1مقدمه: با توجه به شیوع بالای حوادث نامطلوب در دوران بارداری و زایمان، مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مرور روایتی با هدف بررسی چالش های افشای خبر بد در حوزه مامایی و انواع رویکردهای مداخله ای آموزش انتقال خبر بد انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به شکل مرور روایتی و با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Medline, PubMed, Embase, Web of Science, Scopus, CINAHL, IRANDOC, Google scholar, Iranmedex, medlib, Sid, and Mag-Iran با کلید واژه هایی شامل خبر بد، مامایی، زایمان، بارداری، اسپایکز(S-P-I-K-E-S) ، آموزش مامایی در محدوده زمانی 1990-2022 انجام گرفت. در نهایت تعداد 20 مقاله کمی و کیفی وارد پژوهش شدند.
نتایج: این مقالات در دو حوزه چالش های پرسنل بهداشتی در انتقال خبر بد و استراتژی های مختلف جهت نحوه آموزش انتقال خبر بد مورد بررسی قرار گرفتند. در مطالعات مختلف برای آموزش انتقال خبر بد از تکنیک های مختلف از جمله پروتکل اسپایکز، روش ABCDE، بیمار شبیه سازی شده یا Mini-CEX، در آموزش انتقال خبر بد در حوزه های مختلف مامایی از جمله شکست IVF، مرگ داخل رحمی و ... استفاده شده بود. استفاده از کارت های برخورد بالینی یا CECsها، آزمون های آسکی و Mini-CEX تکنیک هایی هستند که برای ارزشیابی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته بودند.
نتیجه گیری: انتقال مناسب خبر بد از چالش های پرسنل بهداشتی و درمانی است. استفاده از تکنیک های آموزشی مناسب به دانشجویان و پرسنل درمانی می تواند پیامدهای منفی ناشی از انتقال نامناسب اخبار بد را کاهش دهد.