Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

گلستانه سیدموسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1618
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

هدف این پژوهش مقایسه نیمرخ روانی معتادان ایدزی و افراد عادی بر اساس آزمون MMPI-2 بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معتادان ایدزی شهر شیراز بود که تعداد 22 نفر از آنها به صورت نمونه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. همین تعداد از افراد عادی بدون هیچ گونه سابقه وابستگی به مواد به عنوان گروه مقایسه به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. آزمودنی ها بر اساس متغیرهای سن، جنس و تحصیلات به صورت همتا انتخاب شده بودند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه MMPI-2 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مقیاس های خود بیمار انگاری (Hs)، افسردگی (D)، اسکیزوفرنیا (Sc)، پسیکوپاتی (Pd)، خستگی روانی (Pt) و هیستری (Hy) بین افراد معتاد ایدزی و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد و با توجه به اندازه اثر بیشترین تفاوت بین گروه ها به ترتیب در مقیاس های D، Pt، Hs و Hy وجود داشت اما در مقیاس های Pa وMa  تفاوت معنی داری بین دو گروه بدست نیامد. نتایج نشان دهنده آن است که آسیب های روانشناختی در این گروه به مراتب از آسیب هایی که به سایر معتادان وارد می شود بالاتر است و این آسیب ها نسبت به دهه های گذشته بسیار افزایش یافته است لذا توصیه به اقدام های حمایتی بیشتری برای این گروه از افراد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پاکیزه علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    16-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1432
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

نوجوانان گاهی به دلیل مشکلات و تعارضات خانوادگی، به امید رهایی از وضع غیر قابل تحمل موجود خود و غافل از پیامدهای فرار از خانه، دست به این اقدام می زنند. فرار دختران از خانه یکی از آسیب های اجتماعی جامعه ما محسوب می شود. علاوه بر نقش بعضی از عوامل محیطی از جمله آشفتگی خانوادگی، سهم عوامل روانشناختی و شخصیتی افراد در انتخاب فرار از خانه به عنوان راه حل مشکلات را نیز نباید از نظر دور داشت. تمرکز تحقیق حاضر بر بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی و منبع کنترل دختران فراری و دختران عادی می باشد. به همین منظور، تعداد 101 نفر از دختران فراری و 174 نفر از دختران عادی بوشهری انتخاب شده به عنوان نمونه، پرسشنامه های منبع کنترل لونسون و پنج عامل بزرگ شخصیت را تکمیل نمودند. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که دختران فراری در مقایسه با دختران عادی، از ویژگی شخصیتی تجربه پذیری بیشتر ولی از ویژگی های توافق پذیری و برونگرایی کمتری برخوردارند. همچنین، دختران فراری در مقایسه با همتایان عادی خود به شانس اعتقاد بیشتری داشته ولی در خصوص منبع کنترل درونی و افراد قدرتمند، تفاوت معناداری را با همتایان عادی خود نشان ندادند. آموزش سبک های فرزند پروری مناسب که منجر به شکل گیری ویژگی های شخصیتی مناسب و نگرش ها و باورهای منطقی میشود، و نیز شناسایی نوجوانان در معرض ریسک فرار بر اساس ویژگی های شخصیتی آنها، می تواند منجر به کاهش این معضل اجتماعی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    32-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1458
  • دانلود: 

    388
چکیده: 

هدف پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری مدیریت استرس بر خودکارآمدی و شادکامی زنان مبتلا به سرطان سینه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به این منظور 30 بیمار زن مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به انجمن حمایت از بیماران سرطانی یاس کرمان در پاییز 1389 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رفتارهای مربوط به سرطان و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود، که قبل از آغاز گروه درمانی و در پایان دوره درمان به وسیله بیماران دو گروه تکمیل شدند. نتایج حاکی از بهبودی و تفاوت معنی دار گروه آزمایش در تمامی ابعاد خرده مقیاس های رفتارهای مربوط به سرطان و شادکامی در مقایسه با گروه کنترل بود. پیگیری بعد از 2 ماه نتایج به دست آمده در دو گروه را تایید کرد. گروه درمانی شناختی - رفتاری مدیریت استرس باعث بهبود خودکارآمدی و افزایش شادکامی بیماران مبتلا به سرطان سینه می شود. بنابراین از این روش می توان در مراکز انکولوژی به عنوان یک درمان تکمیلی در کنار درمان های پزشکی سود جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 388 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    48-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    963
  • دانلود: 

    374
چکیده: 

اکثر پژوهشگران بالینی به دنبال شناخت عناصر بنیادین در تبیین رفتار در جنبه های بهنجار و آسیب های روانی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان پیش بینی کنندگی نوع علایم اختلالات روانی به وسیله صفات شخصیت و ابعاد کمال گرایی است. بدین منظور از بین دانشجویان دانشگاه بوشهر به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 250 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه های NEO- FFI، کمال گرایی هیل و SCL-90 بر روی آنها اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و سپس تحلیل داده ها به روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته نشانگر پیش بینی کنندگی بی قید و شرط صفت عصبیت برای تمامی علایم اختلالات روانی SCL-90 است. صفاتی مانند گشودگی، وجدانی بودن و توافق در مرتبه دوم با قدرت کمتری قادر به پیش بین بعضی از اختلالات هستند. رابطه همبستگی مثبت و معنادار صفت عصبیت و ابعاد کمال گرایی، حضور کمال گرایی منفی و کمال گرایی کل را همراه با صفت عصبیت در پیش بینی کنندگی تمامی علایم اختلالات روانی SCL-90 تایید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 963

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 374 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    68-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1487
  • دانلود: 

    739
چکیده: 

با وجود پیشرفت های قابل توجه پزشکی، سرطان همچنان به عنوان یکی از مهمترین بیماری های قرن حاضر مطرح است که علاوه بر عوامل زیستی و ژنتیکی، عوامل روانشناختی نیز در بروز و تشدید آن نقش دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله ای در زنان سالم و مبتلا به سرطان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقایسه ای بود که 83 نفر از زنان مبتلا به سرطان و 85 نفر از افراد سالم از طریق همتاسازی با گروه بیمار انتخاب و سپس پرسشنامه های ویژگی شخصیتی آیزنک و سبک های مقابله ای فولکمن و لازاروس بر روی گروه های مورد مطالعه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. بین دو گروه مورد مطالعه زنان (سرطانی - سالم) از نظر ویژگی های شخصیتی، سبک های مقابله ای هیجان مدار و مساله مدار تفاوت دیده شد. زنان مبتلا به سرطان نسبت به افراد سالم کمتر برون گرا و بیشتر نوروزگرا بودند و در پسیکوزگرایی تفاوتی مشاهده نشد. همچنین زنان مبتلا به سرطان از سبک های مقابله ای هیجان مدار بیشتر و از سبک های مقابله ای مساله مدار کمتر استفاده می کردند. با شناخت عوامل روانی موثر در سرطان نه تنها می توان از بروز موارد جدید، پیشگیری به عمل آورد بلکه می توان با آموزش های روانشناختی در کنار درمان های طبی به بهبود کیفی زندگی بیماران کمک کرد و سال های زنده ماندن را در بیماران مبتلا به سرطان را افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1487

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 739 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1627
  • دانلود: 

    1069
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر مقایسه دانش آموزان سال اول دبیرستان دارای سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ هوش های چندگانه می باشد. روش پژوهش علی پس از وقوع می باشد. نمونه پژوهش شامل 200 دانش آموز (100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر) می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسش نامه های سبک های یادگیری کلب (LSI) و مقیاس اندازه گیری رشد هوش های چندگانه شرر (MIDAS) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان دارای سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ هوش های چندگانه و ابعاد آن تفاوت وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ هوش های چندگانه و ابعاد آن به جز هوش موسیقیایی تفاوت وجود دارد. همچنین، بین دانش آموزان دختر و پسر دارای سبک های یادگیری متفاوت در هوش های بدنی، فضایی، زبانی، میان فردی و طبیعت گرایانه تفاوت دیده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1069 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    94-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1757
  • دانلود: 

    873
چکیده: 

این تحقیق به منظور بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت (باز بودن، برون گرایی، روانرنجوری، وظیفه مداری و سازگاری) بر روی تاب آوری و همچنین بررسی نقش واسطه ای معنویت و دینداری صورت گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش 314 نفر، در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999)، پرسشنامه معنویت (ارونسون،2002)، پرسشنامه تاب آوی (کونر و دیویدسون، 2003) بودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن ها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. ابزارها پایایی و روایی مطلوبی را نشان دادند. مدل فرضی با استفاده از رگرسیون همزمان و بکارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که باز بودن پیش بینی کننده سهمی، مثبت و قوی تاب آوری و عامل برون گرایی پیش بینی کننده کامل، و بوسیله معنویت و جهت گیری درون دینی و عامل روانرنجوری پیش بینی کننده منفی متغیر تاب آوری است. همچنین پس از بررسی ضرایب مسیرهای بدست آمده، معلوم شد که متغیر معنویت و دینداری نقش واسطه ای میان عامل های برون گرایی، روانرنجوری، باز بودن و تاب آوری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 873 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    116-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1624
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیتی در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف است. تغییرات ناشی از جهانی شدن، فضایی سرشار از تازگی، پیچیدگی و تغییر را ایجاد کرده که منجر به افزایش تجربه ابهام در جوامع و گروه های مختلف شده است. تحمل ابهام به تمایل فرد برای تفسیر یک موقعیت ابهام برانگیز به عنوان تهدید یا فرصت مربوط می شود. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 340 (202 دختر و 138 پسر) نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونه گیری خوشه ایی تصادفی مرحله ایی انتخاب شده بودند، مقیاس تحمل ابهام و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که گشودگی به تجربه به صورت مثبت و روان نژندی به صورت منفی می توانند تحمل ابهام دانشجویان را پیش بینی نماید. نتایج تحلیل واریانس چندگانه اثرات گشودگی به تجربه، روان نژندی و رشته تحصیلی، نشان دهنده اثرات معنادار واریانس گشودگی به تجربه، رشته تحصیلی و تعامل گشودگی / رشته تحصیلی می باشد. یافته های پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازه ای چندگانه معرفی می نماید که هم تحت تاثیر صفات شخصیتی و هم رشته تحصیلی (شاخصی از محیط بیرونی) قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0