انتشار نویز ناشی از پروانه برای شناورهای سطحی و بخصوص زیر سطحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این پدیده هم برای کشتی های تجاری و هم برای کشتی های نظامی غیر مطلوب می باشد. منابع تولید نویز، در حالت کلی برای شناورهای دریایی، به سه دسته نویز بدنه هیدرودینامیکی، نویز ماشین آلات و نویز ناشی از پروانه تقسیم بندی می شود. نویز پروانه از تاثیر بیشتری برخوردار است. در حالت کاویتاسیون و غیرکاویتاسیون این نویز متفاوت می باشد. در این مقاله، پروانه مدل B، در تونل کاویتاسیون در سرعت های مختلف (200 الی 2000 دور بردقیقه) و فشار ثابت، به چرخش در آمده و نویزپروانه بدون حالت کاویتاسیون و با حالت کاویتاسیون، توسط هیدروفن 8103 با حساسیت بالا در کامپیوتر ذخیره و مورد تحلیل قرار می گیرد. با توجه به تحلیل های انجام شده، افزایش دور پروانه و وجود جریان آب در تونل، باعث افزایش شدت دامنه نویز پروانه می گردد. همچنین باند فرکانسی موثر نویز پروانه در محدوده باند صوتی است که در سامانه های آکوستیکی یک نویز قوی و با شدت بالا محسوب می گردد. متوسط شدت فشار نویز پروانه در باند 15 اکتاو 72 دسی بل و در باند 18 اکتاو برابر 75 دسی بل است. در دورهای کاویتاسیون متوسط شدت فشار نویز در باند 15 اکتاو 70 و در باند 18 اکتاو برابر 76 دسیبل است.