Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1875
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

سابقه و هدف: روش های صحیح ضد عفونی، گندزدایی و رعایت اصول بهداشتی می توان بسیاری از عفونت ها را کنترل نماید. گندزداهای مختلف معدنی و آلی می توانند در بخش های مختلف بیمارستانی به کار گرفته شوند. هدف از این تحقیق بررسی امکان سنجی تولید ماده گندزدای مایع به روش الکترولیز محلول نمک طعام و بررسی کاربرد آن برای گندزدائی سطوح می باشد.روش بررسی: برای انجام این مطالعه پایلوتی طراحی و ساخته شد. محلول هایی با 5 غلظت نمک طعام (1، 3، 5، 7 و 10 درصد) و در 5 pH مختلف (2، 5.4، 7، 5.9، 12) تهیه گردید و تحت تاثیر 5 شدت جریان (2.0، 4.0 ، 6.0 ،1،8.0 آمپر) قرار گرفت. سپس نمونه ای از ستون آندی پایلوت گرفته و بر روی سوش میکروبی استافیلوکوکوس اورئوس مطابق استاندارد 9485 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آزمایش گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که افزایش غلظت نمک طعام ، افزایش شدت جریان الکتریکی و کاهش pH باعث مرگ ومیر بیشتر باکتری ها در سوش باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس شد. همچنین غلظت نمک طعام 1 تا 5 درصد وPH=7 و شدت جریان 1 آمپر تمامی باکتری های سوش باکتریایی استافیلوکوکوس اورئوس را به طور کامل از بین برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1392
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

سابقه و هدف: سقوط یکی از مشکلات اصلی سلامت سالمندان است. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط افسردگی و اختلال شناختی با سقوط در سالمندان مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب تهران بود.روش بررسی: یک مطالعه مورد- شاهدی که مبتنی بر بیمارستان های تهران در سال 94 انجام شده است. در این مطالعه 225 سالمند (81 مرد و 144 زن) ، شامل 75 مورد (27 مرد و 48 زن) و 150 شاهد (54 مرد و 96 زن) از میان سالمندان مراجعه کننده به 5 بیمارستان در مناطق: شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران با یکدیگر مقایسه شدند. برای سنجش وضعیت شناختی از پرسشنامه استاندارد معاینه مختصر وضعیت شناختی و برای سنجش افسردگی از پرسشنامه افسردگی طب سالمندی استفاده شد. از آزمون های کای اسکوئر، من ویتنی، همبستگی و رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها در نرم افزار STATA نسخه 12 استفاده شد.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که نسبت شانس سقوط در سالمندان افسرده 8.2 مرتبه بیشتر از سالمندان بدون افسردگی بود. همچنین نسبت شانس سقوط در سالمندان دارای نقص شناختی 6.7 مرتبه بیشتر از سالمندان بدون اختلال شناختی بود و همراهی این دو اختلال با یکدیگر، شانس سقوط، در مقایسه باوجود یک عامل به تنهایی را چند برابر می کرد.نتیجه گیری: ارتباط مثبت و معناداری بین افسردگی و اختلال شناختی با سقوط وجود دارد. به منظور کاهش رخداد سقوط توصیه می شود سیاست گذاران، برنامه های آموزشی مناسبی را جهت پیشگیری از این عوامل خطر برای خانواده ها فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    83-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3614
  • دانلود: 

    1152
چکیده: 

سابقه و هدف: حوادث ترافیکی به عنوان یکی از علل عمده مرگ و ناتوانی در سراسر جهان مطرح می باشد. عوامل متعددی در بروز این حوادث نقش دارند که شناسایی این عوامل با توجه به شرایط خاص هر منطقه ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با حوادث ترافیکی جاده ای منجر به جرح یا فوت در شهرستان شاهرود انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در فاصله زمانی تیرماه لغایت آذرماه 1390 انجام شد. ویژگی-های فردی و عوامل مرتبط با حوادث ترافیکی جاده ای در سه بخش انسانی، جاده ای و محیطی از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. پس از تایید روایی صوری و محتوی، پرسشنامه توسط تکنسین های فوریت های پزشکی و با همکاری کارکنان هلال احمر و پلیس راه تکمیل شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و کای مجذور انجام شد.یافته ها: از 363 مورد، بیشترین حوادث مربوط به رانندگان حادثه دیده مرد و در محدوده سنی 30 تا 39 سال (6.44%) بود. حوادث ترافیکی باعث مجروح شدن 864 و مرگ 48 نفر شده بود. شایع ترین عوامل انسانی، خستگی و خواب آلودگی (9.60%)، سرعت یا سبقت غیر مجاز (8.24%) و انجام کار اضافی همراه با رانندگی (3.19%) گزارش شد. 7.61% از حوادث در جاده های فاقد شانه رخ داده یود و در 3.38% موارد عرض کم جاده گزارش شد. اغلب حوادث ترافیکی در هوای صاف و آفتابی (6.62%) رخ داده بود.نتیجه گیری: خستگی و خواب آلودگی شیوع بالایی در بین رانندگان دارد، آموزش اقدامات پیشگیری همچون استراحت کافی قبل از رانندگی و عدم رانندگی مداوم در مسافت های طولانی، توجه به وضعیت جسمی و روحی رانندگان و از طرف دیگر بهبود وضع جاده ها، شناسایی نقاط حادثه خیز و نصب علائم هشدار دهنده در این نقاط از سوی مسوولین و نظارت و کنترل بیشتر پلیس توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3614

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    91-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    937
  • دانلود: 

    317
چکیده: 

سابقه و هدف:تصادفات جاده ای به عنوان یکی از مهم ترین علل مرگ و ناتوانی است. سالانه بین 20 تا 50 میلیون نفر در سرتاسر جهان از صدمات غیر کشنده رنج می برند. صدمات و ناتوانی ها، زندگی آینده فرد را تحت تاثیر قرار داده و از کیفیت آن می کاهند. هدف این مطالعه برآورد وضعیت ناتوانی عملکردی بعد از تصادفات جاده ای در مصدومان مرکز آموزشی درمانی شهدا تبریز در شش ماهه اول 1393 بود.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی– مقطعی بود. این مطالعه بر روی 828 نفر مصدوم بستری به دنبال تصادفات جاده ای در بیمارستان شهدا و بعد از اتمام دوره بستری و شروع دریافت خدمات توان بخشی انجام شد. ابزار جمع آوری داده چک لیست استانداردی بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای در نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: تصادفات جاده ای دومین علت مراجعه بیماران به بیمارستان بود. در حدود 83.7 درصد از مصدومین مرد بودند و 13.8 درصد از مصدومین در گروه سنی 30-21 سال قرار داشتند. بیشترین آسیب وارده مربوط به شکستگی اندام تحتانی با 53.1 درصد بود. بیشتر مصدومین (96.2 درصد) بر اساس شاخص بارتل دارای وابستگی متوسط به پایین در انجام فعالیت های روزانه بودند.نتیجه گیری: صدمات و ناتوانی های ناشی از تصادفات جاده ای بیشتر متوجه مردان جوانی می شود که گروه های مولد جامعه نامیده می شوند. اطلاعات ناتوانی عملکردی ناشی از تصادفات جاده ای می تواند برای تحلیل، پایش و ارزیابی پیامد تصادفات استفاده شود و پیش بینی کننده خوبی برای مراقبت های درمانی و توان بخشی و مدیریت منابع برای مصدومین باشد .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 937

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 317 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1345
  • دانلود: 

    328
چکیده: 

سابقه و هدف: مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل به حساب می آید و دومین علت مرگ ومیر است. شناخت عوامل موثر بر بروز این حوادث می تواند به کنترل و کاهش این وقایع کمک کند. این مطالعه باهدف شناخت دقیق تر عوامل دخیل در تصادفات درون شهری مرکز پهناورترین استان کشور و همچنین الگوی رخداد این تصادفات انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی همه تصادفات درون شهری ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان طی سال های 91 تا 93 برای بررسی در نظر گرفته شدند. داده ها به صورت توصیفی و با استفاده از روش کای دو در نرم افزار SPSS نسخه 22 و سری زمانی در نرم افزار Minitab نسخه 17 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: درمجموع 127335 مورد تصادف ثبت شده وارد مطالعه شد. بیشترین سن راننده های مقصر 18 تا 25 سال (24.2%)، بیشترین رده ی تحصیلی دیپلم (60.9%) بیشترین جنسیت مرد (86.6%)، بیشترین علت ثبت شده عدم توجه به جلو (38.2%)، بیشترین وسیله نقلیه ی درگیر سواری (72.4%)، بیشترین نوع برخورد وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر (36.4%) و بیشترین تصادفات در روز (70.3%) اتفاق افتاده بود. بروز تصادفات با همه این متغیرها رابطه معنی داری نشان داد (P<0.001).نتیجه گیری: راننده های مرد و جوان بیشتر در بروز تصادفات نقش داشتند. انجام بررسی های بیشتر و اختصاصا برای تعیین سهم هر یک از عوامل خطرساز و پیشگیرانه در بروز این سوانح و ارائه راهکارهای کلی لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 328 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    109-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1086
  • دانلود: 

    1434
چکیده: 

سابقه و هدف: اثرات سوء ناشی از دفع نامناسب فاضلاب در محیط، جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن را امری ضروری و اجتناب ناپذیر کرده است. به گونه ای که علاوه بر احداث تصفیه خانه فاضلاب، برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی مطلوب، لزوم ارزیابی عملکرد مداوم سیستم های تصفیه مطرح می باشد. با توجه به اینکه پل ارتباطی بین نتایج آزمایشگاهی و کاربردهای صنعتی در تصفیه فاضلاب، تعیین ضرایب بیوسنتیک است. این مطالعه باهدف ارزیابی عملکرد و تعیین ضرایب بیوسنتیکی فرآیند لجن فعال تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی و بر روی تصفیه خانه شهر سنندج با استفاده از سیستم تصفیه هوازی جریان پیوسته از نوع لجن فعال صورت گرفت. در این مطالعه جمعا 30 نمونه از فاضلاب ورودی و پساب خروجی برداشته شد و آزمایشات بر روی آن ها انجام شد. پارامترهای کیفی فاضلاب: اکسیژن موردنیاز بیوشیمیایی، اکسیژن خواهی شیمیایی، مواد معلق، اندازه گیری و راندمان حذف و ضرایب بیوسنتیکی مانند نرخ حداکثر مصرف سوبسترا (K)، ضریب خود تخریبی (Kd)، ثابت نیمه اشباع (Ks)، ضریب بازده رشد (Y) و حداکثر رشد ویژه (maxm) محاسبه گردید.یافته ها: میانگین درصد حذف برای اکسیژن خواهی شیمیایی، اکسیژن موردنیاز بیوشیمیایی و مواد معلق به ترتیب برابر با 90.3±3.3، 93.9±1.9 و 86.4±4.2 به دست آمد. با توجه به محدوده غلظت MLVSS، ضریب K Ks و به ترتیب معادل با 2.5d-1 و 7.25mg/l و KdY و mxam نیز برابر با 0.013، 0.027d-1 و 0.03d-1 محاسبه شد.نتیجه گیری: پساب حاصل از فرایند لجن فعال تصفیه خانه مذکور ازنظر دستیابی به پارامترهای کیفی فاضلاب برای مصارف کشاورزی و تخلیه به آب سطحی یا چاه جاذب مطلوب می باشد. نتایج این مطالعه منجر به معرفی پارامترهای بیوسنتیکی گردید. ضمن اینکه از ضرایب بیوسنتیکی به دست آمده از این مطالعه، می توان در طراحی سیستم های تصفیه مشابه در مناطق سردسیری استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    117-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1110
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

سابقه و هدف:ترکیبات فنلی در فاضلاب صنایع مختلف موجود بوده و جزء آلاینده های دارای تقدم می باشند، بنابراین قبل از تخلیه به محیط زیست باید مورد تصفیه قرار گیرند. هدف مطالعه حاضر، بررسی جذب 2-کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز بود.روش بررسی: این تحقیق به صورت آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته انجام گرفت. پوست پرتقال و موز در دمای 105 درجه سانتی گراد خشک و سپس کربونیزه و در اندازه 30 مش دانه بندی شد. تاثیر پارامترهای مختلف مثل زمان تماس (10تا 120 دقیقه)، PH (11-3) غلظت اولیه 2-کلروفنل (10 تا 200 میلی گرم در لیتر) و دوز بیومس (0.2 تا 2 گرم در لیتر) بر عملکرد جاذب بررسی شد. نمو نه ها با دو بار تکرار مورد آزمون قرار گرفتند و مدل های مختلف ایزوترم و سرعت واکنش جذب از طریق مقایسه ضریب رگرسیون (R2) تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد با افزایش زمان تماس و دوز جاذب، میزان حذف 2 کلروفنل با هر دو جاذب افزایش می یابد، اما ظرفیت جذب جاذب (qe) کاهش می یابد. با کاهش غلظت اولیه 2 کلروفنل، میزان حذف افزایش یافت و pH بهینه برای جذب معادل 5 تعیین گردید. داده های حاصل از ایزوترم جذب لانگمویر برای هر دو جاذب بهتر از سایر ایزوترم ها پیروی می کنند. از طرف دیگر بررسی سینتیک جذب بیانگر تطابق بهتر داده ها با معادله درجه دوم کاذب بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر مشخص شد که کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و موز به عنوان یک جاذب ارزان قیمت از پتانسیل جذب بالایی در حذف آلاینده 2-کلروفنل از نمونه های آب و فاضلاب برخوردار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    129-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1029
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

سابقه و هدف: سیستم اتوبوس رانی بین شهری یکی از گسترده ترین شبکه های جابه جایی مسافران است. رانندگان این سیستم در معرض خستگی های ذهنی و جسمی قرار دارند که عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. در میان ابزار های سنجش خستگی، پرسشنامه به دلیل مشارکت مستقیم راننده و راحتی تحلیل یافته ها از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدف مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری است.روش بررسی: مطالعه از نوع طراحی و روان سنجی پرسشنامه بود که نخست با 30 راننده اتوبوس بین شهری مصاحبه شد. مصاحبه ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. با توجه به آنالیز مصاحبه ها، گویه های اولیه استخراج شدند. پس از تایید روایی صوری گویه ها، برای بررسی روایی محتوا از مدل لوشی استفاده شد. پذیرش گویه ها بر مبنای کسب نمره دست کم 0.99 برای نسبت روایی محتوا و 0.75 برای شاخص روایی محتوایی صورت گرفت. پایایی گویه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 0.75 بررسی شد. کلیه تجزیه وتحلیل ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته ها: مصاحبه با رانندگان، فهرستی دربردارنده 28 گویه پدید آورد. نتایج نشان داد همه گویه ها از روایی صوری برخوردار بوده، ولی ضرورت استفاده از هفت گویه کمتر از 0.99 بود که موجب حذف آن ها شد و پرسشنامه دارای 21 گویه شد. کلیه 21 گویه باقی مانده از سادگی، روشنی و ارتباط کافی (CVI=0.75 و CVR=0.99) برخوردار بودند. پایایی پرسشنامه نهایی نیز تایید شد (a=0.93).نتیجه گیری: پرسشنامه طراحی شده می تواند به عنوان یک ابزار مفید در بررسی خستگی در رانندگان اتوبوس های بین شهری مورداستفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1029

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6