مقدمه: هدف نهایی از ارزشیابی برنامه های آموزشی پیشرفت در جهت توسعه افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روش های ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه اجزای دخیل برنامه است. روش کار: در این مطالعه مروری-روایتی کلیدواژه های Appreciative Inquiry Approach، Program Evaluation، Medical Education در پایگاه های اطلاعاتی شامل Medline, EMBASE, Web of Science, Scopus در بازه زمانی سال 2010 تا ماه مارچ سال 2021 مورد جستجو قرار گرفت. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با هدف مطالعه، مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید. نتایج: در جستجوی منابع، تعداد 170 مقاله یافت شد که 15 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. از نتایج حاصل از بررسی مطالعات، مراحل رویکرد تحقیق ارج گزار شامل چهار مرحله ی کشف، رؤیاپردازی، طراحی و به ثمر رساندن برای ارزشیابی و توسعه برنامه های آموزشی علوم پزشکی استخراج شدند. نتیجه گیری: رویکرد تحقیق ارج گزار همچنان که به ارزشیابی برنامه های آموزش علوم پزشکی می پردازد، با ارتقای ظرفیت های فردی و سازمانی موجب توسعه شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی نیز می گردد.