مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,052
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 131

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیتی در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف است. تغییرات ناشی از جهانی شدن, فضایی سرشار از تازگی, پیچیدگی و تغییر را ایجاد کرده که منجر به افزایش تجربه ابهام در جوامع و گروه های مختلف شده است. تحمل ابهام به تمایل فرد برای تفسیر یک موقعیت ابهام برانگیز به عنوان تهدید یا فرصت مربوط می شود. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 340 (202 دختر و 138 پسر) نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونه گیری خوشه ایی تصادفی مرحله ایی انتخاب شده بودند, مقیاس تحمل ابهام و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که گشودگی به تجربه به صورت مثبت و روان نژندی به صورت منفی می توانند تحمل ابهام دانشجویان را پیش بینی نماید. نتایج تحلیل واریانس چندگانه اثرات گشودگی به تجربه, روان نژندی و رشته تحصیلی, نشان دهنده اثرات معنادار واریانس گشودگی به تجربه, رشته تحصیلی و تعامل گشودگی / رشته تحصیلی می باشد. یافته های پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازه ای چندگانه معرفی می نماید که هم تحت تاثیر صفات شخصیتی و هم رشته تحصیلی (شاخصی از محیط بیرونی) قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، فریده السادات، و دشتی نژاد، سیدبهمن. (1391). بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف. شخصیت و تفاوت های فردی، 1(2)، 116-131. SID. https://sid.ir/paper/249747/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی فریده السادات، دشتی نژاد سیدبهمن. بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف. شخصیت و تفاوت های فردی[Internet]. 1391؛1(2):116-131. Available from: https://sid.ir/paper/249747/fa

    IEEE: کپی

    فریده السادات حسینی، و سیدبهمن دشتی نژاد، “بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف،” شخصیت و تفاوت های فردی، vol. 1، no. 2، pp. 116–131، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249747/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button