آینده پژوهی مشارکت در ورزش دانش آموزی با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل هدف اصلی این پژوهش است. این رویکرد با تحلیل تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نیروهای پیشران کلیدی ورزش دانش آموزی کشور برای برنامه ریزی در آینده به کار می رود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت، براساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با ترکیب مدل های کمی و کیفی انجام گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش شامل نخبگان اجرایی و دانشگاهی بود که درباره موضوع ورزش دانش آموزی، تخصص و تجربه ی کافی را داشتند. روش نمونه گیری هدفمند بود و حجم نمونه برابر با 13 نفر تعیین شد. داده ها از طریق پرسش نامه ی باز و مصاحبه و بررسی اسناد جمع آوری و از طریق وزن دهی پرسشنامه های دلفی تهیه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار میک مک (Micmac) تحلیل شد و تجزیه و تحلیل نهایی روی 36 ماتریس بازگشتی انجام گرفت. طبق مطالعات و نظر افراد متخصص 8 مؤلفه (کالبدی 7 شاخص، فرهنگی 5 شاخص، اجتماعی 5 شاخص، اقتصادی 6 شاخص، فردی 4 شاخص، سازمانی 3 شاخص، اکولوژیکی 3 شاخص و مدیریتی 4 شاخص) به عنوان مؤلفه ها و شاخص های مهم در موضوع شناسایی شدند. آنچه از وضعیت صفحه پراکندگی متغیرهای مؤثر بر وضعیت آینده ورزش دانش آموزی می توان فهمید، وضعیت ناپایداری سیستم است. بیشتر متغیرها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده اند. به غیر از چند مورد که نشان می دهند دارای تأثیرگذاری بالایی در سیستم است، بقیه متغیرها از وضعیت تقریباً مشابهی نسبت به یکدیگر برخوردارند. از میان 36 متغیر بررسی شده در این تحقیق، 10 متغیر کلیدی مؤثر بر وضعیت ورزش دانش آموزی در افق 1415 انتخاب شده است. در نهایت می توان نتیجه گرفت، عوامل شناسایی شده نقشه راهی در جهت بهبود وضعیت ورزش دانش آموزی در افق 1415 باشد.