سابقه و هدف: سنجش دیدگاه بیمار درباره کیفیت ارائه خدمات سلامت به عنوان عنصری مهم در ارزیابی های کیفیت خدمات، توجه زیادی را در سال های اخیر به خود جلب کرده است. این مطالعه با هدف مقایسه کیفیت خدمات از دیدگاه بیمار در بخش اورژانس بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 373 بیمار ترخیص شده از هشت بیمارستان دولتی و خصوصی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه 20 آیتمی بود که روایی و پایایی آن تائید شد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های من ویتنی و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS استفاده شد.یافته ها: دو بعد؛ آموزش قبل از ترخیص و سرعت ارائه مراقبت ها با کمترین نمره به عنوان نقاط ضعف و دو بعد محیط فیزیکی و مراقبت از بیمار با بالاترین نمره به عنوان نقاط قوت کیفیت خدمات بخش اورژانس از دیدگاه بیماران ارزیابی شد. میانگین نمره کیفیت خدمات بخش اورژانس در بیمارستان های خصوصی (4.3) و بالاتر از بیمارستان های دولتی (3.9) بود که این تفاوت از دیدگاه بیماران معنادار بود (p<0.001). رابطه معناداری بین نمره کیفیت خدمات با آموزش بدو ورود بیمار، محل سکونت، سن و وضعیت سلامتی هنگام ترخیص بیماران وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: وضعیت کیفیت خدمات اورژانس در بیمارستان های خصوصی نسبت به بیمارستان های دولتی بهتر بود. مدیریت بیمارستان ها باید در خصوص جنبه های آموزش قبل از ترخیص و پیگیری درمان و همچنین رسیدگی سریع توجه بیشتری نشان داده و با دادن کتابچه آموزشی به بیمار حین ترخیص به همراه پیگیری تلفنی و کاهش زمان انتظار از طریق بازمهندسی فرایندهای مراقبت موجب افزایش رضایت در بیماران شود.