مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    258
چکیده: 

هدف هدف از انجام این مطالعه، بررسی روایی و پایایی مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. روش کار در این مطالعه از روش روانسنجی استفاده گردید. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سمنان به تعداد 3952 نفر و نمونه پژوهش متشکل از 400 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. بررسی روایی مقیاس با استفاده از آزمون های KMO و کرویت بارتلت انجام گرفت. نتایج نتایج حاکی از مطلوب بودن یافته های هر دو آزمون بود و هر دو عامل با مقدار ویژه بیشتر از یک یافت شد. این دو عامل در مجموع توانستند 268/75 درصد از واریانس تمامی متغیرهای پژوهش را تبیین کنند. با چرخش واریماکس تعیین شد که ابعاد خودکارآمدی، برنامه ریزی و انگیزش مربوط به عامل اول و فقدان کنترل پیامد و تاثیر هیجانی مربوط به عامل دوم هستند. جهت تعیین پایایی ابزار از همسانی درونی به شیوه ی آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 904/0 به دست آمد که بسیار مطلوب می باشد. شاخص های برازش مدل دو عامل استخراج شده نیز نیکویی مدل تدوینی را تایید نمودند. نتیجه گیری به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور از روایی و پایایی مناسبی برای اجرا در پژوهش های مربوط به دانش آموزان ایرانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 258 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    16-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    73
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

هدف هدف اصلی پژوهش ارایه مدلی برای سیاست گذاری درنظام مدارس غیردولتی می باشد. روش کار پژوهش پژوهش حاضر کاربردی است و، به روش آمیخته پیمایشی انجام شده است. در بخش کیفی ازروش تحلیل تم استفاده شد. در بخش کمی، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) جهت تعیین روابط استفاده گردید. جامعه آماری دربخش کیفی شامل 20 نفر مصاحبه شونده (خبرگان سیاست گذاری، اساتید و مدیران عالی) با مصاحبه های نیمه ساختار یافته ودربخش کمی 1140 مدرسه سه استان خراسان بوده که با روش نمونه گیری تصادفی ساده با اثبات روایی و پایایی می باشد. نتایج برآیند این پژوهش نشان می دهد، سیاست گذاری براساس میانگین عددی فازی عبارت است از: سرمایه گذاری 72/0، میزان کمک دولت 87/0، مدیران 74/0، معلمان73/0، عوامل اجرایی 75/0، تجهیزات آموزشی 81/0، قوانین مصوب دولتی 89/0، نظام بانکی 88/0، مالیات و بیمه 73/0، سازمانهای شهرداری و مسکن و شهرسازی 33/0، آحاد جامعه 65/0، کارشناسان مشارکتها 8/0، آموزش دانشگاه فرهنگیان 8/0، شورای هماهنگی 81/0، موسسان متخصص 78/0، مدارس خاص 78/0، شورای نظارت 88/0. چون سازمان های شهرداری و مسکن و شهرسازی 33/0 آحاد جامعه بوده و 65/0 از میانگین پایین تر بوده رد شده و بقیه مورد پذیرش قرارگرفته است. نتیجه گیری راهبردها بیشتر برگرفته از شاخص های سطوح پایین تر هستند. سطح اول، اثرپذیرترین و سطح ششم عامل (قوانین دولت) اثرگذارترین عامل می باشد. همچنین (سرمایه گذاری، موسسان متخصص و تجهیزات آموزشی، کمک دولت و شورای هماهنگی موسسان، مدارس خاص، شورای نظارت و کارشناسان مشارکت ها) مهمترین عوامل موثر بر سیاست گذاری می باشندکه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 73

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    29-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    107
  • دانلود: 

    70
چکیده: 

هدف هدف تحقیق حاضر، مدل یابی شناسایی عوامل موثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. روش کار برای مطالعه از شیوه تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 380 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم دوره متوسطه اول در شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 به شیوه خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر هدایت تحصیلی دانش آموزان برای آینده بوده است. جهت بررسی شواهد روایی پرسشنامه، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی شیوه اکتشافی صورت پذیرفت. به روش آلفای کرونباخ، ضریب اعتباری برابر 92/0 بدست آمد. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده به عمل آمد. نتایج یافته ها بیانگر شناسایی هفت عامل موثر بر هدایت تحصیلی بوده اند که عبارتند از: تامین نیروی کار آزموده، اقتصاد پویا، بازدهی و بهره وری، اشتغال پایدار، فراهم کردن زمینه اشتغال، خانواده پایدار و توزیع مناسب دانش آموزان. نتیجه گیری در مدل ارایه شده همبستگی مناسب و معناداری بین گویه ها با مولفه های اصلی مدل و نیز بین مولفه های اصلی با یکدیگر مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 70 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    45-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

هدف این پژوهش با هدف ارایه مدلی جهت ارتقاء صلاحیت حرفه ای معلمان براساس توانمندسازی روان شناختی، باورهای فراشناختی با میانجیگری خودکارآمدی انجام گرفت. روش کار پژوهش حاضر توصیفی است و به روش ترکیبی انجام گرفت. در این پژوهش برای سنجش متغیر صلاحیت حرفه ای معلمان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ابتدا با انجام مطالعه کیفی به روش بررسی اسنادی و با مطالعه اسناد و منابع علمی معتبر مرتبط با موضوع، 35 گویه طراحی شد. که در یک طیف پنج درجه ای و چهار مولفه دانش حرفه ای، مهارت های حرفه ای، توانایی های حرفه ای و نگرش حرفه ای را می سنجید. چگونگی برازش ساختار چهار مولفه ای پرسشنامه صلاحیت حرفه ای معلمان، با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و براورد بیشینه احتمال (ML) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد که همه مولفه های توانمندسازی روان شناختی و خودکارآمدی به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با مولفه های صلاحیت حرفه ای معلمان همبسته اند. به استثنای ضریب همبستگی بین مولفه های خودآگاهی شناختی و نگرش حرفه ای دو متغیر باورهای فراشناختی و صلاحیت حرفه ای که منفی و در سطح 05/0 معنادار بود، دیگر مولفه های آن دو متغیر به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 با یکدیگر همبسته بودند. نتیجه گیری نتایج نشان داد که خودکارآمدی رابطه بین باورهای فراشناختی و صلاحیت حرفه ای معلمان را به صورت منفی و رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و صلاحیت حرفه ای معلمان را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    60-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

مقدمه آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه یک کشور محسوب می شود. امروزه دسترسی افراد به آموزش، عامل مهمی در ایجاد بسیاری از نابرابری ها است. همچنین ارتباط متقابل و چرخه ای بین آموزش و اقتصاد باعث شده، تا تمرکز در این پژوهش بر روی این دو بعد قرار گیرد. هدف این پژوهش برآورد شاخص های آموزش، اقتصاد و توسعه دو بعدی هر استان با روش تحلیل مولفه های اساسی است. روش کار در گام اول شاخص آموزش با استفاده از 11 شاخص مرتبط (آموزش عمومی، عالی و فنی و حرفه ای) که همبستگی آن ها توسط آزمون بارتلت تایید شده، به دست آمده و نابرابری های آموزشی در 30 استان کشور بررسی شده است. در مرحله دوم، با به کارگیری 11 شاخص اقتصادی که نشان دهند وضعیت اقتصادی مناطق کشور است، شاخص اقتصاد برآورد و به تجزیه و تحلیل نابرابری در بعد اقتصاد پرداخته شده است. مجموعه داده های این پژوهش که از روش دادگان گردآوری شده اند، مربوط به سال 1397 می باشد. نتایج یافته های پژوهش نشان می دهد دو استان البرز و تهران دارای بالاترین شاخص دو بعدی توسعه در کشور بوده و استان سیستان و بلوچستان با پایین ترین شاخص از بیشترین نابرابری توسعه در کشور رنج می برد. نتیجه گیری بر اساس ماتریس همبستگی بین دو بعد آموزش و اقتصاد همبستگی 75 درصدی وجود دارد. لذا می توان نتیجه گرفت در کل، استان هایی که شاخص آموزشی بهتری دارند در اقتصاد نیز رتبه بالاتری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    75-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

مقدمه این پژوهش با هدف ارایه مدل ساختاری برای ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه استان تهران) انجام شد. روش کار جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی با تجربه(خبره) در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی غیرعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 99-1398(4632= N) بود. حجم نمونه در بخش کیفی با مصاحبه 10 نفر از اعضای هیات علمی با تجربه به اشباع نظری رسید و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 354 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینه ای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از اعضای هیات علمی با تجربه در زمینه پرسشنامه، روایی همگرا از طریق محاسبه میانگین واریانس استخراج شده و روایی واگرا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 812/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از ضریب کاپای کوهن و کدگذاری باز و محوری، در بخش کمی از آزمون های آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، ماتریس جذر AVE، کجی و کشیدگی، کولموگروف اسمیرنف، شاپیروویلک، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتیجه گیری بعد ساختاری با سه مولفه فرآیندها (16 شاخص)، تجهیزات فنی و فناوری (3 شاخص) و قوانین و مقررات (4 شاخص) بدست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    87-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    110
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

مقدمه نخبه پروری و بهره گیری از آنها نقش مهمی در رشد و توسعه جامعه دارد. بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های فرآیند نخبه پروری در مدارس ابتدایی کشور ایران بود. روش کار این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان فرآیند نخبه پروری کشور ایران در فصل بهار سال 1401 بودند که طبق اصل اشباع نظری 10 نفر از آنها با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان استفاده شد که روایی آنها با نظر خبرگانی غیر از اعضای جامعه تایید و پایایی آنها با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 83/0 محاسبه شد. داده ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم افزار MAXQDA-2020 تحلیل شدند. نتایج یافته ها نشان داد که فرآیند نخبه پروری در مدارس ابتدایی کشور ایران 27 شاخص، 7 مولفه و 3 بعد داشت؛ به طوری که بعد فردی دارای دو مولفه مشارکت دانش آموزان در مدیریت امور مدرسه و تصمیم گیری و تصمیم سازی دانش آموزی، بعد مدرسه و سازمان آموزش وپرورش دارای دو مولفه آماده سازی دبیران و سابقه شغلی معلمان و مدیران مدارس و بعد گروهی دارای سه مولفه برگزاری انواع مسابقات به صورت هدفمند در مدرسه، ایده های نو و خلاق و تشویق دانش آموزان بود. در نهایت، الگوی ابعاد و مولفه های فرآیند نخبه پروری در مدارس ابتدایی کشور ایران طراحی شد. نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامه ریزی برای بهبود فرآیند نخبه پروری در مدارس ابتدایی کشور ایران از طریق ابعاد و مولفه های شناسایی شده برای آن ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    100-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    373
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

هدف هدف پژوهش، مطالعه ابعاد و مولفه های ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس های چند پایه دوره ابتدایی از منظر فرایندی بود. روش کار روش پژوهش با رویکرد کیفی و روش تیوری داده بنیاد از نوع نوخاسته بود. مشارکت کنندگان، متخصصان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی تربیتی، در کلیه دانشگاه های کشور و همچنین شامل مدیران ستادی وزارت آموزش و پرورش در آموزش ابتدایی (با داشتن حداقل سه اثر در حوزه ارزشیابی، تدریس در کلاسهای چند پایه) بودند. با توجه به ماهیت موضوع جهت نمونه گیری از روش هدفمند و نمونه گیری نظری استفاده شد. برای تحلیل داده ها با توجه به رویکرد نوخاسته مورد استفاده در این پژوهش به ترتیب از کدگذاری باز، محوری (نظری) و انتخابی استفاده شد. نتایج یافته ها از منظر فرایندی نشان داد که ارزشیابی کیفی توصیفی باید اعتمادساز، تقویت کننده آرامش و رضایت مندی و عزت نفس دانش آموزان کلاسهای چند پایه را فراهم نماید، به گونه ای که با استفاده از خلیفه و روش مشاهده با تشخیص و اصلاح پاسخ ها منجر به کاهش اضطراب دانش آموزان چندپایه گردد. نتیجه گیری تنوع ابزارهای خود سنجی، همسال سنجی و والدین سنجی و کیفی سازی معیارها و تاکید بر یادگیری گروهی با تاکید بر روش حل مساله و مدیریت زمان و تقویت خودراهبری از جمله دیگر مولفه های فرایندی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    111-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل بکارگیری منتورینگ (توسعه مهارتهای ارتباطی، آموزشی و. . . ) در توسعه فردی انجام شد. روش کار جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان شهرداری تهران بود که برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شده و20 نفر با استفاده از اصل اشباع به عنوان حجم نمونه، در نظر گرفته شد. در بخش کمی جامعه آماری، شامل تمام مدیران اجرایی شهرداری تهران مورد استفاده قرار گرفته که برای تعیین حجم نمونه بخش کمی از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد 225 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمی با توجه به سوال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون هایی نظیر همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 بهره گرفته شد. نتایج نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ازمیان 84 شاخص (گویه) موجود، 15 مولفه ی اصلی قابل شناسایی است. مولفه های توسعه مهارت های ذاتی، توسعه مهارت های فنی، توسعه مهارت های ارتباطی، توسعه مهارت های محیطی، به عنوان مولفه های بکارگیری منتورینگ درتوسعه فردی شناسایی شدند و مولفه های عملکرد نوآورانه، مزیت رقابتی پایدار و کیفیت آموزشی به عنوان عوامل موثر بر بکارگیری منتورینگ درتوسعه فردی مورد شناسایی و معرفی قرار گرفتند. نتیجه گیری عوامل مدیریتی، فناورانه و آموزشی به عنوان راهبردها، عوامل محیطی، دموکراتیزه و آموزشی، به عنوان تسهیلگرها و عوامل فناورانه و آموزشی، به عنوان موانع موجود شناسایی شدند. در نهایت مدلی ارایه شد که از برازش مطلوبی برخوردار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    128-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    76
چکیده: 

هدف هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس امید به زندگی، شادکامی و معنا در دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. روش کار روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر همدان بود که نمونه آماری به حجم 370 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از مقیاس های سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391)، امید به زندگی (حلاجیان، 1389)، معنای زندگی (استگر و همکاران، 2006) و شادکامی آکسفورد (آرگایل و همکاران، 1989) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار Spss-22 استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد اثر امید به زندگی (01/0, p< 33/0β,=)، شادکامی (01/0, p< 27/0β,=) و معنا (01/0, p< 31/0β,=) بر سرزندگی تحصیلی مثبت و معنادار بود. طبق یافته های پژوهش امید به زندگی، معنا و شادکامی بر سرزندگی اثر مثبتی دارند. با توجه به اینکه این متغیرها از سازه های مثبت روانشناسی هستند و می توانند در محیط تحصیلی شادابی و نشاط ایجاد کنند از این رو توان اثرگذاری بر سرزندگی تحصیلی را دارند. نتیجه گیری شادکامی و سرزندگی از متغیرهای مرتبط و نزدیک به هم هستند، افرادی که شادکام و خرسند هستند، در زمینه های مختلف کاری و تحصیلی با انرژی و انگیزه تلاش می کنند و کمتر دچار سستی و تنبلی می شوند، دانش آموزانی که شادکامی بالایی دارند، این شادکامی تا حدود زیادی متاثر از رضایت تحصیلی آنان است، رضایت تحصیلی هم موجب تلاش بیشتر و علاقمندی برای انجام تکالیف تحصیلی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 76 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    142-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی عوامل موثر بر توسعه حرفه ای مدیران مدارس ایران انجام شد. این مطالعه توصیفی –, کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. روش کار جامعه پژوهش حاضر مدیران مدارس ایران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 91972 نفر بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. نمونه ها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر توسعه حرفه ای مدیران مدارس ایران با 104 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که عوامل موثر بر توسعه حرفه ای مدیران مدارس ایران دارای 104 شاخص، 9 مولفه و 3 بعد بود. عوامل فردی (چهار مولفه شخصیتی، شناختی، ویژگی های عمومی و ویژگی های رفتاری)، عوامل درون سازمانی (سه مولفه مدیر یادگیرنده، فرهنگ دانش گرا و رهبری پیشران) و عوامل برون سازمانی (دو مولفه بازتعریف ارتباط مدرسه و جامعه و تصمیم های پویای بالادستی) بود. توسعه حرفه ای مدیران مدارس ایران بر هر سه بعد عوامل فردی، عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی رابطه معنادار داشتند (P<0. 001). نتیجه گیری با توجه به نتایج این مطالعه، متخصصان و برنامه ریزان نظام آموزشی برای ارتقای توسعه حرفه ای مدیران مدارس می توانند زمینه را برای بهبود شاخص ها، مولفه ها و ابعاد آن فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    158-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر به منظور شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های نظام آموزش شهروندی در مدیریت شهرهای هوشمند آینده در شهرداری تهران است. روش روش این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و به روش اکتشافی است. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه با خبرگان به روش دلفی و پرسشنامه می باشد. سپس از طریق اجرای پرسشنامه، تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از نظریه برخواسته از داده و از بین رویکردهای موجود نوع سیستماتیک اشتراس و کوربین مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کمی تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS و Smart PLS انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد مولفه های: نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، رفتار اجتماعی-سیاسی، رفتار مبتنی بر آموزه های دینی و ملی، محیط زیست و توسعه پایدار و در نهایت حکمرانی هوشمند با شاخص های آنها، ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش شهروندی در مدیریت شهرهای هوشمند آینده در شهرداری تهران مورد پذیرش قرار گرفت. نتیجه گیری از جمع بندی در خصوص عوامل، ابعاد و مولفه های مدل نظام آموزش شهروندی در مدیریت شهرهای آینده در شهرداری تهران، 5 عامل، با اولویت بالا مطرح گردید. این عوامل عبارتند از: اولویت اول: مولفه ادب و ملاحظه (بار عاملی 955/0)؛ اولویت دوم: مولفه روحیه مشارکت جویی (بار عاملی 951/0)؛ اولویت سوم: مولفه قانون گرایی (بار عاملی 934/0)؛ اولویت چهارم: مولفه رفتار مدنی (بارعاملی 907/0) و اولویت پنجم: مولفه مسولیت پذیری (بارعاملی 904/0). شاخص های برازش الگو در تحلیل عاملی، برازش الگو را تایید می نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    173-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    137
  • دانلود: 

    68
چکیده: 

هدف تدوین الگوی توسعه جایگاه رویکرد هیوتاگوژی در مدیران مدارس متوسطه شهر اهواز بر اساس نظریه داده بنیاد هدف پژوهش حاضر بود. روش کار پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و روش پژوهش مطالعه موردی بود. جامعه آماری گروهی از خبرگان شامل مدیران مدارس راهنمایی و متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش بودند. از روش مصاحبه برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد. در پژوهش حاضر قابلیت اعتبار از طریق «بررسی توسط شرکت کنندگان یا مصاحبه شوندگان» صورت گرفته است. ضمن آنکه برای تایید و اعتباریابی یافته های حاصل از بررسی وضعیت مطلوب، با هفت تن از متخصصان آموزشی مصاحبه ای به عمل آمد و اطلاعات به دست آمده از فرایند مصاحبه ها و کیفیت و عمق داده ها توسط گروه متخصصین مربوطه تایید شد. در این پژوهش از شیوه تحلیل نظریه داده بنیاد برای مقوله بندی مصاحبه ها استفاده شد. نتایج و نتیجه گیری نتایج نشان داد خود ارزیابی و دگر ارزیابی محور تدوین الگوی هیوتاگوژی بوده و در عین حال از نقش مثبت و سازنده تعامل با دیگران غفلت نمی ورزد. برتری این الگو نسبت به الگوی ارایه شده توسط بلیفور (1996) را می توان از حیث توجه به تحلیل تمامی ابعاد تاثیرگذار بر سازمان، توجه به خودشناسی و نگاه توانمندساز به ارزشیابی دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 68 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    190-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر اصطکاک سازمانی در آموزش وپرورش استان گلستان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در هر دو بخش کیفی وکمی خبرگان رشته های مدیریت آموزشی، مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی آموزش وپرورش استان گلستان در سال1399بودند. حجم نمونه طبق اصل اشباع نظری20نفر برآورد که باتوجه به ملاک های ورود به مطالعه با روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که روایی آن توسط خبرگان تایید و پایایی آن از طریق ضریب توافق بین دو کدگذار0. 79برآورد شد. داده ها با روش های دلفی و مدل سازی ساختاری تفسیری در نرم افزارهای SPSSوPLS تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که اصطکاک سازمانی در آموزش وپرورش دارای18مولفه شامل ساختار سازمانی معیوب، ضعف در مدیریت برنامه ریزی منابع انسانی، ضعف در مدیریت استراتژیک، بی خیالی کاری، وقت کشی کاری، نبود حس مسیولیت، حماقت عملکردی، ناهمگونی مدیریت نیروی کار، ضعف در ارزشیابی عملکرد، ناکارآمدی سیستم اداری، بی توجهی به پیشرفت کاری کارکنان، نابرابری مالی و مادی، رفتارهای ضدارزشی، سیاست زدگی، تمرکز کنترل و قدرت، فشار عصبی در محیط کار، بی اعتمادی سازمانی و ناکارآمدی مدیریت سازمان بود. دیگر یافته ها نشان داد که18مولفه در13سطح قرار داشتند؛ به طوری که بی خیالی کاری و وقت کشی کاری در سطح سیزدهم با کمترین تاثیرگذاری و نبود حس مسیولیت درسطح اول بابیشترین تاثیرگذاری قرار داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    205-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    93
چکیده: 

هدف هدف از اجرای این پژوهش طراحی روش های تدریس در برنامه درسی ادبیات فارسی مهارت بنیان دوره متوسطه اول بود. روش کار روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع طرح های متوالی-اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 60 نفر از متخصصان برنامه درسی و کارشناسان ادبیات فارسی و در بخش کمی 830 نفر از دبیران ادبیات فارسی در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به ترتیب از بین آنان 20 و 263 نفر حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه ها و خلاصه اسناد و مدارک بود که با استفاده از روش تحلیل محتوا مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقوله بندی استقرایی 10 تم و 185 کدمفهوم و در بخش کمی، ابزار مورد استفاده یک پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش تحلیل عاملی مفاهیم استخراج شده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج نتایج نشان داد که استفاده از روش داستان گویی، روش قصه گویی، روش حل مساله، روش بحث کلاسی، روش پرسش و پاسخ، روش بدیعه پردازی، روش سخنرانی، روش ایفای نقش، روش گردش علمی و مشاهده و استفاده از روش تفکر استقرایی در بین فراگیران از مهمترین روش های تدریس در برنامه درسی ادبیات فارسی مهارت بنیان دوره متوسطه اول می باشد. نتیجه گیری با به کارگیری طراحی روش های تدریس در برنامه درسی ادبیات فارسی مهارت بنیان می توان به بهبود نقاط قوت و مهارت های دانش آموزان در حوزه های درسی کمک نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 93 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    219-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

مقدمه مقاله حاضر با هدف عوامل موثر بر توسعه آموزش مدیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور ارایه مدل انجام شد. روش کار روش تحقیق به لحاظ هدف، توسعه ای و از نظر نوع داده ها جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی و به روش داده بنیاد انجام شد و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تعدادی از خبرگان و در بخش کمی شامل کلیه مدیران زن و مرد دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل 301 نفر بود، که در بخش کیفی 12 نفر به روش گلوله برفی و در بخش کمی تعداد 169 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نتایج نتایج نشان داد که مدل توسعه آموزش مدیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای ابعاد و مولفه هایی شامل عوامل راهبردی (آینده نگری، واقعیت گرایی، شناخت محیط)،-فرهنگ یادگیری (شامل: آموزش مستمر، شوق یادگیری، آرمان مشترک)، حمایت و پشتیبانی (شامل: توانایی مدیران، رفع نیازها، فراهم آوردن امکانات، بهبود ارتباطات سازمانی)، عوامل ساختاری-انگیزشی (شامل: عوامل شخصیتی، ساختاری و عوامل انگیزشی 5-عوامل بهسازی آموزشی شامل: مهارت افزایی، توسعه مدیریت مشارکتی، نظارت و ارزیابی و بهبود جو سازمانی)، عوامل توسعه گرایی (شامل: بهبود رشد اخلاقی، بهبود عملکرد سازمانی، بهبود توان تصمیم گیری و بالندگی) است. نتیجه گیری با توجه به جذر شاخص ریشه میانگین مجذور مانده ها (SRMR) مربوط به عوامل فوق که به ترتیب برابر با 071/0، 058/0، 058/0، 077/0، 071/0 و 067/0 است می توان نتیجه گرفت خطای مدل زیاد نیست و مدل حاصل دارای ساختار مناسبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    233-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    89
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

هدف هدف تحقیق اعتبار سنجی برنامه درسی صلاحیت های بین فرهنگی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان است. روش کار تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) است. جامعه آماری تحقیق شامل 700 نفر از معلمان استان لرستان بوده اند. بر اساس جدول مورگان، تعداد 248 نفر به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده اند. با استفاده پرسشنامه ای در در قالب 19 داده ها در این تحقیق جمع آوری شده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار smart. PLS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نتایج تحقیق نشان داد 19 مقوله اثر روانی بین فرهنگی در تعلیم و تربیت، ایجاد نگرش مثبت به فرهنگ ها دیگر، توجه آموزش و پرورش به بین فرهنگی، توجه به خرده فرهنگ ها در بین فرهنگی، شناخت تفاوت فرهنگ ها، شناخت معلمان نسبت به موضوع بین فرهنگی، مهارت در ایجاد ارتباط، مهارت های ذهنی در ایجاد ارتباط، مهارت های رفتاری در ایجاد ارتباط، نقش ارتباط و تعامل در بین فرهنگی، نقش اسناد بالادستی در بین فرهنگی، نقش بین فرهنگی در تنش های کلاسی، نقش حاکمیت در خصوص بین فرهنگی، نقش دین در بین فرهنگی، نقش مدرسه به عنوان رابط فرهنگ های، نقش معلم در بین فرهنگی، نقش نظام تعلیم و تربیت در بین فرهنگی، نگاه به جامعه به بین فرهنگی، هماهنگی در مهارت های ذهنی و رفتاری، در مدل دارای روابط معناداری هستند. نتیجه گیری با به کارگیری برنامه درسی صلاحیت های بین فرهنگی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان می توان به بهبود نقاط قوت و مهارت های دانشجو معلمان در حوزه های درسی کمک نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 89

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button