مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قلب سازمان، مدیریت منابع سازمانی است و توسعه منابع انسانی از اهمیت ویژه ای برای عصر رقابتی امروز برخوردار است. راهبردهای فراوانی برای توسعه منابع انسانی تجویز شده است و الگوهای گوناگون، بر پایه نظریه ها، ابعاد مختلفی را برای توسعه منابع انسانی در نظر گرفته اند اما هنوز هم، توسعه منابع انسانی با چالش هایی روبرو است که دلیل اصلی آن، نقش درک و تصمیم کارکنان در توسعه خود، سازمان و حرفه شان است. ترکیب علوم عصبی شناختی با مدیریت و نفوذش در شیوه های منابع انسانی می تواند به درک بهتر چگونگی اجرای راهبردهای توسعه منابع انسانی کمک کند. این پژوهش از نوع استقرایی- قیاسی بوده و از رویکرد مالتی گراندد تئوری (نسخه گلدکل و کرونهلم) بهره گرفته است که ترکیبی از گرانددتئوری و فراترکیب است. با توجه به رویکرد مالتی گرانددتئوری، ابتدا 59 پژوهش از بین 453 پژوهش مرتبط برای فراترکیب انتخاب و کدهای مربوطه شناسایی شد. جامعه آماری شامل تمامی خبرگان اجرایی و دانشگاهی آشنا به مفهوم توسعه منابع انسانی و علوم عصبی بودند. نمونه گیری به صورت نظری انجام شد و سپس با استفاده از چهارده مصاحبه نیمه ساختاریافته در قالب مالتی گراندد تئوری، مفاهیم و مقوله های نهایی استخراج شد که عبارت اند از هسته ادراکی کارکنان (شامل عدالت، اخلاق، خلاقیت، انگیزه و اعتماد)، بدنه رفتاری کارکنان و پوسته اجرایی مدیران توسعه منابع انسانی. نتایج تایید کرد که از طریق علوم عصبی شناختی می توان به منظور پیشبرد مدیریت و توسعه افراد به طور مؤثرتری گام برداشت و البته کاربرد یافته های علوم عصبی شناختی در شیوه و فرایندهای منابع انسانی همچنان در مراحل اولیه خود است با این حال دیدگاه جدیدی برای ادامه تحقیقات و اجرای توسعه منابع انسانی بدست می دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    15-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    117
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه مازندران بود. پژوهش از نظر روش توصیفی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضرشامل تمام دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1400-1399 است. که تعداد 1300 نفر تشکیل می-دادند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 373 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری، تصادفی مبتنی بر پیمایش الکترونیکی بود. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده گردید: پرسشنامه وان برای سنجش قابلیت ها و کاربست سیستم مدیریت یادگیری که روایی آن تایید و پایایی آن براساس روش آلفای کرونباخ 85/0 بوده است و همچنین پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990). روایی پرسشنامه تایید شده و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0 و 91/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS24 ترسیم و برازش داده شد.نتایج ضریب همبستگی پژوهش نشان داد که قابلیت های سیستم مدیریت یادگیری با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و فراشناختی) رابطه مثبت و معنادار دارد. تمامی ابعاد در نظر گرفته شده برای دو متغیر قابلیت های یادگیری الکترونیکی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دارای بار عاملی معنادار بوده (05/0>P، 96/1

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    30-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی کارکنان آموزشی دانشگاه پیام نور بر مبنای حکمرانی خوب با رویکرد آمیخته صورت پذیرفته است. این پژوهش به روش آمیخته و به صورت ترکیبی از روش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی خبرگان علمی و سازمانی دانشگاه های استان آذربایجان غربی بوده که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی با 16 نفر مصاحبه به عمل آمد و در بخش کمی نیز از 497نفر جامعه آماری (روسای/معاونین واحدها، روسای دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی، مدیران / معاونت ها و مسئولین اجرایی دانشکده های دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی ) ، 217 نفر حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به دلیل پراکندگی جغرافیایی واحدهای دانشگاهی تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بوده است. داده های روش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده های روش کمی با استفاده از نرم افزار Amos20 تجزیه وتحلیل گردیده است. طبق یافته های به دست آمده، درمجموع 10 بعد و 27 مؤلفه توانمندسازی برمبنای حکمرانی خوب شناسایی شد که بر طبق نرم افزار این ابعاد که شامل مشارکت، حاکمیت قانون و ارزش ها، توسعه و آموزش، شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری و مدیریت، هدف روشن و نتیجه گرایی و عدالت می باشد، تائید گردید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دیهیم پور مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    45
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ترک خدمت کارکنان متخصص به عنوان سرمایه های انسانی سازمان ها یکی از معضلات مدیریت منابع انسانی محسوب می شود و این موضوع با بروز رفتارهای نابهنجار و توهم توطئه تشدید می گردد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر رفتار نابهنجار سازمانی بر ترک خدمت کارکنان نظامی با میانجی گری توهم توطئه سازمانی بوده که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش را 571 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسش نامه های صادقی، موغلی، سرلک وحضوری (1398)، حکاک، بیگدلی و شریعت نژاد (1399) و کامن، فیچمن، جنکینز و کلیش (1979) استفاده گردیده که پایایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ (به ترتیب 79/0، 81/0 و 80/0)، روایی صوری آنان نیز و توسط صاحب نظران استادان و خبرگان آشنا به موضوع تائید شد. تجزیه وتحلیل داده ها نیز به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با کمک نرم افزارهای SPSS و 2 PLS انجام گرفت. یافته های مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد همه مسیرها از رفتار نابهنجار سازمانی و توهم توطئه سازمانی بر ترک خدمت کارکنان و همچنین از مسیر رفتار نابهنجار سازمانی از طریق متغیر میانجی توهم توطئه سازمانی بر ترک خدمت کارکنان معنادار بوده و روابط بین آن ها تائید می شود و می توان نتیجه گرفت اتخاذ راهبردهای کاهش توهم توطئه سازمانی در کنار مدیریت رفتار نابهنجار سازمانی می تواند از میزان ترک خدمت کارکنان بکاهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 45

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه، درک ماهیت دوسوتوانی برند در مؤسسات آموزش عالی می تواند کمک بسزایی به مدیران دانشگاه ها درزمینه شناسایی فرصت های موجود در بازار و تخصیص بهینه بودجه بازاریابی جهت ایجاد مزیت رقابتی کند. بنابراین هدف این پژوهش طراحی الگوی دوسوتوانی برند در مؤسسات آموزش عالی است. روش پژوهش حاضر آمیخته و از نوع اکتشافی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران و در بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاه یزد است. در این پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه برای گرداوری اطلاعات استفاده شده است. در این راستا مصاحبه ها تا آنجایی صورت گرفت تا داده های به دست آمده به اشباع نظری برسد. بر این اساس 15 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در مصاحبه مشارکت داده شدند. تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل تم انجام گرفته و درنهایت الگوی مفهومی پژوهش توسعه داده شد. درنهایت در بخش کمی، پرسشنامه بین دانشجویان که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شده بودند توزیع و سپس از تحلیل عاملی تأییدی جهت بررسی برازش مدل و بررسی روایی سازه ها استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، دوسوتوانی برند در مؤسسات آموزش عالی شامل دو نوع استراتژی اکتشافی و بهره برداری است. ابعاد مربوط به استراتژی های اکتشافی بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه های انجام شده شامل: ارزش ویژه برند (شامل: همنوایی برند دانشگاه و تصویر ذهنی برند)، تنوع خدمات (شامل: تنوع خدمات آموزشی و غیرآموزشی) و نوآوری مستمر (شامل: پیشرفت های فناورانه) است. ابعاد مربوط به استراتژی های بهره برداری نیز عبارت اند از: عملکرد برند (تضمین خدمت، مسئولیت پذیری، ملموسات و همدلی) و برجستگی برند (انعطاف پذیری و شهرت برند).

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    82-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    45
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اامروزه با توجه به تحولات بین المللی، حرفه ی دریانوردی به اندازه ای رشد کرده که نیازمند مهارت و دانش بالایی برای به کارگیری این شیوه از حمل و نقل، در دنیا است. در حال حاضر مدرسان به عنوان یکی از ارکان اصلی مراکز آموزشی دریانوردی در نظر گرفته می شوند و تحولات آینده ی صنعت دریانوردی به شایستگی ها، دانش، مهارت ها و برنامه های توسعه ی حرفه ای این مدرسان بستگی دارد. به همین جهت هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد و نشانگرهای شایستگی مدرسان صنعت حمل و نقل دریایی ایران با روش کیفی است. داده ها از طریق مطالعه ی اسناد و مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با تعداد 25 نفر از مدرسان، پژوهشگران، متخصصان و مدیران صنعت دریانوردی، انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش با کاربست روش نمونه گیری هدفمند و و 80 نشانگر می باشد. رویکرد گلوله برفی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با آن ها تا اشباع نظری داده ها به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA2

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 45

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    104-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جستجوی راه هایی برای بهبود عملکرد و بهره گیری از حداکثر توانایی ها و در نهایت افزایش کارایی کارکنان در جهت تحقق اهداف سازمانی یکی از دغدغه های همیشگی مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بوده است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر می باشد. تحقیق حاضر بر اساس هدف تحقیق، کاربردی و روش اجرای آن، توصیفی- پیمایشی می باشد. در این تحقیق با استفاده از مدل مفهومی دیامانتیدیس و چاتزوگلو (2019) و نظرات گروه کانونی، 16 عامل شناسایی شدند. این عوامل در قالب پرسشنامه سلسله مراتبی طراحی و توسط 15 نفر از خبرگان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و اساتید دانشگاهی به عنوان جامعه آماری پاسخ داده شدند. روایی پرسشنامه از طریق روش های صوری و محتوایی و پایایی آن با توجه به نرخ ناسازگاری کمتر از 0.1 مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد حمایت مدیریت با امتیاز 0.288 به عنوان مهم ترین عامل سازمانی، استقلال شغلی با امتیاز وزنی 0.319 به عنوان مهم ترین عامل شغلی و انگیزش با امتیاز وزنی 0.254 به عنوان مهم ترین عامل فردی موثر بر عملکرد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر می باشند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    116-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مهم ترین اهداف نظام های آموزشی رفع نیازهای یادگیری، اجتماعی و عاطفی فراگیران به ویژه در مواقع بحرانی است. تعطیلی دانشگاه ها به دلیل پاندمی Covid 19 سبب شد که آن ها از ابعاد مختلف در معرض آسیب قرار گیرند و چنانچه خدمات مناسبی ازنظر کیفیت دریافت نکنند، شکاف بین ادراک و انتظارات ایشان افزایش خواهد یافت و ایجاد شکاف نیز تأثیر قابل توجهی بر احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه، احساس ارزشمندی و حتی سلامت روحی و جسمی آن ها دارد. لذا ارزیابی مداوم کیفیت خدمات ارائه شده در شرایط بحرانی و بهبود مستمر آن می تواند چالش های مذکور را تا اندازه ای کاهش دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر اندازه گیری شکاف کیفیت خدمات ادراک شده در محیط یادگیری الکترونیکی در پاندمی ویروس کرونا از دیدگاه دانشجویان است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری داده ها، کمّی از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران که به شیوه الکترونیکی (3051) پذیرفته و در نیم سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بوده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کیفیت خدمات ادراک شده (PSQ) که دارای 4 مؤلفه مرتبط با ارزیابی کیفیت خدمات آموزش در بستر الکترونیکی بود. روایی (اعتبار) پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید که عدد آن معادل 969/0 به دست آمد. نتایج تحلیل یافته ها نشان دادند که در 4 مؤلفه مورد بررسی شکاف منفی وجود داشته و بیشترین آن متعلق به مؤلفه کیفیت رابط کاربری و کمترین آن مربوط به مؤلفه کیفیت فرآیند یاددهی است. یافته های تحقیق حاضر می تواند به افزایش آگاهی سیاست گذران و رهبران آموزش عالی در خصوص افزایش اهمیت نقش ارائه خدمات به دانشجویان (در مواقع بحرانی) به عنوان یک بعد جدایی ناپذیر از کیفیت خدمات دانشگاهی، کمک نماید تا بتوانند با ارزیابی مستمر و طراحی سازوکارهای مطلوب روش های نوینی به منظور بهبود کیفیت خدمات به آن ها عرضه نمایند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    139-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    72
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر فضیلت سازمانی به عنوان مؤلفه دینی اخلاقی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه فضیلت سازمانی در بین سالهای 2005 تا 2020 می باشد. در این راستا، کلید وازه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 35 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم افزار maxqda 2020 تجزیه و تحلیل شدند. پایایی کدگذاری ها با استفاده از ضریب توافق کاپا در نرم افزار spss و با مقدار 0.71 تایید شد و برای بررسی روایی پژوهش یافته ها در اختیار 6 نفر از خبرگان و مفسران تحقیق کیفی قرار گرفت. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع آوری داده ها 104 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله و 11 زیر مقوله دسته بندی شدند که عبارتند از عوامل انسانی (ویژگی ها فردی کارکنان و ویژگی فردی مدیران)، عوامل درون سازمانی (ساختار و فرآیندهای سازمانی، فرهنگ درون سازمانی، فلسفه و سیاست وجودی سازمان و سبک مدیریت و رهبری) و عوامل برون سازمانی (عوامل اجتماعی، اقتصادی، قانونی، سیاسی و فرهنگی) نتایج نشان داد. پژوهشگران رفتار سازمانی به منظور افزایش فضیلت در سازمان می توانند با شناسایی این عوامل، برنامه ها و راهکارهای مناسب را جهت افزایش رفتارهای متعالی در سازمان مدنظر قرار دهند. نتایج فوق می تواند به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر فضیلت سازمانی و افزایش آن در سازمان به کارکنان کمک کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 72

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    151-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    68
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دایره عظیمه کوتاهترین مسیر دریانوردی بین دو نقطه بر روی کره زمین است. این مسیر صرفنظر از جریان و باد، اقتصادی ترین مسیر برای دریانوردی می باشد. در دریانوردی های اقیانوسی که بالاتر از 600 مایل است، مسیر دایره عظیمه باید مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل سازمان آموزش بین المللی دریانوردان روش مصوبی را برای حل این مسئله توسط دریانوردان ارائه نموده است. روش محاسبه دایره عظیمه با تقطه ورتکس (نزدیک ترین نقطه مسیر به قطب) که توسط جداول لگاریتمی مورد حل قرار می گیرد، توسط سازمان آموزش بین المللی دریانوردان پیشنهاد شده است. این روش در تمامی کتب ناوبری مورد بحث قرار گرفته است. در این مقاله نقاط ضعف و قوت این روش برای حل مسئله دایره عظیمه مورد بحث قرار می گیرد. در این مقاله نشان داده شد که نقطه ورتکس می تواند در طرفین نقطه مبداء قرار گیرد. لذا تعیین جایگاه درست آن می تواند موجب سردرگمی محاسبه کننده شود. از نتایج این پژوهش این است که روشی برای تعیین موقعیت تقریبی نقطه ورتکس نسبت به نقطه مبداء ارائه شده است که اطمینان از صحت نتایج به دست آمده وجود دارد. با استفاده از این روش یک دریانورد در حین مشغله های ناوبری می تواند بدون سردرگمی نقطه ورتکس را محاسبه کرده و برای حل مسئله دایره عظمیه مورد استفاده قرار دهد. از نتایج مهم دیگر این پژوهش این است که یک رابطه ریاضی برای محاسبه موقعیت صحیح نقطه ورتکس ارائه شده است. ارائه این رابطه در موضوعی با قدمت 150 ساله در دریانوردی میتواند اهمیت این رابطه را مشخص کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 68

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    166-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی مدل تأییدی رهبری دوسو توان مدیران دانشگاهی در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش در بخش کیفی را خبرگان حوزه ی آموزش عالی و در بخش کمی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران (N=4794) تشکیل می دادند. در بخش کیفی با روش نمونه گیری نظری با 11 خبره آموزش عالی و در بخش کمی تعداد 360 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه سارختاریافته بود و برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته رهبری دوسو توان بود که روایی محتوایی آن بر اساس نظرات صاحبنظران تأیید و جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد (712/0-954/0). داده ها توسط نرم افزار Spssو Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از تکنیک های مدل سازی معادلات ساختاریافته و تحلیل عاملی تأییدی الگوی طراحی شده مورد تأیید و اعتبار آن مورد سنجش قرار گرفت. الگوی رهبری دوسو توان در قالب 5 مؤلفه و 28 متغیر اندازه پذیر ارائه گردید که شامل توانمندی های فردی، اخلاق-مداری و خدمت گزاری، رهبری جامع، رهبری ارتباط جمعی، هماهنگی و انعطاف پذیری و عوامل مؤثر بر رهبری دوسو توان بودند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفه های شناسایی شده دارای بار عاملی معنی دار و نشان از برازش مطلوب و مناسب دارند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    186-209
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بین المللی شدن یکی از شاخص های مهم و تاثیرگذار برای دانشگاه ها است. هدف از این پژوهش ارائه مدل مفهومی بین المللی شدن دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدل یابی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای، از نظر روش توصیفی-تحلیلی و از نوع آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. ابتدا از روش کیفی جهت دستیابی به مدل ساختاری تفسیری که بر این اساس ابتدا مصاحبه های نیمه ساختاریافته به صورت عمیق براساس نمونه گیری هدفمند صورت گرفته است. تعداد 17 مصاحبه با توجه به سابقه کار و میزان آشنایی خبرگان با موضوع به اشباع نظری رسید. تجزیه وتحلیل در بخش کیفی از طریق اطلس تی 8 صورت گرفته است. با استفاده از کدگذاری، ابعاد و مولفه های بین المللی شدن دانشگاه کارآفرین استخراج شد. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی مدل به دست آمده از پرسشنامه 45 گزاره ای محقق ساخته با طیف پنج تایی لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. نمونه مورد بررسی برای معادلات ساختاری براساس فرمول کوکران 133 نفر محاسبه گردید. پرسشنامه این پژوهش به صورت حضوری و آنلاین توزیع گردید. تجزیه وتحلیل بخش کمی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 انجام گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد که مقادیر آماره تی برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است و تمامی عوامل شناسایی شده بر بین المللی شدن دانشگاه کارآفرین اثرگذار می باشد. آماره تی برای مولفه ها به این صورت که برای عوامل محیطی (341/2)، ارتباطات (583/2)، تکنولوژی (280/2)، منابع انسانی (671/2)، فرهنگ (164/3)، دولت (247/2)، مدیریت (101/2)، آموزش (412/2)، مالی (193/2) و ساختار (523/2) بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که بین المللی شدن دانشگاه کارآفرین منجر به افزایش پتانسیل اشتغال زایی، نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی در کشور می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    210-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل توسعه ورزش شنا در ایران یود. روش پژوهش از نوع پژوهش های ترکیبی اکتشافی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی، مدیران و صاحب نظران فدراسیون شنا و مربیان خبره تیم ملی شنا و در بخش کمی شامل فدراسیون شنا (10 نفر)، هئیت های استانی (128 نفر)، مربیان شنا (3390 نفر) بود. نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر از افراد جامعه کیفی، به صورت هدفمند و در بخش کمی برای هر سوال بین 5 تا 10 نفر لازم بود که 346 نفر به روش تصادفی طبقه ای در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته توسعه ورزش شنا بود. برای تقلیل سوالات از تحلیل عامل اکتشافی و برای برازش مدل از تخلی مسیر معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و PLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی، فناوری و ورزشی که هر کدام از این عوامل در سطح کلان، متوسط و خرد در توسعه رشته ورزشی شنا در ایران مؤثر می باشد. نتایج تحقیق می تواند برای مدیران و تصمیم گیران در حوزه ورزش شنا در ایران برای رسیدن به کسب موفقیت در میادین بین المللی مفید واقع گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    225-239
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از این پژوهش "احصاء روش های توانمندسازی مدیریتی و فرماندهی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته فرمانده گردان در یک دانشگاه نظامی" می باشد. نوع تحقیق از نظر ماهیت کاربردی و روش تحقیق، توصیفی پیمایشی بوده وجهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش کمی و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان، اساتید، کارشناسان و پژوهشگران بوده و به منظور انتخاب هدفمند ویژگی هایی تعیین و با عنایت به آن ویژگی ها، تعداد 119 نفر شناسایی و با استفاده از فرمول کوکران 80 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع و پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای به دست آوردن روایی، پرسشنامه بین 15 نفر از کارشناسان توزیع و پس از اخذ نظر آنها و با محاسبه ضریب لاوشه حدود 9/ احصاء شد. پایایی این پژوهش با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 97/0 می باشد. نتایج به دست آمده نشانگر این است که مؤلفه های دانش عمومی و تخصصی، دینی و انقلابی و محیط مستعد تربیتی و آموزشی دانشگاه در توانمندسازی مدیریتی، فرماندهی، تربیت دینی، اخلاقی، و رفتاری موثر بوده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    240-251
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    140
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک است، با توجه به بررسی های انجام گرفته در بخش مرور ادبیات و انجام مصاحبه در بین خبرگان که شامل 31 نفر از مدیران ارشد ،شاخص ها و مولفه های اولیه شناسایی شدند.. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسش نامه بوده که سوالهای آن از شاخصهای استخراج شده تشکیل شده است. در بخش دوم جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان با سابقه بالای 15 سال در نظر گرفته شده اند که این جامعه به تعداد 611 نفر می باشند. در جامعه آماری دوم، نمونه گیری تحقیق حاضر از نوع تصادفی ساده است که با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه مناسب با توجه به محاسبات برابر با 234 نفر به دست آمد.مقیاس اندازه گیری این پرسشنامه طیف لیکرت پنج تایی بود که پاسخ دهندگان نظر خود در مورد سوالها را از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف مشخص کردند. برای اندازه گیری روایی محتوایی نظر اساتید راهنما و مشاور و برای روایی عاملی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزارهایSpss و PLS استفاده گردید .و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان دارای 21 مولفه و 6 بعد؛ عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل استراتژیکی، عوامل فرهنگی و عوامل فردی می باشند.و در نهایت اولویت بندی عوامل نیز انجام پذیرفت.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نادی حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    252-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از ظرفیت حضور فعال نیروی دریایی ارتش ج.ا.ایران در آب های بین المللی و آزاد و تعمیق تعاملات دوجانبه دریایی با کشورهای مهم که دارای ساحل دریایی هستند، عرصه جدیدی را در گفتمان سیاسی و روابط دیپلماتیک بین کشورها ایجاد نموده است.این پژوهش به دنبال بررسی نقش نیروی دریائی در دیپلماسی دفاعی و فرصت هایی که ارتباط بین نیروی دریائی دو کشور در گسترش روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... فراهم می کند می باشد و درصدد پاسخ به این سئوال است که نیروی دریائی چه نقشی در دیپلماسی دفاعی دارد؟ که در این مطالعه برای پاسخ به سئوال ارائه شده، پس از بررسی مدارک و اسناد موجود به ویژه گزارش نتایج سفر هیئت های اعزامی از نیروی دریائی به کشورهای خارجی و همچنین مصاحبه با تعدادی از مسئولین حاضر در این ماموریت ها پرسشنامه محقق ساخته ای برای بررسی نقش نیروی دریائی در دیپلماسی دفاعی تنظیم و بین 70 نفر از نخبگان نظامی، دفاعی و سیاسی توزیع و با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی_تحلیلی نتایج حاصل از نظرات به دست آمده را با استفاده از ابزار تحلیل آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که یافته های تحقیق موید نقش نیروی دریائی در دیپلماسی دفاعی و تقویت سیاست و دیپلماسی کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    267-291
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قدرت توانایی یک کشور در استفاده از منابع و امکانات جهت تاثیرگذاری بر رویدادهای بین المللی به نفع خود است. شرایط جدید نظام بین الملل باعث شده است مولفه های جدیدی در ساختارهای رسمی بین الملل نقش ایفا کنند و کشورها برای تامین منافع ملی خود ابزارها و راه های جدیدی را به کار گیرند که مهمترین آنها را می توان بهره گیری از قدرت نرم دانست. هدف از این مقاله تعیین مولفه های قدرت نرم رسانه ای در جهت ارتقای توان رزمی ارتش ج.ا.ا با استفاده از رویکرد زمینه بنیان می باشد. روش پژوهش :این پژوهش از لحاظ رویکرد، کیفی و از لحاظ هدف، اکتشافی است . روش جمع آوری داده‏ها: از طریق مصاحبه از 27 نفر خبره منتخب به روش گلوله برفی در سال 1399 جمع آوری شده است. داده های این تحقیق از طریق بررسی کتابخانه ای وپرسشنامه گرداوری شده است. .جامعه اماری : تمامی کارکنان ارتش ج.ا.اشاغل در جایگاه سرتیپی به بالا ودارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد ونخبگان وصاحب نظران حوزه رسانه وسیاست هستند.در این پژوهش برای شناسایی مولفه های قدرت نرم درارتقای توان رزمی ارتش ج.ا.انظرات خبرگان استفاده شدکه تعداد 4مولفه اساسی برای قدرت نرم تعیین شد که به ترتیب اولویت عبارتند از:در بعد سیاسی وملی(حکومت وسیاست های نظام،بودجه اختصاص یافته به ارتش،تغییر قوانیین نیروهای مسلح،نیروهای مسلح موازی در کشور،نیروهای مسلح کشورهای بیگانه)دربعد رسانه ای(رسانه ملی ،رسانه های نوین،رسانه های خارجی،امکانات سخت افزاری ونرم افزاری)در بعد فرهنگی(ولایت مداری،خدامحوری،تفکر بسیجی)ودربعد نیروی انسانی(خلاقیت،مشارکت در تصمیم گیری سازمان،نخبگان واساتید درون سازمانی،نخبگان واساتید برون سازمانی،آموزش،جلسات پرسش وپاسخ،بهبود ارتباطات سازمانی،بهبود معیشت پرسنل) می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button