مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

میرزایی مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    346-346
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    21
  • دانلود: 

    7
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 21

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    347-358
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

مقدمه: با توجه به نبود اطلاعات در مورد علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه و همچنین عدم آگاهی از مداخلات موثر برای پیشگیری و کاهش این مشکل، لذا این مطالعه کیفی با هدف تبیین علل و مداخلات موثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد فنومنولوژی توصیفی بود. جمعیت مطالعه دانشجویان مشروطی بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با افراد با تمایل آن ها حضورا و بصورت عمیق صورت گرفت. زمان انجام هر مصاحبه، بین 60 تا 45 دقیقه بود. اطلاعات کسب شده از مصاحبه به روش 7 مرحله ای کلایزری مورد آنالیز قرار گرفت. برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روش های لینکلون و گوبا استفاده شد. نتایج: تحلیل داده ها منجر به استخراج 6 طبقه به عنوان علل موثر بر افت تحصیلی گردید که شامل مشکلات تحصیلی، مشکلات جسمی و روانی، نگاه به آینده، مشکلات مالی، استفاده از تکنولوژی و مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود. همچنین تحلیل داده ها منجر به استخراج 4 طبقه به عنوان مداخلات موثر بر افت تحصیلی گردید که مداخله تحصیلی، کاهش مشکلات جسمی و روانی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی و سایر مداخلات می باشد. نتیجه گیری: استفاده از مداخلات در روند کاهش افت تحصیلی در دانشجویان مفید است. مداخلاتی مانند تغذیه مناسب، کاهش استفاده از فضای مجازی، حضور مشاور و کمک به دانشجویان در مدیریت زمان و برنامه ریزی، ارزشیابی چند مرحله ای متناسب با محتوای دروس می تواند موثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    359-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

مقدمه: با توجه به تنوع فرصت های کسب وکار برای پرستاران کارآفرین، این افراد می توانند نقش مهمی در ارایه مراقبت ایمن، با کیفیت بالا، بیمارمحور، در دسترس و اقتصادی ایفا نمایند. مطالعه حاضر از نوع مروری بر انواع مطالعات کارآفرینانه، با هدف مرور و خلاصه سازی پژوهش های حیطه کارآفرینی در پرستاری است. روش بررسی: در پژوهش مروری حاضر، مقالات به زبان انگلیسی، مرتبط با هدف مطالعه، با کلیدواژه های مربوط به کارآفرینی (Entrepreneurship) و پرستاری (nurse) از سال های 2000 تا 2021 در پایگاه هایWeb of Science، Pubmed، Factiva، EMBASE، Scopusو موتور جستجوgoogle scholar مورد بررسی و جستجو قرار گرفتند. معیار ورود انواع مقالات مرتبط بود که فایل کامل مقاله دردسترس باشد و مابقی مقالات از مطالعه خارج شد. روش جستجو براساس Mesh term و syntax های مختص هر پایگاه نوشته شد. جستجو توسط دو نفر به صورت مجزا انجام شد و پس از استخراج مقالات، موارد تکراری، حذف و مقالات، توسط متخصص، مورد بررسی و طبقه بندی قرار گرفت. نتایج: پرستاران کارآفرین، نیازمند مهارت های متعددی هستند و می توانند به عنوان کارآفرین اجتماعی، تجاری و درون سازمانی عمل نمایند. با این حال آنها همواره با چالش ها و موانع متعددی مواجه بوده اند. ازهمین رو باید محرک های درونی و بیرونی برای تشویق آنان به غلبه بر این موانع و انجام کارآفرینی وجود داشته باشد. نتیجه گیری: پرستاران برای ایفای نقش های کارآفرینانه خود، نیاز های متعددی دارند و ضروری است، تلاش هایی در جهت شناسایی موانع و نیاز های پرستاران کارآفرین و رفع آن ها صورت پذیرد تا زمینه لازم برای فعالیت های خلاقانه آن ها به منظور رفع نیازهای بهداشتی افراد و جوامع فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    379-391
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    64
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به عنوان صف اول در ارزیابی درد بیمار و انجام اقدامات تسکینی می باشند و آموزش صحیح آنها بسیار حایز اهمیت است. هدف این مطالعه مقایسه اثر بخشی روش های سخنرانی و آموزش مبتنی بر برنامه کاربردی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری در مدیریت درد در بیماران بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با دو گروه مداخله و کنترل بود. نمونه ها شامل 52 نفر از دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی ساوه بودند. فراگیران به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله (برنامه کاربردی مبتنی بر موبایل) و کنترل (سخنرانی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سنجش میزان آگاهی و چک لیست سنجش مهارت مدیریت درد بیماران، توسط فراگیران بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و آزمون های من ویتنی، تی زوجی و تی مستقل استفاده شد. نتایج: میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مورد مدیریت درد در مرحله قبل و بعد از مداخله هم در گروه مداخله (001/0>P) و هم در گروه کنترل (001/0>P) با هم اختلاف معنی دار داشتند. علاوه بر این میانگین نمره مهارت انجام مدیریت درد و سنجش آن، در بین فراگیران هر دو گروه، بعد از مداخله، اختلاف معنی داری داشت (05/0>P). نتیجه گیری: بهره گیری از برنامه کاربردی مبتنی بر موبایل می تواند موجب بهبود مهارت مدیریت درد و سنجش درد در دانشجویان پرستاری شود. استفاده صحیح از این برنامه ها می تواند منجر به بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان و همچنین ارتقا سطح دانش و مهارت آنان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 64

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    392-400
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    98
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

مقدمه: برزویه طبیب که به مقام حکمت و خردمندی نیز رسیده، یکی از چهره های درخشان شاهنامه در عهد ساسانیان و به گونه ای ویژه دربار انوشیروان است. وی در یافتن درخت بقاء راهی هند می شود و پس از تحمل رنجی شایان کتاب به پهلوی ترجمه شده و به دربار ایران می رسد و چون برزویه نام نیکو ماندن از آدمی را اولویت می داند، باب نخست به نام برزوی حکیم نگاشته می شود. روش بررسی: بر اساس روشی تاریخی-تحلیلی-تربیتی منابع مرتبط با پژوهش حاضر مورد واکاوی اندیشه ورزانه قرار گرفتند. شاید برزویه و بزرگمهر یک شخصیت باشند اما در شاهنامه این دو نام دو شخصیت بزرگ هستند که یکی پزشک و دیگری وزیر است و نکته قابل توجه آن است که توسعه واقعی حاصل نمی شود مگر آنکه تفکر، طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی توسعه همه جانبه در نظر گرفته شود. نتایج: نخست آنکه تربیت ایران باستان در ردیف کهن الگوهای تربیتی است که حاصل تعامل تمدن ایران با تمدن های شرق و غرب خود است و دوم آنکه دلالت های تربیتی شاهنامه را عطف به انواع تربیت می توان بازنمود کرد که این انواع تربیت در سطح پایه در راستای نیل به کمال انسانی و در مرتبه عالی عبارتند از تربیت شهودی و جاودانه مانی. نتیجه گیری: یکی از اصول آموزش از جمه آموزش پزشکی معرفی الگو برای دانشجویان است. با توجه به اینکه برزویه، طبیبی نام دار بوده که علاوه بر پزشکی توانسته در زمینه های دیگر نظیر فلسفه، زبان شناسی، ادبیات و منطق تبحر پیدا کند می تواند الگویی مناسب جهت فراگیر امروزین باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 98

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    401-417
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    112
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

زمینه و هدف: سلامت دهان و دندان یکی از مولفه های سلامت عمومی است و ارتقاء سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین اهداف پیشگیری از بیماریها است. ادغام سلامت دهان در مراقبت های سلامتی عمومی، توسط سازمان بهداشت جهانی موکدا توصیه شده است. پرستاران می توانند در ارتقاء مراقبت های سلامت دهان مشارکت فعال داشته باشند. هدف پژوهش، نیاز سنجی شاخص های سلامت دهان و دندان در کوریکولوم دانشجویان پرستاری بود. مواد و روش ها: دراین مطالعه مقطعی، 119نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. از چک لیست به عنوان ابزار جهت ارزیابی سطح آگاهی دانشجویان از بهداشت دهان و دندان استفاده شد و برای تحلیل داده ها از آزمون Chi-square توسط نرم افزار spss استفاده گردید. یافته ها: بین سطح آگاهی و توانایی دانشجویان از بهداشت دهان و دندان با مدت زمان تحصیل در دانشگاه، جنسیت، وضعیت تاهل و معدل ارتباط معنی داری وجود نداشت (05/0>p در حالیکه بین میزان آگاهی دانشجویان پرستاری در زمینه شاخص های سلامت دهان و دندان و ضرورت تدریس این مباحث در رشته پرستاری رابطه معنی داری وجود دارد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    418-430
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    61
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

مقدمه: مقایسه برنامه های مختلف آموزشی در پرستاری می تواند سبب ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی و پاسخ به نیاز جامعه جهت تربیت و تامین نیروی متبحر پرستاری شود؛ لذا این مطالعه تطبیقی به منظور شناخت بیشتر شباهت ها و تفاوت های برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و دانشگاه ملبورن انجام گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال، 1401 داده های در رابطه با برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی با استفاده از کلیدواژه های مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری توانبخشی، استرالیا، ایران و مروری بر تاریخچه و جزییات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و دانشگاه ملبورن جمع آوری گردید. سپس داده ها با استفاده از الگوی Bereday در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی در ایران و دانشگاه ملبورن به لحاظ نحوه و شرایط پذیرش، ماهیت رشته، رسالت و همچنین دورنمای با یکدیگر متفاوت بودند. نتیجه گیری: جهت ارتقا کیفیت آموزش پرستاری توانبخشی ایران تلاش برای آموزش مهارت های بالینی اختصاصی توانبخشی گروه های خاص و همراه با مشارکت جامعه در فرایند آموزش این رشته همانند دانشگاه ملبورن می تواند بسیار مثمرثمر باشد؛ لذا توجه به استفاده از پرستاری مبتنی بر شواهد بایستی بیش از قبل در بازنگری این برنامه درسی مدنظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 61

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    431-442
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    137
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

مقدمه: در دانشگاه های علوم پزشکی، با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در حیات انسان ها، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در دوران کارآموزی اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به نقش ارزیابی موثر و نظارت صحیح برکیفیت عملکرد دانشجویان، این پژوهش با هدف امکان سنجی پیاده سازی سامانه پایش عملکرد دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت در دوران کارآموزی انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی و در زمره مطالعات کاربردی است که در سال 1401 انجام گرفت. ابزار گرآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با 5 بخش شامل اطلاعات زمینه ای و ابعاد فنی، سازمانی، نیروی انسانی و قانونی بود و جامعه پژوهش اساتید گروه فناوری اطلاعات سلامت در سطح کشور بودند. پرسشنامه از طریق ایمیل برای جامعه پژوهش ارسال شد و در نهایت داده های 20 پرسشنامه تکمیل شده توسط نرم افزار Spss نسخه 16 به روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشترین میانگین امتیازات امکان پیاده سازی سامانه پایش عملکرد دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت در دوران کارآموزی مربوط به بعد قانونی با 3/82% بود و پس از آن بعد فنی با 6/80%، بعد سازمانی با 6/79% و در آخر بعد نیروی انسانی با میانگین 6/76% قرار داشتند. نتیجه گیری: امکان پیاده سازی سامانه پایش عملکرد دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت در دوران کارآموزی از ابعاد فنی، سازمانی، قانونی و نیروی انسانی وجود داشته و با توجه به اهمیت دوران کارآموزی و نقش موثر ابزارهای پایش عملکرد در مدیریت فعالیت ها، پیشنهاد می شود که جهت پیاده سازی این سامانه اقدامات لازم انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    443-445
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    59
  • دانلود: 

    30
کلیدواژه: 
چکیده: 

در حال حاظر کاربردهای نانوتکنولوژی در حیطه علوم پزشکی طیف بسیار وسیعی را شامل می شود و تحقیقات جدید این مطلب را به ما یادآور می شوند که که فناوری نانو منجر به تغییر چهره کلاسیک دندانپزشکی خواهد شد. آموزش فناوری نانو در عصر حاضر، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باتوجه به سرعت بالا تغییرات و شرایطی که در آینده با آن رو به رو خواهیم شد و ما نیاز به آموزش علم نانوتکنولوژی به دندانپزشکان خود داریم، تا از عرصه علم روز دنیا عقب نمانیم و بتوانیم کیفیت ارایه خدمات به مردم کشورمان را همچنان بالا نگه داریم. این مقاله که از نوع نامه به سردبیر می باشد، به منظور تاکید بر ضرورت آموزش مفاهیم نانوتکنولوژی در دندانپزشکی موضوع نگارش شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 59

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button