Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    101-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

در جوامع کشورهای که فعالیت اکتشافی نفت خام انجام می گیرد، نفت خام و مشتقات آن در خاک نفوذ می کنند. این نشت نفت خام علاوه بر تاثیرات منفی محیط زیستی مانند آلودگی سفره های آب زیرزمینی باعث تغییراتی در خصوصیات ژئوتکنیکی خاک محل می شود. این تغییرات در خاک های دانه ای به صورت تغییر در خصوصیات فیزیکی و در خاک های ریزدانه به شکل تغییر در بافت و ساختار خاک می باشد. در این راستا تغییر در مشخصات مهندسی لایه خاک می تواند منجر به کاهش ظرفیت باربری و افزایش نشست کلی و نسبی پی سازه ها شده و منجر به گسیختگی سازه ای شود. هدف از این آزمایشات بررسی آلودگی خاک رس کائولینیتی با نفت خام و معین کردن تاثیر آلودگی بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک از قبیل حدود اتربرگ، چگالی ویژه، تراکم، مقاومت فشاری تک محوری و نفوذپذیری خاک می باشد. خاک با درصدهای مختلف نفت خام آلوده گردید. نتایج آزمایشات نشان داد با افزایش نفت خام در خاک، حد روانی، حد خمیری و شاخص خمیری کاهش می یابد. همچنین با افزایش آلودگی شاهد افزایش در حداکثر وزن مخصوص خشک خاک آلوده و کاهش درصد رطوبت بهینه نمونه های خاک آلوده شدیم. علاوه براین افزایش آلودگی باعث کاهش در ضریب نفوذپذیری خاک آلوده می شود. افزایش میزان مواد نفتی در آزمایش تک محوری خاک های آلوده اثری متفاوت دارد. مشاهده گردید در آلودگی 2% مقاومت تک محوری نسبت به خاک غیر آلوده افزایش می یابد. همچنین در درصدهای آلودگی 4% و6% مقاومت تک محوری نسبت به حالت خاک غیر آلوده افزایش می یابد اما نرخ این افزایش، کاهش می یابد. خاک آلوده به نفت خام باید قبل از استفاده در ساخت و سازها نیازمند تثبیت یا اصلاح می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    911
  • دانلود: 

    931
چکیده: 

مخلوط های آسفالتی گرم (WMA) به عنوان یکی از روش های رایج تولید آسفالت در صنعت روسازی مورد توجه قرار گرفته اند. استفاده از این نوع مخلوط مزایای متعددی، از جمله منافع اقتصادی و زیست محیطی دارد. از طرفی دیگر، از جمله نگرانی های عمده ای که در رابطه با عملکرد مخلوط های آسفالت گرم وجود دارد، خرابی ترک های دمای پایین می باشد. در این پژوهش آزمایش بارگذاری خمشی نمونه های نیم دایره ای (SCB) که روشی بر مبنای مشخصات مکانیک شکست می باشد، مورد استفاده قرار گرفت تا رفتار این نوع از مخلوط های آسفالتی در شرایط دمای پایین بررسی و ارزیابی شود. آزمایش بارگذاری خمشی نمونه نیم دایره ای در سه دمای مختلف در شرایط دمای پایین (0، 10-و 20-درجه سانتیگراد) صورت پذیرفت. نتایج آزمایش شکست نشان داد که مخلوط های تولید شده با افزودنی های شیمیایی WMA، مقاومت شکست بالایی در مقایسه با مخلوط های گرم تولید شده با افزودنی های آلی (ارگانیک) و فن آوری کف قیری دارند. به علاوه، مخلوط WMA کف قیری، ضعیف ترین عملکرد در شرایط دمای پایین را از خود نشان داد. نهایتاً، اینگونه نتیجه گیری شد که قضاوت در مورد مقاومت مخلوط های آسفالتی گرم در شرایط دمای پایین وابستگی شدیدی به نوع فن آوری و افزودنی مورد استفاده و همچنین شرایط تولید مخلوط (دمای تهیه، میزان افزودنی مورد استفاده و شرایط آزمایشگاهی) دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    17-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    552
  • دانلود: 

    662
چکیده: 

نقش مهم کیفیت روسازی بر ایمنی و راحتی استفاده کنندگان از مسیر و همچنین کاهش هزینه های دوره بهره برداری، محققین حوزه روسازی آسفالتی را بر آن داشته است تا با تولید آسفالت اصلاح شده، نسبت به افزایش مقاومت و دوام آن در برابر بار ترافیکی و شرایط آب و هوایی اقدام نمایند. پلیمرها ازجمله افزودنی های اصلاح کننده قیر هستند که امروزه به صورت گسترده ای در آسفالت استفاده می شوند. در این پژوهش با هدف ارتقاء مقاومت آسفالت در برابر رطوبت و شیار شدگی، از سه پلیمر استایرن بوتادین استایرن، استایرن بوتادین رابر و پلی استایرن استفاده شد. استایرن بوتادین استایرن تجاربی مطلوب در بهبود خرابی های روسازی بر جای گذاشته است، اما وارداتی بودن و به تبع وابستگی قیمت آن به مناسبت های سیاسی، محققین این پژوهش را بر آن داشت تا با ترکیب پلیمرهای تولید داخل، آمیخته هایی کارآمد و با قیمت مناسب تر را جایگزین آن نمایند. در این راستا دو پلیمر استایرن بوتادین رابر و پلی استایرن در نسبت های ترکیبی 25/75، 50/50 و 75/25 با یکدیگر مخلوط شده و به میزان 3 و 5 درصد وزنی قیر در مخلوط های آسفالتی استفاده شد. آزمایش های مقاومت مارشال، کشش غیرمستقیم، مدول برجهندگی و شیار شدگی بر روی نمونه های اصلاح شده با پلیمر و آمیخته پلیمری انجام گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از آمیخته های پلیمری به مراتب کارآمدتر از به کارگیری پلیمرها به صورت مجزا بوده و آمیخته پلیمری دارای 75 درصد استایرن بوتادین رابر در کنار 25 درصد پلی استایرن می تواند مقاومت رطوبتی و شیار شدگی برابر با پلیمر استایرن بوتادین استایرن ایجاد نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    35-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    832
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

در این مقاله، امکان استفاده از خرده ذرات پت حاصل از بازیافت بطری های حاوی مواد آشامیدنی به عنوان جایگزین بخش ریزدانه روسازی بتن غلتکی راه ها (RCCP)، مورد ارزیابی قرار گرفته است. با هدف ارتقاء عملکرد این محصول، استفاده از متاکائولن به عنوان جایگزین سیمان و الیاف فولادی بدست آمده از بازیافت لاستیک وسایل نقلیه مدنظر قرار داشته است. به منظور پوشش کلیه حالت های ترکیب متغیرها، از روش سطح پاسخ با توانایی پیش بینی روند تغییرات مقادیر پاسخ، در محدوده تغییرات پارامترهای مستقل، بهره گرفته شده است. این روش با تعیین 20 طرح آزمایش، صرفه جویی زمان و هزینه با امکان تحلیل کامل نتایج را در اختیار گذاشته است. در این فرایند، عملکرد نمونه های RCCP در قالب تعیین مقادیر جذب آب، میزان تخلخل، سرعت امواج التراسونیک و میزان مقاومت فشاری در سنین 7 و 28 روز بررسی گردیده است. مدل سازی پاسخ ها بر اساس تحلیل واریانس صورت گرفته و بهترین مدل برای هر پاسخ برآورد شده است. همچنین بهترین درصد استفاده از مصالح (طرح بهینه)، با انجام بهینه سازی چند هدفه بر روی مدل های تهیه شده، صورت پذیرفته است. براساس نتایج، استفاده از پت باعث افزایش میزان جذب آب و تخلخل مخلوط و در مقابل کاهش مقاومت فشاری و سرعت امواج التراسونیک در نمونه های موردآزمایش گردیده است. همچنین کاربرد متاکائولن به طور کلی بهبود مقاومت فشاری و سرعت امواج التراسونیک و کاهش تخلخل و جذب آب مخلوط را به دنبال داشته است و الیاف فولادی بازیافتی عموما وابسته به دیگر اجزاء مخلوط رفتار نشان داده اند. محصول نهایی پیشنهاد شده برمبنای بهینه سازی مدل های آماری، مخلوط RCCP با سهم 29 درصدی جایگزینی حجم مصالح ریزدانه با پت، 20 درصد وزن سیمان با پودر متاکائولن و افزودن الیاف بازیافتی به میزان 2 درصد از وزن کل مخلوط (معادل 72/0 حجم مخلوط) می باشد. محصولی که ضمن تامین مقاومت سازه ای، حفظ منابع طبیعی، بازیافت پاک زباله ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جویی اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    57-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    645
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

امروزه تکنولوژی آسفالت نیمه گرم بعنوان روشی کارآمد برای کاهش هزینه های تولید آسفالت، مصرف سوخت و آلودگی های زیست محیطی شناخته شده است. در مقابل محاسن بیشمار، پدیده عریان شدگی به عنوان نقطه ضعفی برای این صنعت مطرح می گردد. یکی از روش هایی که در حال حاضر برای بهبود چسبندگی بین قیر و سنگدانه و حفظ دوام رویه آسفالتی بکار می رود، استفاده از مواد افزودنی شیمیایی و ارگانیک است. زایکوترم تحت عنوان یک افزودنی نانوشیمیایی، نقشی دو جانبه تحت عنوان افزودنی ضدعریان شدگی و افزودنی تولید آسفالت نیمه گرم ایفا می کند. برای درک بهتر پدیده ی عریان شدگی در اثر ضعف چسبندگی، مکانیزم های متعددی برای توضیح چسبندگی بین اجزای مخلوط آسفالتی استفاده شده است. از آنجایی که چسبندگی بین دو فاز متفاوت، به واکنش شیمیایی و مکانیکی، جاذبه های مولکولی و تئوری انرژی بین سطح آزاد آن دو فاز بستگی دارد، بنابراین مکانیزم هایی که از بین رفتن چسبندگی در سیستم قیر و سنگدانه را کنترل می کنند، پیچیده هستند. هدف اصلی این مطالعه ی آزمایشگاهی، بررسی تاثیر جنس مصالح روی خواص عملکردی آسفالت نیمه گرم اصلاح شده با افزودنی نانوشیمیایی زایکوترم به عنوان ماده ی اصلاح کننده ی قیر و ماده ی ضد عریان کننده، در قالب آزمایش های مربوط به حساسیت رطوبتی متناسب با استانداردهای روز و آیین نامه های معتبر داخلی و بین المللی اعم از آزمایش لاتمن اصلاح شده و آزمایش آب جوشان است. جهت انجام این مهم، از آزمایش عملکردی تعیین مدول برجهندگی به روش کشش غیرمستقیم نیزاستفاده شد. بررسی نتایج آزمایشات و پردازش تصویر عکس های آزمایش آب جوشان، از طرفی حاکی از عملکرد نه چندان مناسب زایکوترم به عنوان افزودنی آسفالت نیمه گرم در هر دو مصالح آهکی و سیلیسی و از طرف دیگر، حاکی از افزایش چشمگیر مقاومت در برابر رطوبت در سنگدانه های سیلیسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    71-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    453
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

در شرایطی که خاک موجود در محل پروژه از نظر مقاومتی مطلوب نبوده و امکان جایگزینی آن با خاک مرغوب تر نیز امکان پذیر نباشد، می بایست برای اصلاح و بهبود خاک از روش هایی مانند تراکم، تزریق، تثبیت، تسلیح و سایر روش ها استفاده نمود. اخیراً یکی از روش هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد تثبیت خاک با نانو مواد جهت بهبود خواص ژئوتکنیکی خاک می باشد. همچنین، بحث خودترمیمی خاک های رسی به عنوان یکی از شاخص ها و ویژگی های مثبت رس در چند سال اخیر مورد توجه محققین بوده است. در این تحقیق، به منظور بررسی اثر نانو ذرات اکسیدآهن بر روی خصوصیات خاک ماسه رس دار، سه نوع خاک با درصدهای مختلف رس (10، 20 و 30%) آزمایش شده اند. نتایج نشان می دهند که افزودن نانو اکسید آهن به خاک، باعث افزایش مقاومت حداکثر بخصوص در نمونه های خاک ماسه ای با درصد رس کمتر، می شود. علاوه بر این، گذشت زمان تأثیر این افزایش مقاومت را در روند ترمیم ترک ایجاد شده در نمونه ها، کاملاً نمایان می کند. تأثیر نانواکسیدآهن نیز به عنوان یک افزودنی مؤثر به منظور افزایش مقاومت حداکثر و خاصیت خودترمیمی ماسه رس دار، با استفاده از یک سری عکس های SEM نشان داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    89-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

در اکثر کشور های جهان روسازی های انعطاف پذیر همواره بیشترین سهم را در ساخت راه ها به خود اختصاص می دهند، کشور ما ایران نیز از این قاعده پیروی می کند. در اغلب روش های طراحی، توجه کمتری به لایه های اساس و زیر اساس می شود و بیشتر تحقیقات بر لایه آسفالتی متمرکز است. از آنجایی که رفتار این مصالح به سبب خاصیت الاستوپلاستیکی در کوتاه مدت و طولانی مدت متفاوت، لزوم بررسی رفتار آن ها قبل از به کار بردن در لایه های روسازی و همچنین مقایسه رفتاری بین انواع مصالح از اهمیت بالایی برخوردار است که ماحصل این امر انتخاب بهترین نوع مصالح برای روسازی و بهترین شرایط دانه بندی، رطوبتی و تراکم است. در نتیجه انتخاب شرایط آزمایشی که بتواند دقیقاً شرایط تنش واقعی وارد شده به روسازی را شبیه سازی کند از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. آزمایش افت وخیز سنج ضربه ای قابل حمل(LWD) معمولاً به منظور تعیین قدرت باربری لایه های غیر چسبنده روسازی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این تحقیق بررسی همزمان نقش عوامل مؤثر مرتبط به لایه اساس بر رفتار این لایه به وسیله آزمایش LWD می باشد. عوامل مؤثر انتخابی شامل تراکم، ضخامت و رطوبت لایه میباشند. نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش تراکم از 87% به 97%، همچنین ضخامت لایه اساس از 20 به 40 سانتیمتر به میزان قابل توجهی بر مدول سطحی لایه افزوده شده و از افتوخیز آن کاسته میشود. همچنین نتایج نشان داد که تغییرات رطوبت لایه تأثیر چندانی بر مدول و افتوخیز لایه اساس نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2 (18)
  • صفحات: 

    101-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Crude oil and its derivatives infiltrate into the soil in the communities where oil exploration activities are prevalent. The leakage of crude oil, in addition to negative environmental effects such as groundwater contamination, causes changes in the geotechnical characteristics of the soil. In granular soils, these changes occur mostly in physical properties while in fine-grained soils, the texture and structure of the soils are mainly altered. It is important to note that these changes in characteristics of the soil layer could reduce the bearing capacity and increase the overall and relative the settlement of the foundation underneath the structures and may lead to an ultimate collapse. This research work aimed at experimental investigation into the effect of crude oil contamination on Atterberg limits, specific gravity, compaction, strength and permeability of Kaolinite clay soil. Numerous Soil samples were prepared from contaminated soil having various percentages of crude oil and were tested subsequently. The results of the experiments showed that the liquid and plastic limits and plasticity index decreased with increase in crude oil content. Also, as the crude oil content in the contaminated soil increased, the maximum dry unit weight of the soil increased while the optimum moisture content decreased. In addition, increasing contamination caused the permeability coefficient of contaminated soils to decrease. Increasing the amount of oil had also a different effect in the uniaxial test of contaminated soils. It was observed that increase in contamination content up 2% would cause the uniaxial strength to increase. However, more increase in the contamination content, 4% and 6%, reduced the rate of increase in the uniaxial strength of soil. Soil contaminated with crude oil is essential be stabilization or modified before use in construction.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button