به طور معمول، محیط کسب و کار با پیچیدگی و پویایی همراه می باشد و افزایش عدم تقارن اطلاعاتی، دامنه مدیریت سود حاصل از فرصت هایی که در اثر پاسخگویی مدیران به محدودیت های ذاتی این قبیل محیط ها بدست آمده را افزایش می دهد. بنابراین در چنین محیط هایی، کار کشف و شناسایی مدیریت سود برای سرمایه گذاران دشوار خواهد بود. در این پژوهش، تاثیر پیچیدگی و پویایی محیطی بر رابطه مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور از الگوی سیستم معادلات همزمان با استفاده از روش تخمین معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط در داده های تابلویی استفاده شده است. نتایج بررسی 90 شرکت طی سال های 1387 تا 1392 نشان می دهد که بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه مثبت وجود دارد و این رابطه برای شرکت هایی که عملیات تجاری آنها با نوسانات بالای قیمت فروش (پویایی) مواجه بوده، تضعیف شده است.