Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    591-601
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

زمینه و هدف هیپربیلی روبینمی مشکل شایع نوزادان طی هفته اول زندگی است. یکی از مکانیسم های اصلی در ایجاد و تشدید ایکتر، افزایش سیکل انتروهپاتیک توسط آنزیم بتاگلوکورونیداز روده ای است. با توجه به فقدان نسبی فلور باکتریایی در روده طی هفته اول زندگی، آمادگی میکروبیولوژیکی می تواند گردش انتروهپاتیک را به وسیله مهار فعالیت آنزیم بتاگلوکورونیداز کاهش دهد. با توجه به تفاوت های موجود در فلور باکتری های روده در نوزادان ترم با پرترم، مطالعه حاضر در کنار درمان با فتوتراپی به بررسی مقایسه درمانی پدیلاکت بر ایکتر نوزادان ترم و پرترم می پردازد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی در یک بازه زمانی 6 ماهه است. مطالعه روی 97 نوزاد ترم و پرترم 2 تا 15 روزه تحت تغذیه با شیر مادر انجام شد. به کلیه نوزادان علاوه بر فتوتراپی، 5 قطره پدی لاکت داده شد. متغیرهای جنس و ترم یا پرترم بودن و سن دقیق حاملگی و میزان بیلی روبین روزانه تا روز ترخیص ثبت و وارد نرم افزار SPSS شد. یافته ها: میانگین، میانه و انحراف معیار میزان کاهش بیلی روبین طی بستری، در نوزادان ترم با پرترم تفاوتی نداشت (p=0. 451). در گروه های مختلف سن حاملگی، میانه، میانگین و انحراف معیار میزان بیلی روبین کاهش یافته طی روز بستری تا ترخیص، تفاوت آماری آشکاری نشان نداد و سن های مختلف حاملگی به یک میزان به درمان پاسخ دادند (P=0. 473). نتیجه گیری: نوزادان پرترم در مقایسه با نوزادان ترم، پاسخ درمانی متفاوتی به پدی لاکت نشان ندادند و روند کاهشی بیلی روبین در هر دو گروه مشابه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    602-615
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    67
  • دانلود: 

    41
چکیده: 

زمینه و هدف تعارض کار-خانواده و اختلالات روانی وابسته به کار و نحوه برخورد با مسایل مرتبط با آنها از جمله معضلات جامعه کاری امروز است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش های روایتی و راه حل محور در کاهش اختلالات روانی و تعارض کار-خانواده در بین شاغلین درگیر با این مشکلات بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی، با طرح نیمه تجربی با دو گروه پیش آزمون-پس آزمون بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از میان مراجعه کنندگان داوطلب واجد معیارهای ورود و خروج به پژوهش، 36 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند؛ کلیه آزمودنی ها در ابتدا با توجه به مصاحبه بالینی از نظر وضعیت اختلالات روانی و مسایل مرتبط با کار و خانواده مورد مصاحبه قرار گرفتند؛ سپس تمامی آزمودنی ها به پرسش نامه های SCL 90 و تعارض کار-خانواده پاسخ دادند. . یافته ها: تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون کواریانس انجام گرفت. در نهایت داده های به دست آمده بر اساس موضوع، بررسی اثربخشی هر یک از روش های مشاوره ای روایتی (لامبدای ویلکس= 0/73، p<0. 05) و راه حل محور (لامبدای ویلکس= 0/36، p<0. 05). در مقایسه با گروه گواه در کاهش تعارض کار-خانواده تفاوت معناداری نشان داد؛ همچنین، در ارتباط با میزان اثربخشی روش روایتی بر اختلالات روانی وابسته به کار تنها در یکی از مولفه ها (افسردگی) تفاوت معنادار مشاهده گردید (لامبدای ویلکس= 0/08، p<0. 05). ضمن آنکه بر اساس روش راه حل محور تفاوت معنی داری در هیچ یک از مولفه های آسیب های روانی مشاهده نگردید (لامبدای ویلکس= 0/17، p>0. 05) و فرضیه پژوهشی تایید نگردید نتیجه گیری: از هر دو مدل درمان می توان در زمینه اختلالات روانی وابسته به کار و تعارض کار-خانواده استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 67

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 41 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    616-626
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسیله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش می شوند و می توانند پیش بینی کننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تاثیر آموزش مجازی روش های آرام سازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشته های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع مداخله ای می باشد که به روش تصادفی براساس بلوک های جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چک لیست مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه های استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان (0/05> P)دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری یافته های مطالعه حاضر نشان داد که روش آرام سازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تاثیری نداشته است از این رو می توان از سایر روش های آرام سازی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    627-640
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    88
چکیده: 

زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت یکی از عوامل موثر در کاهش رشد تحصیلی و ارتباطی در دانش آموزان است. هدف از پژوهش حاضر پیش بینی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی به واسطه اعتیاد به تلفن هوشمند در دانش آموزان تیزهوش مقطع متوسط بود. مواد و روش ها جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش استان البرز در سال تحصیلی 1400-1399 بود. 253 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس پرسش نامه های استاندارد خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران، پرسش نامه اعتیاد به تلفن هوشمند کوان و همکاران، پرسش نامه قلدری-قربانی سایبری آنتیادو و همکاران پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارAmos نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که رابطه مستقیم بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری در دانش آموزان تیزهوش معنی دار نمی باشد (0/05< p)، اما رابطه مستقیم بین اعتیاد به تلفن هوشمند با قربانی سایبری در دانش آموزان تیزهوش، منفی و معنی دار می باشد (0/01 ≤,p و 0/29 = β, ). در خصوص نقش میانجی گری اعتیاد به تلفن هوشمند در رابطه بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری نشان می دهد که این مسیر معنی دار است (0/01≤,p 0/09= β, ). نتیجه گیری می توان گفت که میان خودآگاهی هیجانی و اعتیاد به تلفن همراه ارتباط وجود دارد. در نتیجه می توان با افزایش خودآگاهی هیجانی دانش آموزان میزان اعتیاد به تلفن هوشمند را کاهش داد و به رشد تحصیلی آنان کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 88 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    641-654
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    87
  • دانلود: 

    56
چکیده: 

زمینه و هدف اختلال اضطراب اجتماعی یکی از علل افت کارکردهای اجتماعی و تحصیلی دانشجویان است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی تیاتردرمانی و گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که از میان آن ها تعداد 60 دانشجو به شیوه هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه تیاتردرمانی (20 نفر)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. هر سه گروه قبل و بعد از مداخلات و سه ماه پس از پایان دوره درمانی با پرسش نامه هراس اجتماعی (2000) (SPIN) ارزیابی شدند. داده ها با نرم افزار Spss-21 با روش واریانس آمیخته و در سطح معنی داری (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 87

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 56 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    655-668
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه و هدف استرپتوکوکوس گالولیتیکوس یکی از باکتری های مرتبط با ایجاد سرطان کولورکتال در انسان می باشد. هیچ مطالعه ای برای شناسایی این باکتری در روده بزرگ با استفاده از آزمون PCR و مقایسه آن با روش کشت میکروبی در افراد تحت کولونوسکوپی در شمال ایران انجام نشده است. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای تشخیص Streptococcus gallolyticus از 55 فرد تحت کولونوسکوپی مراجعه کننده به بیمارستان های بابل و چالوس نمونه بیوپسی اخذ گردید. به منظور تشخیص باکتری پس از استخراج DNA ابتدا از پرایمرهای طراحی شده (PCO3, PCO4) به منظور تحلیل کیفی DNA استخراج شده استفاده شد و سپس ژن اختصاصی Streptococcus gallolyticus تکثیر یافت. علاوه بر کشت از آزمون های تشخیصی، مثل رنگ آمیزی گرم، آزمون کاتالاز، هیدرولاز، هیدرولیز هیپورات و هیدرولیز اسکولین استفاده شد. یافته ها: در این مطالعه توصیفی از 55 نمونه بیوپسی افراد تحت کولونوسکوپی، 3 نمونه (5/5 درصد) با فاصله اطمینان 95 درصد مثبت و 52 مورد (94/5 درصد) از نظر وجود DNA Streptococcus gallolyticus منفی گزارش شدند. رابطه معنادار بین دو روش تشخیصی کشت و PCR مشاهده گردید (015/ 0 p. value: ). در بررسی های انجام شده در روش کشت، رابطه معنی داری بین سابقه کلورکتال کنسر فامیلی، دیابت و وجود باکتری Streptococcus gallolyticus وجود داشت. نتیجه گیری: کاربرد همزمان دو روش، در مواردی که حصول نتیجه سریع مدنظر است، توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    669-682
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    200
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

زمینه و هدف فشار خون بالا که از آن به عنوان مرگ خاموش یاد می شود از عوامل بسیار مهم بیماری های قلبی-عروقی به شمار می رود؛ از این رو هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر پریشانی روان شناختی، همجوشی شناختی و خوددلسوزی افراد مبتلا به فشار خون بالا بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش همه بیماران مبتلا به فشار خون شهرستان مهدی شهر در سال 1399 بودند. نمونه این پژوهش شامل 48 نفرمبتلا به فشار خون بودند که به صورت در دسترس و غیرتصادفی از میان زنانی که به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مهدی شهر مراجعه کرده بودند، با توجه به معیارهای ورود انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده درگروه گواه و آزمایش جایگزین گشتند. ابزارهای مورداستفاده شامل مقیاس تشخیصی همجوشی شناختی گیلاندرز، پرسش نامه پریشانی روان شناختی فرم 10 کسلر و پرسش نامه خوددلسوزی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تک متغیره (ANCOVA) تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معناداری بین گروه های موردمطالعه در متغیر پریشانی روان شناختی (شامل افسردگی، اضطراب و استرس)، همچنین همجوشی شناختی، به غیر از گسلش شناختی و خوددلسوزی وجود داشت. نتیجه گیری: درمجموع می توان گفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر پریشانی روان شناختی، همجوشی شناختی و ابعاد خوددلسوزی افراد مبتلا به فشارخون بالا تاثیرداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    683-696
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    97
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

زمینه و هدف هدف این پژوهش ارایه شبکه مضامین اجزای مدیریت نظام مند HSE در اماکن ورزشی بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجرای از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان در تحقیق صاحب نظران و مطلعین حوزه مدیریت اماکن ورزشی بودند. نمونه گیری با روش حداکثر تنوع انجام شد و مجموع افراد مشارکت کننده 11 نفر بودند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و به منظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی نتایج در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری استفاده شد. یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داد نگاره اجزای مدیریت HSE در اماکن ورزشی دربرگیرنده 6 مضمون فراگیر (فعالیت های بهداشت حرفه ای، برنامه ریزی و پیشگیری فعال، الزامات، طرح ریزی، مشارکت و پایش، تامین منابع)، 16مضمون سازمان دهنده (بهداشت محیط، بهداشت فردی، سخت افزار، مدیریت ریسک، مدیریت حوادث، الزامات ایمنی، الزامات قانونی و حقوقی، الزامات محیطی، استانداردسازی، مدیریت پسماند، نظارت، یکپارچه سازی سیستم، مشارکت ذی نفعان، تامین منابع مالی، تامین منابع انسانی و تجهیزات و تسهیلات) و 75 مضمون پایه است. نتیجه گیری: آنچه شبکه مضامین در این تحقیق ارایه کرده است رد وجود هرگونه سلسله مراتب در بین اجزای مدیریت نظام مند HSE و شناوری مضامین است که لازم است بر وابستگی و ارتباط متقابل میان آن ها تاکید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 97

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    697-718
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

زمینه و هدف در طب ایرانی گیاه شاهتره در درمان بسیاری از بیماری ها مانند مشکلات گوارشی کاربرد داشته است. از طرفی در میان مطالعاتی که بر روی گیاهان جنس شاهتره انجام شده است، تاثیرات گوارشی و کبدی مورد توجه می باشد. هدف این مطالعه، مرور و بررسی تطبیقی-مقایسه ای تاثیرات درمانی شاهتره در طب ایرانی و مطالعات نوین پزشکی می باشد. مواد و روش ها: کاربردهای گیاه شاهتره از کتب مرجع طب ایرانی از جمله: قانون در طب، الحاوی، مخزن الادویه، قرابادین کبیر، تحفه المومنین و ریاض الدویه به صورت جستجوی دستی استخراج، بررسی و دسته بندی شد، مقالات مرتبط در پایگاه های داده PubMed، Scopus، SID وGoogle scholar جستجو گردید. در نهایت کاربردهای گیاه در طب رایج و طب ایرانی به صورت تطبیقی بررسی شد. یافته ها: شاهتره در طب ایرانی به عنوان یک تقویت کننده معده وکبد و بازکننده انسدادهای کبدی و طحالی کاربرد داشته است. از دیگر خواص آن می توان به اثرات تصفیه کنندگی خون، ملین، اشتهاآور و پاکسازی کننده روده ها اشاره کرد. امروزه در مطالعات پایه و بالینی صورت گرفته بر روی گیاهان جنس شاهتره، تاثیرات هپاتوپروتکتیو و کاهنده سطوح آنزیم های کبدی، ضدالتهاب در ناهنجاری های کبدی، ضداسهال، کاهنده فاکتورهای التهابی در مشکلات گوارشی و بهبوددهنده علایم سندرم روده تحریک پذیر به اثبات رسیده است. نتیجه گیری: براساس منابع طب ایرانی و طب مدرن شاهتره می تواند در برخی مشکلات گوارشی و کبدی دارای پتانسیل های درمانی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    719-729
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    72
چکیده: 

زمینه و هدف به دلیل کار در شرایط اورژانسی، دارا بودن تکنیک کاری بالا و حجم زیاد کار، اتاق عمل، بخشی پرتنش شناخته می شود که می تواند باعث بروز مشکلاتی در افراد شاغل در آن شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تنفس عمیق بر اضطراب، خستگی و کیفیت خواب پرسنل اتاق عمل انجام شد. . مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی به روش پیش آزمون-پس آزمون، در سال 1399 بر روی تکنولوژیست های اتاق عمل و تکنسین های بیهوشی انجام شد. 35 نفر از افرادی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به مدت چهار هفته تمرینات تنفس عمیق را انجام دادند. پرسش نامه های شدت خستگی چند بعدی، کیفیت خواب پیتزبورگ و اضطراب بک قبل، دو هفته و چهار هفته پس از مداخله، تکمیل و مقایسه گردید. یافته ها: میانگین نمره اضطراب از 9. 57±, 19. 65 به 6. 34±, 14. 2 بعد از دو هفته و 5. 67±, 10. 68 بعد از چهار هفته رسید. میانگین نمرات خستگی، از 10. 07±, 64. 37 به 8. 72±, 56. 79 و سپس 8. 76±, 52. 75 رسید که در هر دو اثر زمان کاملا معنی دار می باشد (0. 001>P). میانگین نمره کیفیت خواب، از 3. 41±, 9. 89 به 2. 7±, 8. 92 و سپس 2. 7±, 7. 71 رسید. در زمان قبل تا 2 هفته بعد، اختلاف معنی داری وجود ندارد (0. 57=P) ولیکن در زمان 2 تا 4 هفته بعد، شاهد اختلاف معنی دار بودیم (0. 04=P). نتیجه گیری: با توجه به تاثیرات مثبت تنفس عمیق بر پرسنل اتاق عمل، استفاده از این روش غیردارویی و بدون عارضه به منظور حفظ سلامت روانی و جسمی پرسنل و افزایش ایمنی و کیفیت کار پیشنهاد می گردد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 72 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button