زمینه و هدف: اﻣ, ﺮ, وزه ﺷ, ﻴ, ﻮ, ع وﻳ, ﺮ, وس ﻛ, ﺮ, وﻧ, ﺎ, ، ﺗ, ﻐ, ﻴ, ﻴ, ﺮ, ات چشمگیری در ﻣ, ﺎ, ﻫ, ﻴ, ﺖ,و ﻛ, ﺎ, رﻛ, ﺮ, د آﻣ, ﻮ, زش ﻋ, ﺎ, ﻟ, ﻲ,و به وﻳ, ﮋ, ه داﻧ, ﺸ, ﮕ, ﺎ, ه هﺎ,اﻳ, ﺠ, ﺎ, د ﻛ, ﺮ, ده اﺳ, ﺖ,ﻛ, ﻪ,داﻧ, ﺸ, ﮕ, ﺎ, ه دﻳ, ﺠ, ﻴ, ﺘ, ﺎ, ﻟ, ﻲ, ، رﻫ, ﻴ, ﺎ, ﻓ, ﺖ,ﻣ, ﺴ, ﻴ, ﺮ,ﺗ, ﻜ, ﺎ, ﻣ, ﻠ, ﻲ,داﻧ, ﺸ, ﮕ, ﺎ, ه و ﻣ, ﺮ, اﻛ, ﺰ,آﻣ, ﻮ, زش ﻋ, ﺎ, ﻟ, ﻲ,در ﻣ, ﻮ, اﺟ, ﻪ,ﺑ, ﺎ,ﺑ, ﺤ, ﺮ, ان ﻛ, ﺮ, وﻧ, ﺎ,و ﭘ, ﺲ,از آن ﺑ, ﻪ,ﺷ, ﻤ, ﺎ, ر ﻣ, ﻲ,رود. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارایه دانشگاه دیجیتال در دوران پاندمی کرونا و پساکرونا در دانشگاه های علوم پزشکی بود. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مدرک تحصیلی دکتری، سابقه تدریس بالای 10 سال و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 25 نفر و در بخش کمی، مدیران و معاونین (کارشناسان ارشد) دانشکده, ها، مدیران گروه, ها و اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 1851 که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه, گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه, ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته دانشگاه دیجیتال استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مهمترین ابعاد پرسشنامه دانشگاه دیجیتال بر اساس بارهای عاملی و ضرایب مسیر عبارتند از بعد فرهنگ دانشگاه، زیرساخت های آموزشی، سیاست دانشگاه، منابع انسانی، محتوای آموزشی، برنامه درسی و شیوه های یاددهی-یادگیری. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده, ها در این مطالعه نشان داده است که ایجاد دانشگاه دیجیتالی و یادگیری دیجیتالی جایگزینی غیرقابل اجتناب طی شیوع بیماری کرونا است و توجه به عوامل مؤثر بر آن اهمیت دارد.