چکیده فارسی:
شیخ حرعاملی به عنوان یکی از محدثان بنام نیمه دوم قرن یازدهم، در پس چهرة حدیثی خود متکلمی است که به روش های مختلفی به استنباط آموزه های اعتقادی و دفاع از آن در برابر مخالفان پرداخته است. وی در این راستا از روش های نقلی و عقلی بهره برده است. در این جستار ضمن پرداختن به جایگاه عقل در منظر شیخ حر عاملی، کارکردهای عقل را در اندیشة کلامی وی از خلال مطالعه آثار کلامی متعدد وی کاویده ایم. این پژوهش به طور مستند بیانگر آن است که شیخ حر عاملی اگر چه نقل را در استنباط اعتقادات اصل می داند، لیکن عملاً همچون دیگر متکلمان از کارکردهای سه گانة عقل استفاده کرده است. وی از کارکردهای مستقل عقل، یعنی عقل نظری و عملی و نیز از کارکرد غیر مستقل عقل یعنی عقل ابزاری بهره برده و با روش های عقلی متعدد و متنوع به استنباط آموزه های اعتقادی اسلام و مذهب تشیع و دفاع از آن پرداخته است. او معتقد است تعارض بین عقل ابزاری و نقل موضوعیت ندارد و در تعارض عقل نظری و عملی با نقل، باید نقل معارض را به تأویل برد.
چکیده عربی:
الشیخ الحرّ العاملی هو أحد المحدّثین البارزین الذین ذاع صیتهم إبّان القرن الحادی عشر فی عالم التشیّع، وإلى جانب کونه محدّثاً فقد برع فی علم الکلام والعقائد أیضاً، حیث اتّبع أسالیب عدیدة لاستنباط التعالیم العقائدیة والدفاع عنها مقابل المخالفین، وقد اعتمد على أسالیب عقلیة ونقلیة. تطرّق الباحثان فی هذه المقالة إلى بیان مکانة العقل من وجهة نظر الشیخ الحرّ العاملی، وکذلک سلّطا الضوء على وظائفه فی الفکر الکلامی لهذا العالم المسلم من خلال مراجعة آثاره العدیدة التی خلّفها فی هذا المضمار، وقد أثبتا أنّه رغم اعتقاده بأصالة النقل فی استنباط العقائد، إلا أنّه اعتمد على وظائف العقل الثلاثة کسائر علماء الکلام والعقائد. اعتمد الحرّ العاملی فی استدلالاته على الوظائف المستقلّة للعقل، أی العقل النظری والعملی، وکذلک استند إلى وظائفه غیر المستقلّة، أی العقل المستدل؛ ومن ثمّ استنبط مفاهیم عقائدیة إسلامیة وشیعیة بأسالیب عقلیة متنوّعة، فبادر إلى الدفاع عنها، حیث یعتقد بأنّ التعارض بین النقل والعقل المستدلّ، لا موضوعیة له، وحینما یحدث تعارضٌ بین العقل النظری والعملی وبین النقل، فلا بدّ فی هذه الحالة من تأویل النقل.