Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    113-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

مقدمه: در نظام های آموزشی از جمله آموزش عالی اندیشه ورزی نقش مهمی در آموزش و یادگیری دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی آموزش اندیشه ورزی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام گرفت.روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی است و به روش توصیفی از نوع کیفی اجرا گردید. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی  کشور در سال تحصیلی 400-1399 بودند. حجم نمونه طبق اصل اشباع نظری، 18 بودند و به روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق بود که روایی آن با روش بازبینی مجدد خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 85/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری مبتنی بر مدل پارادایمی گراند تئوری در نرم افزار MAXQDA-2018 استفاده شد.یافته ها: یافته ها حاکی از شناسایی مدل پارادایمی آموزش اندیشه ورزی در دانشگاه های علوم پزشکی با 62 شاخص و 10 مولفه بود.شرایط علی شامل: ناکارآمدی دانشجویان برای عبور از مسائل در شرایط پیچیده و جامعه محور نبودن کارکردهای نظام دانشگاهی پزشکی، شرایط زمینه ای شامل: اختصاص اعتبار ویژه برای اصلاح روش های آموزشی، شرایط مداخله ای شامل: توسعه مرزهای دانش و توجه به مسائل جهانی در قلمرو علوم پزشکی، پدیده محوری شامل: پرورش اندیشه ورزی به عنوان فرایند تصمیم گیری آگاهانه و منطقی، راهبردها شامل گفتمان سازی مناسب، آموزش روش های حل مساله و طراحی و سازماندهی عناصر برنامه درسی و پیامدها شامل توسعه دانش و توسعه شایستگی های فردی بود. در نهایت، مدل پارادایمی آموزش اندیشه ورزی در دانشگاه های علوم پزشکی طراحی شده و مورد تایید قرار گرفت.نتیجه گیری: مدل پارادایمی آموزش اندیشه ورزی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور می تواند برای  بهبود و ارتقای آموزش اندیشه ورزی مورد استفاده قرار گیرد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    126-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

مقدمه: اعضای هیات علمی  زمانی میتوانند در دانشگاه به بهترین شکل ارائه خدمت نمایند که نسبت به اهداف سازمان و نقش خود در تعیین آن اهداف شناخت و آگاهی داشته باشند، از همین روی جامعه پذیری  سازمانی این گروه در بدو ورود به دانشگاه از مهمترین مسائل برای بهره گیری هوشمندانه از این نیرو خواهد بود. هدف این مطالعه بررسی نیاز به جامعه پذیری  در اعضای هیات علمی  جدیدالوورد دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.روش: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری هدفمند با 6 نفر از مدیران آموزشی و نمونه گیری در دسترس با 10 نفر از اعضای هیات علمی جدید مصاحبه انجام و چالش ها و راهکارهای این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان مشخص گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار تحلیل شد.یافته ها: مهمترین مشکلات شناسایی شده برای اعضای هیات علمی  جدید شامل: عدم آگاهی از مسائل کاری و اداری دانشگاه (فرآیندهای کاری، قوانین و مقررات، آیین نامه ها، شیوه نامه ها و ...)، عدم آشنایی با روش های تدریس و تعامل با دانشجو و توانمندی ناکافی در این زمینه و عدم آشنایی با وظایف هیات علمی  بود.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد وجود برنامه ای مدون و جامع جهت آشناسازی اعضای هیات علمی با ساختار و عملکرد دانشگاه، قوانین و مقررات، برنامه های اولویت دار دانشگاه، ارتباط با دانشجو و ارتقای توانمندی تدریس در سال های اولیه ورود عضو هیات علمی  به دانشگاه ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    135-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

مقدمه: الزام به آموزش مجازی در شرایط همه گیری کووید-19 و تغییر سریع از آموزش حضوری به آموزش کاملا مجازی، اساتید و دانشجویان را با چالش های متعددی مواجه نموده است، بر همین اساس مطالعه مروری حاضر به بررسی چالش ها و موانع پیش روی اساتید در آموزش مجازی دوران کووید-19در ایران پرداخته است .روش : بدین منظور پایگاه های اطلاعاتی بین المللی web of science, Pubmed, Scopus و پایگاه های اطلاعاتی فارسی SID, Magiran و بانک مقالات پژوهشی پزشکی ایران و همچنین موتور جستجوی Google Scholar با استفاده از کلیدواژه های مرتبط با کووید-19، آموزش مجازی، چالش ها و موانع و ایران تا 1 ژانویه2022 مورد جستجو قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه مقالات پژوهشی از نوع اصیل بودند که به بررسی چالش ها در آموزش مجازی دوران کووید-19در ایران از دیدگاه اساتید و مربیان پرداخته بودند.یافته ها: در مجموع14 مقاله به مطالعه وارد شدند. نتایج نشان داد که مهمترین چالش ها یا موانع در آموزش مجازی همه گیری کووید-19، موانع زیرساختی و فنی، عدم تعامل و مشارکت بین دانشجویان و اساتید در کلاس، عدم وجود طرح درس مناسب و سیستم ارزشیابی اثربخش، عدم وجود مهارت استفاده از ابزارهای آموزش مجازی و کامپیوتری، ، هزینه های زیاد خرید تجهیزات و بروز مشکلات جسمی، روحی و روانی در بین فراگیران بوده است.نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه، نیاز است تا سازمان ها و موسسات مربوطه آموزش اساتید و دانشجویان در جهت استفاده و بکارگیری ابزارهای آموزش مجازی و همچنین ارتقاء و تقویت زیرساخت های مناسب آموزش مجازی را مد نظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    148-161
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    72
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

اهداف: با نگاهی اجمالی به تعاریف سواد اطلاعاتی و سواد سلامت روان و همچنین پژوهش های انجام شده در این حوزه می توان احتمال داد که  ارتباطی بین سواد اطلاعاتی و سواد سلامت روان وجود دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد سلامت روان و سواد اطلاعاتی در میان دانشجویان دانشکدۀ علوم پزشکی آبادان است.مواد و روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی آبادان تشکیل می‏دادند که تعداد 294 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شد. برای بررسی وضعیت سواد سلامت روان، از پرسشنامه‏ای بر مبنای پرسشنامۀ سیاری فرد و همکاران، و برای سنجش سواد اطلاعاتی نیز از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامه آدسادوفسکی استفاده شد. روایی ابزارها از طریق مشورت با صاحب‏نظران و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ (با ضریب 82/0 برای پرسشنامه سواد سلامت روان و 78/0 برای پرسشنامه سواد اطلاعاتی) تأیید گردید.یافته ها:  نتایج پژوهش نشان داد که سواد سلامت روان دانشجویان مورد بررسی براساس مؤلفه‏های سواد سلامت روان در سطح بالایی قرار دارد. سواد سلامت روان دانشجویان دختر از دانشجویان پسر بیشتر است و سواد سلامت روان دانشجویان مسن‏تر نسبت به دانشجویان جوانتر، بیشتر می‏باشد. میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی نیز براساس مؤلفه‏های سواد اطلاعاتی در سطح پایینی است. همچنین بین میزان سواد سلامت روان و سواد اطلاعاتی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.نتیجه گیری: آموزش دانشجویان برای افزایش سواد اطلاعاتی و سواد اطلاعات سلامت با هدف توانمندسازی آنان در شناسایی مشکلات و بیماری های روانی در خود و دیگران در اسرع وقت و انجام مداخلات مناسب، به آنان امکان می دهد اطلاعات مربوط به بیماری ها و اختلالات را بهتر شناسایی، مکان یابی، ارزیابی و اقدام کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 72

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    162-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

چکیدههدف: سازمان منسجم در دانشگاه اشاره به سهم ارکان دانشگاه، در منافع مشترک دانشگاه یا کل جامعه دارد و یک عامل بسیار مهم در موفقیت دانشگاه ها است. هدف از مطالعه حاضر ارائه مولفه های مدل سازمان منسجم در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی بود.روش:  پژوهش حاضر از نظر ارائه مدل، کاربردی و از نظر هدف نیز توصیفی- پیمایشی بود. روش گردآوری داده ها در این پژوهش روش کمی بود. جامعه آماری در این پژوهش، مدیران و معاونین و همچنین اعضای هیات علمی  در استان آذربایجان شرقی بودند. که تعداد آنها برابر با 270 نفر بود. نمونه آماری طبق جدول مورگان برابر با 159 نفر بودند که مورد بررسی قرار گرفتند. داده های کمی با استفاده از پرسشنامه استاندارد محقق ساخته  حاصل از پژوهش کیفی گردآوری شدند. در پژوهش حاضر، بر اساس فرضیه های تحقیق، از پرسشنامه، استفاده شد. به همین ترتیب، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش کمّی مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS3 استفاده شد.یافته ها: نشان می دهد که مدل سازمان منسجم دارای مولفه های رهبری، فرهنگ، کارکنان، اهداف و راهبردها، ساختار، فناوری و دانش و همچنین محیط می باشد که در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی مورد تایید قرار گرفته است. نتیجه گیری: دانشگاه پیام نور جهت موفقیت باید به تقویت مولفه های سازمان منسجم، اهتمام ویژه ای داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    177-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

اهداف: هدف اصلی این پژوهش طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بزرگسالان با تاکید بر دانشگاه های آزاد اسلامی بود.مواد و روش ها: در این پژوهش از روش کیفی تحلیل مضمون استقرایی استفاده شد. مشارکت کنندگان بالقوه این پژوهش متخصصان آموزش عالی، دانشجویان بزرگسال تحصیلات تکمیلی و بازنشستگان در حال تحصیل در دانشگاه بودند؛ که به شیوه نمونه گیری هدفمند ملاک مدار 31 نفر از بین آن ها به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان داشتن تجربه لازم در در زمینه آموزش بزرگسالان (حداقل 1 مقاله، 1 کتاب و یا حداقل 1 سال تدریس در زمینه آموزش بزرگسالان)، و یا بودن در زمره دانشجوی بزرگسال و یا بازنشسته تحصیلات تکمیلی بود. معیار انتخاب نمونه گیری اشباع نظری داده ها بود. اعتبار یابی پژوهش با استفاده از چهار معیار قابلیت اعتبار (باورپذیری)، بی طرفی (تأئیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که چارچوب مفهومی دانشگاه بزرگسالان از 3 بعد (کلیدی، محتوایی و اجرایی) و 20 ملاک (تعلق خاطر،آزادی عمل و تکریم، خودآگاهی، گروه محوری، انگیزه بخشی، ابراز وجود، مهارت محوری، ارتباطات، یادگیری مادام العمر، انعطاف، ارزشیابی و مرشدیت، نیازمحوری، هدفگذاری، سیاست گذاری، بستر سازی، خلق محتوا، اجرا و ارزیابی) تشکیل شده است.نتیجه گیری: توجه به ابعاد و ملاک های کشف شده در این تحقیق راه را برای ایجاد دانشگاه بزرگسالان و حساسیت لازم در این عرصه را فراهم می آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    197-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

هدف: با شیوع همه گیری ویروس کرونا و اختلال در روند اجرایی اکثر فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاستی و به ویژه آموزشی از حالت غیرحضوری یا ارتباط مجازی تغییر یافت. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی و آزمون میزان کارایی اتخاذ سامانه مدیریت یادگیری (LMS) به عنوان یکی از روش های تدریس مجازی برنامه ریزی شد.روش کار: بر این اساس، از روش پرسشنامه ای برای دریافت نظر دانشجویان رشته های مختلف (به عنوان جامعه هدف) استفاده شد. در این پرسشنامه، میزان کارائی LMS بر اساس هفت مؤلفه مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر، از آزمون تی-استودنت برای ارزیابی نتایج آماری استفاده شده است.نتایج: نتایج بر اساس میانگین و انحراف معیار هر کدام از مؤلفه های مورد بررسی تفسیر شد و مشخص شد که به جزء در مورد گویه انجام تمرین و تکالیف، سایر گویه های مورد بررسی کم تر از حد متوسط ارزیابی شدند. آماره t تک متغیره نیز برای تمام مؤلفه ها به جزء تمرین و تکالیف، کم تر از 56/1 (تی جدول استاندارد) تعیین شد. هم چنین، بر اساس سطح معناداری (p-value) کم تر از 001/0مؤلفه های یادگیری مجازی، می توان گفت که که تفاوت معناداری در پاسخ دهی به تمام سؤالات پژوهش وجود داشته اشت.نتیجه گیری: ضمن تاکید بر رفع محدودیت های موجود، می توان در راستای حل چالش های آموزش مجازی استفاده نمود. به سبب طولانی شدن مدت شیوع بیماری کووید-19 و تشدید پیامدهای ناشی از آن مانند افزایش میزان تقاضای آموزش مجازی، ضرورت تداوم فعالیت های اقتصادی و جایگزینی ابزارهای جدید و در نتیجه کاربرد مؤثرتر IT ضروری خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 37

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    211-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

اهداف: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی درگیری تحصیلی بر اساس جهت­گیری هدف و باورهای هوشی و انگیزشی در دانشجویان انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه همدان در سال تحصیلی 00-1399 بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر و به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارسنجش در این پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ  (2011)، پرسشنامه جهت­گزینی هدف الیوت و مک گریگور  ( 2001)، پرسشنامه باورهای هوشی بابایی  (1377) و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و دی­گروت  (1990) بود. برای تحلیل داده­ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها:  یافته ها نشان داد بین تسلط اجتنابی، عملکرد-گرایشی، افزایشی بودن هوش، خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و جهت­گیری هدف با درگیری تحصیلی همبستگی مثبت معنادار و بین تسلط اجتنابی، عملکرداجتنابی، ذاتی بودن و اضطراب امتحان با درگیری تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد (01/ 0p<). ضرایب بتا در جهت­گیری هدف و باورهای هوشی و انگیزشی نشان می دهد که عملکرد-گرایشی، افزایشی بودن هوش، خودکارآمدی و ارزش­گذاری درونی پیش­بینی­کننده مثبت و معنادار درگیری تحصیلی و عملکرد-گریزی، ذاتی بودن هوش، اضطراب امتحان پیش­بینی­کننده منفی و معنادار درگیری تحصیلی است  (05/0p<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند به برنامه­ریزان و مجریان آموزش عالی، جهت اتخاذ سیاست های مناسب آموزشی به منظور درگیری تحصیلی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن یاری رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    225-238
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر خودبهسازی مدیران مدارس ابتدایی در شهر اصفهان انجام گرفته است. مواد و روش: از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا در زمره تحقیقات آمیخته می باشد.در بخش کیفی این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است و اطلاعات این پژوهش در بخش کمی با استفاده از آزمون t تک گروهی برای مقایسه جواب پاسخگویان به هریک از سؤالات پژوهش و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان هستند که به روش هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی عبارت بود از مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان با 10 سال سابقه مدیریت که از طریق نمونه گیری خوشه ای مرحله ای 100 نفر انتخاب شدند.یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق، عواملی همچون خودآگاهی، خودکارآمدی، خودسامانی، خوش بینی، تعهد سازمانی، خودشکوفایی، توانمندی یادگیری، خودهدایتی، تاب آوری و انعطاف پذیری جزء ویژگی های خودبهسازی مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان می باشد که از میان مؤلفه های شناسایی شده عواملی همچون خودآگاهی، خودشکوفایی و خودکارآمدی بیشترین تأثیر را در بروز رفتار خودبهسازی دارد.نتیجه گیری: در نهایت پیشنهاد می شود سازمان آموزش و پرورش زمینه لازم جهت بهسازی دواطلبانه توانمندی های مدیران مدارس ابتدایی را فراهم آورند و مدیران این مدارس را بر اساس اصل شایستگی ارتقاء دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button