صفحه لاستیکی زیر تراورس در مناطق متعددی از جمله مناطقی که بایستی انتقال ارتعاشات به محیط اطراف محدود شود مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر تمامی مزایا، این عناصر در زمینه کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خط، بهبود هندسه خط، کاهش ضخامت بالاست مورد نیاز، کاهش ارتعاشات و سر و صدای ناشی از عبور ناوگان ریلی و غیره موثر باشد. طبق بررسی های انجام شده در سطح بین المللی در خصوص ارزیابی های مربوط به تاثیر این صفحات در مقاومت جانبی خط، نشان می دهد که عوامل گوناگونی در مقاومت جانبی خط موثر می باشد که از آن جمله می توان به به کیفیت تماسی و تراکم دانه های بالاست، اندازه عرض شانه بالاست، ضخامت بالاست و فاصله بین تراورس ها اشاره کرد. بنابراین استفاده از پدهای ارتجاعی بویژه در مسیرهای با قوس های تند که در آنها موضوع مقاومت جانبی خط حائز اهمیت می باشد، مستلزم روشن بودن تاثیر این المان در مقاومت جانبی خط می باشد. به همین منظور در این مقاله مقاومت جانبی خط به کمک روش تراورس منفرد و تجهیزات مربوط به آن به صورت میدانی اندازه گیری و ارائه شده است. در این پژوهش برای بررسی مقاومت جانبی خط از 150 عدد پد زیر تراورس پلی اورتانی کمپانی گتزنر اتریشی با دو سختی متفاوت استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی های میدانی انجام شده در این زمینه نشان داد که استفاده از پدهای الاستیک سخت در زیر تراورس سبب افزایش 9.6 درصدی مقاومت جانبی خط می گردند و استفاده از نوع نرم آنها در زیر تراورس، سبب کاهش 2.54 درصدی مقاومت جانبی خط می شوند و این در حالی است که با کاهش سختی پدها نرخ کاهش مقاومت جانبی خط افزایش می یابد.