مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی (عنوان عربی: دراسةٌ تحلیلیةٌ نقدیةٌ حول رأی غیاث الدین منصور الدشتکی بالنسبة إلى المعاد الجسمانی)

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 94

کلیدواژه

رابطه نفس و بدن (کلیدواژه عربی:المعاد الجسمانیQ2
العلاقة بین النفس والبدن)Q2

چکیده

 چکیده فارسی: غیاث الدین منصور دشتکی از فلاسفة قرن نهم و دهم, نخستین فیلسوفی است که ادعای برهان عقلی بر معاد جسمانی با بدن عنصری کرده است. وی از دو راه عقلی و نقلی به اثبات معاد جسم عنصری می پردازد. در این گفتار در پی بررسی استدلال های غیاث الدین در اثبات معاد جسم عنصری هستیم. برهان عقلی وی مبتنی بر بقای تعلق نفس به بدن پس از مرگ است که مورد نقد صدرالمتألهین واقع شده است؛ و مدعای وی بر بازگشت نفس به بدن عنصری دنیوی, پس از شکل گیری مزاج کامل در قیامت است, که مورد نقد آقاعلی مدرس قرار گرفته است. تمسک وی به آیات برای اثبات جسم عنصری نیز خالی از اشکال نیست. با نقد و بررسی دیدگاه وی به این نتیجه رسیدیم که برهان عقلی و نقلی وی در اثبات معاد جسم عنصری ناتمام است. چکیده عربی: غیاث الدین منصور الدشتکی هو أحد الفلاسفة الذین تألّقوا فی عالم الفلسفة إبّان القرنین التاسع والعاشر الهجریین, وهو أوّل فیلسوفٍ طرح برهاناً عقلیاً لإثبات المعاد الجسمانی بالبدن العنصری, حیث حاول إثبات صواب هذا الأمر اعتماداً على الأدلّة العقلیة والنقلیة؛ ومن هذا المنطلق بادر الباحثان فی هذه المقالة إلى دراسة وتحلیل استدلالاته التی رام منها إثبات صحّة نظریة معاد الجسم العنصری. البرهان العقلی الذی طرحه هذا الفیلسوف مستندٌ إلى الرأی القائل ببقاء تعلّق النفس بالبدن بعد الموت, وهذا الرأی انتقده صدر المتألّهین. وأمّا رأیه القائل بعودة النفس إلى البدن العنصری الدنیوی بعد اکتمال تکوین المزاج فی یوم القیامة, فقد واجه نقداً من قبل آغا علی المدرّسی؛ فضلاً عن ذلک فإنّ تمسّکه بالآیات القرآنیة لأجل إثبات الجسم العنصری, لا یخلو من إشکالٍ. ومن خلال النقد والتحلیل لآراء غیاث الدین منصور الدشتکی فی هذه المقالة, توصّل الباحثان إلى نتیجةٍ فحواها أنّ برهانیه العقلی والنقلی فی إثبات تحقّق المعاد الجسمانی بالجسم العنصری, لیسا تامّی الدلالة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی امیری، عسکری، و مدرسی، سیدمحمدرضا. (1396). عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی (عنوان عربی: دراسةٌ تحلیلیةٌ نقدیةٌ حول رأی غیاث الدین منصور الدشتکی بالنسبة إلى المعاد الجسمانی). معرفت کلامی، 8(1 (پیاپی 18) )، 79-94. SID. https://sid.ir/paper/245762/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی امیری عسکری، مدرسی سیدمحمدرضا. عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی (عنوان عربی: دراسةٌ تحلیلیةٌ نقدیةٌ حول رأی غیاث الدین منصور الدشتکی بالنسبة إلى المعاد الجسمانی). معرفت کلامی[Internet]. 1396؛8(1 (پیاپی 18) ):79-94. Available from: https://sid.ir/paper/245762/fa

    IEEE: کپی

    عسکری سلیمانی امیری، و سیدمحمدرضا مدرسی، “عنوان فارسی: بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی (عنوان عربی: دراسةٌ تحلیلیةٌ نقدیةٌ حول رأی غیاث الدین منصور الدشتکی بالنسبة إلى المعاد الجسمانی)،” معرفت کلامی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 18) ، pp. 79–94، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button