلی، استفاده از این روش به روان شناسان و مشاوران خانواده توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 64

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    158-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

سابقه و هدف: نشانگان داون، موجب ایجاد مشکلات مختلفی در کودکان مبتلا می شود و این امر سبب می گردد، این گروه از کودکان نیازهای آموزشی و توانبخشی منحصر به فردی داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی نیازسنجی مشکلات آموزشی و توانبخشی کودکان دارای نشانگان داون انجام گرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع ترکیبی بود. جامعه ی آماری بخش کیفی، شامل درمانگران کودکان دارای نشانگان داون در سال 1400 در شهر اصفهان بود. بدین منظور، 20 نفر از درمانگران این حوزه به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز حجم نمونه، 150 نفر در نظر گرفته شد که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله ی کیفی، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و در بخش کمی «پرسش نامه ی نیازسنجی کودکان دارای نشانگان داون-فرم درمانگر» بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، تمام مصاحبه ها روی کاغذ پیاده شد و سپس تمام موضوعات مهم در چند مرحله، کدگذاری گردید. جهت تجزیه و تحلیل بخش کمی پژوهش، روایی محتوایی، تحلیل مواد، همسانی درونی و بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کیفی مصاحبه ها نشان داد که نیازهای این کودکان در 6 دسته ی شناختی، زبانی، حرکتی، اجتماعی و هیجانی، یادگیری و آموزش و مهارت های زندگی روزمره قرار می گیرد. حداقل و حداکثر (Content validity ratio) CVR برابر با 0/8 و 1 می باشد و (Content validity index) CVI نیز برابر با 0/97 برآورد گردید. نتایج حاصل از همبستگی گویه ها با نمره ی کل مقیاس، بیانگر آن است که همه ی گویه ها، همبستگی معنی داری با نمره ی کل دارند. تحلیل عاملی اکتشافی وجود 6 عاملی با بار عاملی قابل قبول را تایید کرد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/77 بود. ضریب باز آزمایی نیز برابر با 0/73 به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پرسش نامه از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن در فعالیت های پژوهشی و توانبخشی بهره برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    169-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    377
  • دانلود: 

    146
چکیده: 

سابقه و هدف: یکی از موارد جدی تهدیدکننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان می باشد. نوجوانی، دوره ای است که در آن اغلب افراد دست به خودکشی برای مقابله با احساس افسردگی، اضطراب، ناکارآمدی، افت اعتماد به نفس و عدم رضایت از زندگی می زنند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین روابط ساختاری حمایت اجتماعی با افکار خودکشی با نقش واسطه ای رضایت از زندگی در دانش آموزان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه از نوع مقطعی بود که بر روی 240 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی نهم در شهر بابل انجام شد. دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها از طریق خودگزارش دهی با استفاده از پرسش نامه ی مقیاس چندوجهی حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس رضایت از زندگی و پرسش نامه ی افکار خودکشی بود. یافته ها: یافته ها: نشان داد که مدل پژوهش، دارای برازش مناسب می باشد و مجموع اثرات مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم 80 درصد از متغیر افکار خودکشی دانش آموزان توسط حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی قابل تبیین می باشد. همچنین بین مولفه های حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با افکار خودکشی، همبستگی منفی معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش با تاکید بر ضرورت حمایت های اجتماعی و همچنین نقش واسطه ای رضایت از زندگی بر افکار خودکشی دانش آموزان می تواند تلویحات کاربردی برای بهبود وضعیت روان شناختی در این گروه سنی ارایه دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 377

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 146 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    177-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

سابقه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از رفتارهای پرخطر پیشگیری کند یا کاهش دهد بسیار ضروری است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مدرسه ای موثر در رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر قزوین صورت گرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل نوجوانان سالم و در معرض رفتارهای پرخطر و خبرگان (روانشناسان، مشاوران و جامعه شناسان) شهر قزوین در شش ماه نخست سال 1400 بودند که 10 خبره به روش نمونه گیری گلوله ی برفی و 32 نوجوان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه ی نیمه سازمان یافته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. یافته ها: بر اساس نتایج، در بررسی عوامل مدرسه ای خطرساز در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان مضامین فرعی جو امنیتی مدرسه، فیزیک مدرسه، منابع حمایتی ضعیف در مدرسه، موقعیت مکانی مدرسه، جو اجتماعی نامناسب مدرسه، الگوهای نقشی نامناسب کارکنان و برنامه های آموزشی نامناسب در مدرسه به دست آمد. نتیجه گیری: بر اساس تجربه ی زیسته ی نوجوانان و متخصصان، مجموعه ای از عوامل مدرسه ای در بروز رفتار پرخطر نوجوانان نقش دارند. لذا توجه بیشتر مشاوران، معلمان و مسوولین نهادهای مرتبط با امر آموزش و پرورش در این زمینه را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    188-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

سابقه و هدف: لوسمی لنفوسیتی حاد (Acute lymphocytic leukemia) ALL، نوعی سرطان است که بر روی سلول های سفید خون تاثیر می گذارد. این بیماری به سرعت پیشرفت می کند و نیاز به درمان فوری دارد. لوسمی لنفوبلاستیک حاد، شایع ترین نوع لوسمی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. در خلال این بیماری افزایش مولکول miR-222-3p مشاهده شده است. از روش ریزآرایه می توان برای بررسی اتصالات این miRNA و ژن های هدف استفاده کرد، که این مورد با محدودیت هایی روبه رو است. بر همین اساس، در این مطالعه، از روش های کامپیوتری و بیوانفورماتیکی توسط نرم افزارهای مختلف و اختصاصی استفاده شد. مواد و روش ها: ژن های هدف با استفاده از الگوریتم های مختلف موجود در پایگاه های Mirbase، TargetScan، NCBI و RNAhybrid مشخص شدند و بر اساس امتیازات به دست آمده، اهداف دارای بالاترین تمایل شناسایی شدند. یافته ها: یافته ها: ی این مطالعه نشان داد که ژن های CDH4، AJAP1، HNRNPA0، UBN1 و ZNF618 به عنوان اهداف بالقوه با اختصاصیت بالاتری برای miR-222-3p می باشند. نتیجه گیری: دو عامل میزان انرژی آزاد منفی و تعداد جفت بازهای تشکیل شده بین miRNA و UTR-3’,ژن های مختلف در انتخاب اهداف با اختصاصیت و تمایل بالاتر نقش دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button