مقدمه: تحول جامعه ی امروز در گرو متحول شدن نظام آموزشی است. دوره آموزشی اصطلاحاتی هم چون ارزیابی، ارزشیابی، اثربخشی، اندازه گیری را به دنبال دارد و ارزشیابی با توجه به اهداف و موضوع اعتباربخشی و اثربخشی بیان می شود. سرعت زیاد تغییر در آموزشی پزشکی، نگرانی هایی را در خصوص کیفیت و اثربخشی آن به دنبال دارد. این مطالعه با هدف تبیین عوامل موثر در اثر بخشی آموزش در مرحله تدوین برنامه ی دوره ی آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی طراحی شد. روش ها: این تحقیق یک مطالعه ترکیبی است که مرحله کیفی مطالعه از نوع تحلیل محتوی، با 30 نفر از اعضای هییت علمی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به روش: نمونه گیری مبتنی بر هدف با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، با سوالات باز، در مدت 60-45 دقیقه انجام شد. در بعد کیفی جهت ارزیابی اعتبار یافته ها: از معیار چهارگانه Goba و Lincolnاستفاده گردید. در مرحله کمی، گویه ها در پرسشنامه ای محقق ساخته با محوریت 14 طبقه اصلی مستخرج از متون مصاحبه با استفاده از طیف لیکرت قرار گرفته و توسط 490 نفر از جامعه آماری تعیین با استفاده از نرم افزار لیزرل و از طریق آزمون تحلیل عاملی اول و دوم و برازش مدل و آزمون معنی دار ضریب همبستگی تعیین اعتبار شدند. یافته ها: در مرحله کیفی از متون مصاحبه ابتدا 60 کد اولیه استخراج و در نهایت 14 طبقه اصلی در مورد عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه دوره آموزشی مشخص شدند. در مرحله کمی نتایج نشان داد که مولفه های نیازسنجی آموزش برای دوره شامل برنامه ریزی (t=21/06, p≤, 0. 000)، هدف گذاری آموزشی (t=20/75, p≤, 0. 000)، وجود اساتید توانمند و شایسته (t=19/54, p≤, 0. 000) و تامین منابع مالی مورد نیاز (t=18/50, p≤, 0. 000) دارای بیشترین اهمیت در تدوین برنامه دوره آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی است. نتیجه گیری: تبیین عوامل موثر در اثر بخشی آموزش در تدوین برنامه ی دوره ی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی نشان داد که از 14 مولفه مشخص شده، 11 مولفه قابلیت اعتماد را داشته و به عنوان فاکتور های موثر و قدرتمند می توان آن ها را ملاکی جهت اثر بخشی بیشتر در طراحی و برنامه ریزی آموزشی مورد توجه قرار داد.