مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,029
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 134

چکیده

 سابقه و هدف: سیستم اتوبوس رانی بین شهری یکی از گسترده ترین شبکه های جابه جایی مسافران است. رانندگان این سیستم در معرض خستگی های ذهنی و جسمی قرار دارند که عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. در میان ابزار های سنجش خستگی, پرسشنامه به دلیل مشارکت مستقیم راننده و راحتی تحلیل یافته ها از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدف مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری است.روش بررسی: مطالعه از نوع طراحی و روان سنجی پرسشنامه بود که نخست با 30 راننده اتوبوس بین شهری مصاحبه شد. مصاحبه ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. با توجه به آنالیز مصاحبه ها, گویه های اولیه استخراج شدند. پس از تایید روایی صوری گویه ها, برای بررسی روایی محتوا از مدل لوشی استفاده شد. پذیرش گویه ها بر مبنای کسب نمره دست کم 0.99 برای نسبت روایی محتوا و 0.75 برای شاخص روایی محتوایی صورت گرفت. پایایی گویه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 0.75 بررسی شد. کلیه تجزیه وتحلیل ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته ها: مصاحبه با رانندگان, فهرستی دربردارنده 28 گویه پدید آورد. نتایج نشان داد همه گویه ها از روایی صوری برخوردار بوده, ولی ضرورت استفاده از هفت گویه کمتر از 0.99 بود که موجب حذف آن ها شد و پرسشنامه دارای 21 گویه شد. کلیه 21 گویه باقی مانده از سادگی, روشنی و ارتباط کافی (CVI=0.75 و CVR=0.99) برخوردار بودند. پایایی پرسشنامه نهایی نیز تایید شد (a=0.93).نتیجه گیری: پرسشنامه طراحی شده می تواند به عنوان یک ابزار مفید در بررسی خستگی در رانندگان اتوبوس های بین شهری مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ارقامی، شیرازه، بهرام نیا، سارا، و شریفی، فرزانه. (1395). طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 4(2)، 129-134. SID. https://sid.ir/paper/247997/fa

    Vancouver: کپی

    ارقامی شیرازه، بهرام نیا سارا، شریفی فرزانه. طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1395؛4(2):129-134. Available from: https://sid.ir/paper/247997/fa

    IEEE: کپی

    شیرازه ارقامی، سارا بهرام نیا، و فرزانه شریفی، “طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 4، no. 2، pp. 129–134، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/247997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا