زمینه و هدف توانایی پرستار در درک فرهنگی برای ارایه مراقبت های هماهنگ با فرهنگ بیمار، نمادی از صلاحیت فرهنگی پرستاران است. این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت فرهنگی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه و ارتباط آن با عوامل جمعیت شناختی انجام شد. روش ها مطالعه مقطعی حاضر در سال 1399 روی 160 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه عمومی و مراقبت ویژه کرونری دو مراکز آموزشی درمانی 5-آذر و شهید صیاد شیرازی به عنوان مراکز ارجاعی بیماران سراسر استان و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری در دسترس براساس معیارهای ورود استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه صلاحیت فرهنگی 51 عبارت و چهار زیر مقیاس بود. پایایی این پرسشنامه در جامعه مطالعه حاضر 0/94 بود. پس اخذ رضایت آگاهانه از پرستاران پرسشنامه ها تکمیل شد. یافته ها اکثر پرستاران در دو بخش مراقبت ویژه عمومی ICU (59/1 درصد، 75 نفر) و مراقبت ویژه کرونری CCU (57/6 درصد، 19 نفر) مرد بودند. حداقل سن نمونه های پژوهش در بخش های ICU و CCU، 23 سال بود. بیشترین نمره میانگین صلاحیت فرهنگی در هر دو بخش به نگرش نسبت به مراقبت فرهنگی (0/22±, 0/54)، (0/23±, 0/56) و کمترین به دانش مراقبت فرهنگی (0/23±, 0/48)، (0/22±, 0/44) اختصاص داشت. سطح صلاحیت فرهنگی در هر دو بخش مراقبت ویژه عمومی ICU و مراقبت ویژه کرونری CCU ضعیف 82/7 درصد، 81/8 درصد) گزارش شد. در کل میانگین نمره صلاحیت فرهنگی در بخش مراقبت ویژه عمومی ICU بیشتر از بخش CCU مراقبت ویژه کرونری بود ولی تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت. همچنین هیچ یک از متغیرهای مستقل به تنهایی و یا در حضور سایر متغیرها اثر معنی داری بر صلاحیت فرهنگی نداشتند. نتیجه گیری با توجه به یافته های این مطالعه مبنی بر ضعیف بودن سطح صلاحیت فرهنگی پرستاران و نگرش مراقبت فرهنگی با بیشترین میانگین و دانش مراقبت فرهنگی با کمترین میانگین، به نظر می رسد، آموزش صلاحیت فرهنگی برای ارایه بالاترین سطح مراقبت در بخش های مراقبت ویژه ضروری است. به این ترتیب که برنامه ریزان و سیاست گذاران نظام سلامت و مدیران پرستاری می توانند با اجرای کارگاه های آموزشی پیرامون آشنایی با مقوله های فرهنگی و ارتباط، صلاحیت فرهنگی را از مرحله نگرش فرهنگی به طرف آمادگی و اجرای مراقبت فرهنگی سوق دهند.