سابقه و هدف شپش سر یک نوع انگل عفونی مسری در سراسر جهان است که بیشتر در مهد کودک ها و مدارس با بهداشت ضعیف شایع می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر ابتدائی شهر نیشابور انجام گردید. مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1394 در بین 60 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر نیشابور انجام گردید. دانش آموزان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه مشتمل بر اطلاعات دمو گرافیک و سازه های نظریه انگیزش محافظت بود. مداخله آموزشی بر مبنای جلسات بحث گروهی متمرکز و نمایش عملی در دو جلسه 50 دقیقه ای در بین شرکت کنندگان گروه آزمون انجام شد و پس از 2 ماه مجددا پرسشنامه های پس آزمون تکمیل گردید. داده ها توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، من ویتنی، ویلکاکسون و تی زوجی تحلیل گردید. یافته ها قبل از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری در خصوص میانگین نمرات سازه های نظریه انگیزش محافظت در بین دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت. ولیکن بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات سازه های آسیب پذیری درک شده، شدت درک شده، اثربخشی پاسخ، خودکارآمدی، هزینه پاسخ و انگیزش محافظت بعد از مداخله آموزشی بطور معنی داری در گروه آزمون بهبود یافت (P<0. 05). در حالیکه اختلاف معنی داری در میانگین نمرات سازه های نظریه انگیزش محافت در گروه کنترل مشاهده نشد (P>0. 05). نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در بین دانش آموزان بود.