مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

چیت سازان آذین

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    38
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

در چند دهه گذشته، مخلوط آسفالت نیمه گرم1 به عنوان یک فناوری پیشرفته جایگزین برای آسفالت مخلوط گرم 2 به دلیل دماهای نسبتاً پایین مورد نیاز برای گرم کردن آسفالت در فرآیند تولید و اجرا، کاهش آسیب محیطی را در حالی که مزایای آسفالت مخلوط گرم را حفظ می کند، به چشم می خورد. با این حال، دماهای پایین تولید و اجرا ممکن است منجر به خرابی آسفالت در برابر رطوبت شود. هدف این مطالعه ارزیابی ویژگی های آسفالت حاوی زئولیت طبیعی و مقایسه آن با زئولیت مصنوعی و افزودنی های آلی و شیمیایی مخلوط آسفالت نیمه گرم در مقابل خرابی در برابر رطوبت بود. خواص مقاومتی  نمونه ها در برابر حساسیت رطوبتی با استفاده از آزمایش عریان شدگی نیکلسون و آزمایش لاتمن اصلاح شده ارزیابی شدند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 38

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    13-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    46
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

یکی از مهمترین دلایل عدم پایداری و تخریب پلهای رودخانه ای، وقوع آبشستگی در اطراف پایه ها و کوله های آن در زمان وقوع سیلاب است. مسئله آبشستگی موضعی در سالهای اخیر بطور گسترده ای توسط محققین مختلف بررسی شده است که نتیجه آن ارائه روشهای مختلف برای کنترل آبشستگی نظیر استفاده از سنگ چین، گابیون، طوق، بلوک های بتنی، ساخت ریزشمع ها در جلوی پایه، ایجاد شکاف در پایه، استفاده از کابل، صفحات مستغرق، صفحات هدایت کننده سطحی و اصلاح شکل پایه بوده است. در این مقاله ضمن معرفی و بررسی مطالعات انجام شده بر روی انواع روش های مقابله با آبشستگی، از منظر کاربردی و اجرایی، استفاده از سنگ چین، بلوک های بتنی، گابیون و احداث رادیه و برید که از راهکارهای موجود و رایج برای کاهش عمق آبشستگی در حالت وجودِ پی های سطحی و نیمه سطحی (پی های فاقد شمع) در کوله و پایه پل های واقع در رودخانه ها می باشند، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. تمامی روش های مذکور در دسته روش های مقاوم کننده بستر در مقابل تنش برشی ناشی از عبور جریان در سطح مشترک سیال و خاک، قرار می گیرند. نکات طراحی و اجرایی در هر مورد ارایه گردیده و مزایا و معایب هر کدام از روش ها بیان شده است. در نهایت نیز با عنایت به شرایط مختلف رودخانه و سازه پل، مناسب ترین حالت به لحاظ اجرایی، اقتصادی و نگهداری پیشنهاد گردیده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 46

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با توجه به مشکلات هزینه بالا، پردازش دشوار و پایداری ذخیره سازی نامطلوب قیر اصلاح شده با1SBS، تحقیقات زیادی بر روی قیر ترکیبی صورت گرفته است تا عملکردی برتر در روسازی را به دست آورد. در این مطالعه، مخلوط آسفالتی توسط نانوسیلیس، گیلسونایت و SBS تغییر یافته است. آزمایش­های عملکرد اصلی قیر، آزمون های شیارشدگی، آزمون های خمش در دمای پایین، آزمایش­های حساسیت به رطوبت، آزمایش­های خستگی و آزمایش­های دوام مخلوط آسفالتی اصلاح شده با SBS، گلیسونایت، نانوسیلیکا/گیلسونایت و نانوسیلیکا/گیلسونایت/SBS انجام شد تا عملکرد سازه آنها ارزیابی شود. با مقایسه نتایج آزمایش­های با خواص مخلوط آسفالتی اصلاح نشده، نانوسیلیکا و گیلسونایت منجر به بهبود عملکرد سازه شدند. مخلوط آسفالتی تغییر یافته با نانوسیلیکا/ گیلسونایت/SBS دمای پایداری بالاتری، مقاومت در برابر ترک خوردگی در دمای پایین، حساسیت کمتر به رطوبت و دوام بیشتری نسبت به قیر اصلاح شده با 5٪ SBSداشت.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    45-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

تاثیرجابه جایی برانتشار ویروسها مسئله ای بسیار مهم است که توسط جوامع مختلف به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذاردر انتشار بیماری مورد بررسی قرار گرفته است. استفاده از مدلهای آمار فضایی یکی از روش های مدلسازی چگونگی انتشار ویروس در سطح نواحی یک شهربراساس داده های مکان مبنا میباشدکه ازمهمترین ویژگی این مدلها بومی سازی براساس ارتباط بین داده های مکانی افراد مبتلا به ویروس ومتغیرهای توضیحی محلی تاثیرگذاربرانتشارویروس است.دراین مطالعه درگام اول ازبین 12 متغیرتوضیحی دردسترس با استفاده از روش رگرسیون اکتشافی 1795 مدل فضایی ساخته شدتا براساس آن وابستگی مکانی، همخطی متغیرهای توضیحی درنظرگرفته شودودرنهایت 5 متغیرکه کمترین همبستگی خطی و مکانی و همچنین بیشترین اثرگذاری درانتشار بیماری داشتند جهت ادامه مدلسازی انتخاب گردید.در گام دوم به منظور مدلسازی اثرمتغیرهای شناسایی شده بر انتشار ویروس کرونا از 3 مدل آماری مکان مبنا رگرسیون وزن دارجغرافیایی( GWR) و رگرسیون پوآسن وزن دار جغرافیایی( GWPR) استفاده گردید. نتایج مطالعه نشان داد میزان جا به جایی، جمعیت افراد سالخورده در هر ناحیه ترافیکی و سپس تعداد خودرو هر خانوار بیشترین تاثیردر انتشارویروس کرونادارد همچنین با ایجاد محدودیت شدید جا به جایی در نواحی ترافیکی آلوده به منظور قطع زنجیره انتقال به سایر نواحی و همچنین کاهش میزان جا به جایی در سایرنواحی مانند آموزش مجازی مدارس ودانشگاهها و دورکاری در ادارات می تواند در بازه 6 ماهه تاثیر چشمگیری بر کنتزل انتشار ویروس کرونا داشته باشد.در انتهای مطالعه 3 سناریو پیشنهادی جهت جلوگیری از انتشار ویروس در شرایط بحرانی برای مناطق 22 گانه شهر تهران و همچنین 603 ناحیه ترافیکی ارائه گردید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    65-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

علیرغم اینکه بسیاری از مطالعات تلاش کرده­اند تا سیستم بازرسی فعلی مدیریت روسازی را بهبود بخشند، ولی این بهبود موقتی است و نیاز به قضاوت ذهنی دارد؛ آنها خطر بازرسی ناگهانی را ارزیابی نمی­کنند و دلایل فیزیکی را در پیش بینی وضعیت روسازی در نظر نمی­گیرند. هدف این مقاله استفاده کامل از مجموعه بزرگ اطلاعات ترافیک از فناوری های ITS و مدل های پیش بینی جریان با دقت بالا است. با استفاده از این منابع، می­توان مدل مکانیکی­تری را برای پیش بینی وضعیت روسازی پیاده سازی کرد که متغیرهایی را که در واقع در فرآیند خرابی نقش دارند، مانند ویژگی های ترافیکی، ویژگی های ساختاری روسازی ها و عوامل محیطی، تطبیق می دهد. بنابراین، باتوجه به ضعف موجود در روش­های ارائه شده قبلی، این مقاله چهارچوبی را برای بهینه سازی یک برنامه بازرسی انعطاف پذیر پیشنهاد می کند که هدف اصلی آن به حداقل رساندن هزینه چرخه عمر بازرسی و جلوگیری از خطر بازرسی ناگهانی است. به طور خلاصه، از مقایسه بین بازرسی منظم 1 ساله، بازرسی منظم 2 ساله و بازرسی بهینه مشخص می­شود که : الف) بازرسی بهینه شده از نظر بازده کل که شامل راندمان بازه­ای، راندمان توزیع و جریمه ریسک است، بهتر از بازرسی­های معمولی عمل می­کند ب) کارآیی کل برای بازرسی بهینه نسبتاً قوی­تر از بازرسی­های معمولی با سناریوهای مختلف ترافیک است و پ) کارآیی کل برای سه بازرسی مختلف به شدت تحت تأثیر میانگین جریان ترافیک شبکه جاده­ای است. نتایج بدست آمده نشان می­دهد که بازرسی انعطاف پذیر از نظر بازده کل که شامل راندمان بازه­ای، راندمان توزیع و جریمه ریسک است، بهتر از بازرسی­های معمولی عمل می­کند و کارآیی کل این نوع بازرسی نسبتاً قوی­تر از سایر روش­های بازرسی است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    83-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

تتحلیل­های مکانی و زمانی تصادفات به منظور کشف دقیق­تر نحوه ارتباط بین متغیرها و ارائه راهکار جهت بهبود وضع موجود امری ضروری در ایمنی ترافیک محسوب می شود. در تحلیل­های مکانی یک پدیده با توجه به موقعیت و پیرامونش تحلیل می­شود. به طوری که علاوه بر خود پدیده، تاثیر همسایگی­ها و محیط نیز درنظرگرفته می­شود. هدف این پژوهش بررسی مکانی و زمانی تصادفات درون­شهری قزوین و شناسایی لکه­های داغ مربوط به متغیرهای مختلف با توجه به بازه سنی رانندگان برای داده­های مربوط به سه سال اخیر است. برای تحلیل­های مکانی از ابزار تابع چگالی کرنل در نرم­افرار ArcGIS و برای توزیع­های زمانی از نمودار عنکبوتی نرم­افزار اکسل استفاده شده است. ابتدا لکه­های داغ و زمان­های پر ریسک برای متغیرهای مختلف با توجه به بازه­های سنی رانندگان شناسایی شدند. در مرحله بعد لکه­های داغ بین سه ناحیه شهری تعریف­شده، توزیع شدند و مناطق پر ریسک شهر به ترتیب معرفی شدند. طبق نتایج، مسیرهای حومه­ای و به طور خاص بزرگراه جمهوری اسلامی بیشترین سهم را در لکه­های داغ تصادفات قزوین داشتند که نیاز به کنترل ترکیب وسایل­نقلیه در این مسیرها احساس می­شود. همچنین ساعت 12 تا 14 مهم­ترین زمان برای تصادفات بازه­­های سنی مختلف بوده و دو بازه سنی جوان­تر (زیر 26سال و 34-26 سال) نقش بیشتری در لکه­های داغ داشتند و نیاز به آموزش و نظارت بر این دو گروه سنی احساس می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    95-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    62
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

عابرین پیاده در کشورهای در حال رشد، یکی از آسیب پذیرترین گروه های فعال در حمل ونقل محسوب می شوند. از مجموع تلفات رانندگی در یک سال در ایران، (16 هزار و 201نفر)، 20.8 درصد یعنی سه هزار و 370 نفر عابر پیاده و23.8 درصد یعنی سه هزار و 862 نفر موتورسیکلت سوار بودند. ازاین رو هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مرتبط با تصادفات عابر پیاده و ارتقای ایمنی حاشیه راه های برون شهری می باشد. به منظور دستیابی به هدف موردنظر، جاده دماوند محدوده پلیس راه جاجرود تا قبل از ورودی پردیس ازنظر تصادفات عابر پیاده موردبررسی قرارگرفته است. یافته ها نشان داد درمجموع، در محور موردمطالعه در ظرف 5 سال 159 تصادف عابر پیاده به وقوع پیوسته بود. بعد از بازرسی نقاط و بررسی چک لیست ها، عواملی همچون عدم وجود دید کافی وسایل نقلیه، پله های نامناسب پل عابر پیاده، عدم تأمین روشنایی، عدم حفاظ ایمنی مناسب در کنار پله پل عابر پیاده از عوامل مؤثر در این نقاط بوده است. از راهکارهای پیشنهادی نیز می توان به بهبود وضعیت روگذر ازنظر ایمنی و تأمین روشنایی و ایجاد خط کندرو در حاشیه راه اشاره داشت.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 62

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

امروزه افزایش عمر سرویس دهی مفید، دوام پذیری و نگهداری روسازی جاده ها مسائل مهم تحقیقی متخصصین و متولیان این زمینه هست. هدف از این تحقیق بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر عمر مفید روسازی جاده های برون شهری با رویکرد سلسله مراتبی فازی برای مسیر قائمیه – شیراز بود. روش انجام تحقیق به لحاظ اجرا توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع تحقیق کاربردی بود که بصورت پرسشنامه وکمّی انجام شد. بدلیل اینکه موضوع تحقیق حاضر یک موضوع خاص در زمینه راهسازی (مهندسی و جاده) بود، نمونه گیری غیراحتمالی از نوع قضاوتی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 12 خبره شامل متخصصان و مهندسان حوزه راهسازی در استان فارس بود و روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی عوامل موثر استفاده شد. نتایج عوامل مؤثر بر عمر مفید روسازی جاده های برون شهری نشان داد که نوع قیر و مصالح مورد استفاده، پیمانکار، تجهیزات و ماشین آلات راهسازی، آب و هوا و نوع خودروهای تردد کننده بترتیب رتبه های اول تا پنجم عوامل مؤثر بر عمر مفید روسازی جاده های برون شهری را در راه قائمیه - شیرازبودند. که پیشنهاداتی کاربردی جهت عمر مفید روسازی جاده های برون شهری برای مسیر قائمیه - شیراز ارائه شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    119-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

در جهان امروزی، جاده ها به عنوان شریان های اصلی جامعه جهانی در نظر گرفته می شوند. یکی از پرکاربرد ترین روش ها برای ساخت این شریان ها، پایدارسازی شیروانی های اطراف جاده ها است. استفاده از انکرهای مارپیچ چند صفحه ای در پایدارسازی شیروانی های اطراف جاده، یکی از شیوه هایی است که اخیرا مورد استفاده بسیاری از مهندسین راه و ژئوتکنیک قرار گرفته است. افزایش روز افزون استفاده از انکرهای مارپیچ موجب مطالعه های متعددی در زمینه های آزمایشگاهی، عددی و میدانی شده است. از این رو، این مطالعه با استفاده از نرم‏افزار FLAC3D به بررسی عددی سه‏بعدی ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ چندصفحه تحت زاویه های نصب متفاوت در خاک ماسه ای می‏پردازد. همچنین در مطالعه حاضر تاثیر دست خوردگی خاک، که هنگام نصب انکرهای مارپیچ چند صفحه ای در خاک ایجاد می شود، بر روی ظرفیت باربری بیرون کشش این انکرها نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، ابتدا یک آزمون صحت‏سنجی برای تایید شیوه مدل‏سازی انجام می‏شود. سپس با انجام یک مطالعه پارامتری، تاثیر زاویه های نصب مختلف و همچنین دست خوردگی خاک بر ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ پرداخته می‏شود. نتایج مطالعه حاضر نشان می‏دهد که بیشترین ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ تحت زاویه های 5 و 10 درجه حاصل می گردد. علاوه بر این، با اعمال و بررسی دست خوردگی خاک ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ به طور فزاینده ای کاهش یافت که میزان آن با توجه به تعداد صفحات مارپیچ نصب شده بر روی انکر مارپیچ و همچنین نوع خاک متغیر است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    131-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

یکی از فرآیندهای اصلی در سیستم بانکداری، برنامه­ریزی و انتقال پول از خزانه به شعبه و برگشت آن به خزانه در بازه زمانی مشخص و محدود است. بر این اساس، هدف اصلی اغلب بانک­ها حداقل کردن ریسک مسیر می­باشد. زیرا، روزانه حجم بالایی وجه نقد توسط خودروهای پولرسان جابه­جا می­شود. در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای حمل و نقل پول فیزیکی  با در نظر گرفتن ریسک مسیر توسعه داده شده است. در مدل پیشنهادی سه مفهوم ارائه شده است که عبارتند از:1) وسیله نقلیه در سه حرکت اول مسیرهای طولانی را به دلیل اینکه پول بیشتری حمل می­کند طی نکند،2) به یک شعبه در دو روز متوالی، در زمان یکسان سرویس­دهی نشود، 3) یک مسیر در دو روز متوالی تکرار نشود. این امر امکان تعیین الگویی ثابت برای سرویس­دهی را کاهش داده و امنیت سرویس­دهی را افزایش می دهد.همچنین، از الگوریتم­ فراابتکاری ژنتیک برای حل مدل استفاده شده است. برای نشان دادن کیفیت جواب­ الگوریتم­، مسائل مختلفی در ابعاد متنوع تولید و با نرم افزار گمز و متلب حل شده است.  نتایج نشان می­دهد که الگوریتم ژنتیک در این مسائل به طور میانگین 0.93درصد و حداکثر 1.87درصد اختلاف با جواب بهینه دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قیاسی واحد | زکوی ایلیا

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    143-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

در دﻫﻪﻫﺎی اﺧﯿﺮ رﺷﺪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮی و ﮐﻼنﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ارزش زﻣﯿﻦ و ﻓﻘﺪان ﻣﮑﺎنﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﺳﺎزی ﺑﻪ دﻧﺒﺎل زﻣﯿﻦﻫﺎی ارزان ﺑﺮای اﺣﺪاث ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎﺷﺪ؛ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺮ ﺧﻼف ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﺮ روی زﻣﯿﻦ ﺳﺴﺖ اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد ﯾﮑﯽ از روشﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ در ﻧﻬﺸﺘﻪﻫﺎی ﺳﺴﺖ و ﺧﺎکﻫﺎی رﯾﺰداﻧﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺳﺘﻮنﻫﺎی ﺳﻨﮕﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺴﺘﺮده در ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺴﺖ و اﻓﺰاﯾﺶ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺑﺎرﺑﺮی ﺧﺎک زﯾﺮ ﺳﺎزهﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺨﺎزن ذﺧﯿﺮهﺳﺎزی ﻣﺎﯾﻌﺎت، ﺧﺎﮐﺮﯾﺰﻫﺎ، ﭘﯽﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده و ﺳﺎزهﻫﺎی ﺳﺒﮏ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺘﻮﻧﻬﺎی ﺳﻨﮕﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ روش ﺑﻬﺴﺎزی ﺧﺎک در ﻃﻮل ﺑﯿﺶ از 40 ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺴﯿﺎری از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش ﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، آﻧﺎﻟﯿﺰﻫﺎی ﻋﺪدی و آزﻣﻮن ﻫﺎی آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ زﯾﺎدی ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎک و ﺳﺘﻮن ﺳﻨﮕﯽ در ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺑﺎرﺑﺮی و ﻧﺸﺴﺖ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎی ﺳﻨﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ، اﯾﺪه ﻣﺴﻠﺢ ﺳﺎزی ﺳﺘﻮﻧﻬﺎی ﺳﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ژﺋﻮﺳﻨﺘﺘﯿﮑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ از 25 ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﻣﻄﺮح و در ﻃﻮل اﯾﻦ ﻣﺪت رواﺑﻄﯽ ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﯽ اﯾﻦ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎی ﺳﻨﮕﯽ ﻣﺴﻠﺢ و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﺛﺮ ﭘﻮﺷﺶ ژﺋﻮﺳﻨﺘﺘﯿﮑﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان در ﻣﻮرد ﺗﺎﺛﯿﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺑﺎرﺑﺮی و ﻧﺸﺴﺖ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎی ﺳﻨﮕﯽ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    171-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی تأثیر عملکرد اقتصادی و توسعه انسانی بر تلفات ترافیک جاده ای در ایران می باشد. داده­های آماری بکار گرفته شده در این تحقیق از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی برای سال های 1400-1379 و به صورت سالیانه بوده و از نرم افزار Eviews 10 برای برآورد مدل پیشنهادی استفاده شده است. داده های سری زمانی این مطالعه همگی ایستا نبوده و بر این اساس به منظور برآورد الگوی موردنظر، از رهیافت خود توزیع با وقفه های گسترده استفاده می­شود. الگوی خودرگرسیو با وقفه­های توزیعی (0,0,0,1) بر اساس معیار شوارز-بیزین انتخاب گردید. نتایج برآورد با چنین رویکردی در کوتاه مدت نشان می دهد، تلفات جاده ای با وقفه و نرخ بیکاری بر تلفات جاده ای تأثیر مثبت معنی دار ایجاد می­نماید. این تأثیر در کوتاه مدت برای متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص توسعه انسانی منفی معنادار به دست آمده است. ضرایب بلندمدت برآورد شده در تأثیرگذاری بر تلفات جاده­ای برای متغیرهای تولید ناخالص داخلی سرانه و توسعه انسانی منفی معنی­دار و برای متغیر توضیحی نرخ بیکاری مثبت معنی دار می باشد. نتایج نشان می­دهد توسعه پایدار که یکی از ابعاد آن حفظ تأمین امنیت جانی افراد در سیستم حمل ونقل جاده­ای می­باشد، الزاماً می­بایست از کانال یا مسیر سرمایه­گذاری در توسعه انسانی گذر نموده و این سرمایه­گذاری رکن و هسته اصلی و محوری در کاهش تلفات ترافیک جاده­ای می­باشد. نتایج تحلیل در چارچوب الگوی تصحیح خطا بیانگر مقدار 174/0- برای ضریب تصحیح خطا بوده که بیانگر سرعت نسبتاً پایین تعدیل می­باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    181-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

جاده های جنگلی عامل اصلی افزایش نرخ فرسایش و برهم زننده پایداری دامنه های طبیعی هستند. فرسایش فرآیندی است که طی آن ذرات خاک از بستر اصلی خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکان دیگر حمل می شوند. این تحقیق به بررسی روش های زیست-مهندسی تثبیت شیروانی های خاکی جاده های جنگلی می پردازد. با توجه به مروری بودن این مقاله از روش کتابخانه ای و اسنادی و با استفاده از موتور های جستجو گر و سایت های مختلف برای دسترسی به مقالات مانند مگیران، جهاد دانشگاهی، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت و... مقالات مختلفی در زمینه فرسایش خاک، روش های تثبیت خاک با استفاده از تکنیک های زیست مهندسی و ... مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج به دست آمده عبارت است از: زیست مهندسی با شرایط زیست محیطی سازگار است. این روش علاوه بر کارکرد اصلی خود، باعث زیبایی منظر می شود. پروژه های مهندسی زیستی کمتر به تجهیزات و ماشین آلات سنگین نیاز دارند، بنابراین در هزینه و اثرات منفی ناشی از استفاده این نوع تجهیزات صرفه جویی می شود. استفاده از گیاهان بومی موجب صرفه جویی در هزینه می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    195-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

سرعت وسایل نقلیه می تواند بر عملکرد و خرابی روسازی تأثیرگذار باشد، دو معیار مهم در خرابی های ناشی از عبور بار در روسازی انعطاف پذیر، ترک های خستگی و شیارشدگی است. کرنش کششی زیر لایه رویه و کرنش فشاری روی خاک بستر در برابر خستگی و شیارشدگی به عوامل مختلفی مانند خصوصیات بارگذاری وسایل نقلیه نظیر سرعت و مقدار بار عبوری وفشار سطح تماس بستگی دارد. در این پژوهش از الگوریتم های یادگیری ماشین برای مدل پیش بینی خرابی بحرانی روسازی انعطاف پذیر مبتنی بر سرعت وسایل نقلیه استفاده شده است. در فرآیند استفاده از شبکه های عصبی، داده های شبکه عصبی ابتدا یک سری مقادیر تصادفی را به عنوان وزن ها و بایاس های اولیه شبکه انتخاب می کند و این یکی از معایب آن است. در این راستا از الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات برای بهینه سازی وزن شبکه های عصبی استفاده می شود. در مقایسه با الگوریتم های بهینه سازی، الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات (PSO) برای پیاده سازی ساده تر است و می تواند نقطه بهینه را به سرعت پیدا کند. با توجه به نتایج در سرعت های پایین وسایل نقلیه، احتمال وجود خرابی های خستگی، شیارشدگی و افت و خیزروسازی بیشتر می شود و هرچه سرعت وسیله نقلیه کمتر شود، تعداد تکرار بار منجر به خرابی نیز کاهش می یابد و افزایش سرعت باعث می شود که خرابی در روسازی کمتر شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    213-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

اندازه ذرات خاک های دانه ای و دانه بندی آنها تاثیر زیادی بر رفتار برشی آنها دارند. تحقیق در مورد ناحیه برش در آزمایش برش مستقیم، اهمیت زیادی در پروژه های مرتبط با تسلیح خاک با استفاده از ژئوگرید دارد. هدف این مقاله بررسی آزمایشگاهی رفتار برشی خاک های دانه ای با اندازه ذرات متفاوت می باشد. آزمایشات برش مستقیم بزرگ مقیاس در سه بخش انجام شده اند. بخش اول آزمایشات مربوط به 4 نوع خاک دانه ای با دانه بندی و اندازه ذرات متفاوت می باشد. بخش دوم مربوط به آزمایشات انجام شده بر روی نمونه های ترکیبی است و در بخش سوم تاثیر یک قطعه بتنی بر روی مقاومت برشی خاک دانه ای بررسی می شود. مطابق با نتایج بدست آمده با بزرگترشدن اندازه ذرات، پوش گسیختگی برشی بالاتر رفته و نمونه از مقاومت برشی بالاتری برخوردار می شود، با بزرگ شدن اندازه ذرات، زاویه اصطکاک مصالح و زاویه اتساع نیز افزایش می یابد. یافته اصلی پژوهش انجام شده اینست که مصالح قرار گرفته در ناحیه برش تاثیر زیادی در مقاومت و رفتار نمونه دارد. در نمونه های ترکیبی اگر ماسه در ناحیه برش قرار داشته باشد، اگرچه بالا و پایین نمونه از شن باشد، رفتار و مقاومت نمونه نزدیک به ماسه خالص است و اگر شن در ناحیه برش قرار گیرد هرچند بالا و پایین نمونه ماسه باشد، رفتار و مقاومت برشی نمونه ترکیبی نزدیک به نمونه شنی می شود. همچنین ضخامت ناحیه برش وابسته به ابعاد ذرات است، با بزرگ شدن دانه بندی ضخامت ناحیه برش افزایش می یابد. وجود قطعه بتنی در ناحیه برش، باعث افزایش مقاومت برشی و زاویه اصطکاک داخلی نمونه ماسه ای می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    231-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    75
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

توتوسعه­ی حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک و آلودگی صوتی و بصری­، کاهش ازدحام درون بافت شهری­، رضایت­مندی شهروندان از امکان سرویس­دهی مناسب­، امکان دستیابی به اهداف روستای الکترونیک­، تمرکز فعالیت­ها و کاربری­های متنوع مورد نیاز فضای دهستان اختیارآباد و مدیریت پارکینگ و ایجاد آن با محوریت برنامه­ریزی توسعه­ی حمل و نقل عمومی ضروری است مورد توجه قرار گیرد؛ بدین ترتیب روش تحقیق در مقاله ی حاضر، از نوع توصیفی تحلیلی است. روند تحقیق با مراجعه به منابع معتبر کتابخانه ای و اسنادی و مطالعات میدانی گرداوری آغاز شده است. داده­ها با روش تحلیلی برنامه ریزی استراتژیک کمی و در قالب تکنیک سوات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد، اگر تسهیلات حمل و نقل عمومی را جهت بهبود کیفیت زندگی و حمایت برنامه­ ریزی راهبردی در روند تهیه طرح­های هادی روستایی و شهری قابل اهمیت بدانید بسیاری از جوامع از جمله دهستان اختیارآباد­ یکی از دهستان­هایی است برای توسعه­ی حمل و نقل محور و دخالت برنامه­ریزی راهبردی در آن طبق نتایج بدست آمده لازم­ و ضروری است­. تا مشکلات ازدحام ترافیکی در سطح دهستان اختیارآباد و آلودگی­های ناشی از استفاده خودروهای شخصی­، کاهش عمر درختان و ... راهکارها و سیاست­هایی پیشنهاد شده است­.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 75

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    243-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    75
  • دانلود: 

    5
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش حرفه ای، مستمر و اثربخش از مهمترین راهکارهای پیشگیری پایدار از تصادفات موتورسیکلت سواران است که در این زمینه اساسی ترین گام اجرای صحیح فرآیند نیازسنجی است . لذا هدف اصلی تحقیق حاضر نیازسنجی و اولویت بندی آموزشی موتورسیکلت سواران می باشد.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته-اکتشافی بود. جامعه آماری بخش-کیفی خبرگان پلیس راهور تهران بزرگ و دانشگاه پلیس، در بخش-کمی کارشناسان عالی تصادفات مناطق 28گانه راهور تهران بودند. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند مبتنی بر معیار تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی به روش تصادفی ساده برابر جدول مورگان به تعداد 274نفر بود. تحلیل داده ها در بخش کیفی تحقیق توسط نرم افزار MAXQDA ودر بخش کیفی از مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS انجام شد.یافته ها: بارهای عاملی ابعاد جامعیت با مقدار 866/0، ارزش واعتبار با مقدار 861/0، مشارکت فرهنگی با مقدار879/0 و واقع بینی با مقدار756/0 در سطح 95/0 معنی دار بوده و به ترتیب بیشترین تأثیر مربوط به بعد جامعیت آموزش-رابطه بسیار قوی- و سپس مربوط به ارزش و اعتبار آموزش-رابطه قوی- و بعد از آن مربوط به مشارکت فرهنگی-رابطه متوسط- و در نهایت کمترین تأثیر مربوط به بعد واقع بینی در الگوی نیازسنجی و اولویت بندی آموزشی موتورسیکلت سواران می باشد.نتایج: موتورسیکلت سواران نیاز بیشتری به کسب دانش فنی و کاربردی در خصوص خودمراقبتی و پیشگیری از سوانح ترافیکی داشته که لازم است این امر مورد توجه متولیان آموزش تخصصی ایمنی قرار گرفته و برنامه های آموزش تئوری و عملی ارائه شده در آموزشگاه های رانندگی متناسب با نیازهای عمومی، واقعی و کاربردی آنها در دامنه ای متنوع از استانداردهای آموزشی تغییر یابد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 75

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    263-284
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    1
چکیده: 

تصادفات جاده ای یک عامل اصلی مرگ ومیر در استان بوشهرمحسوب می شود. هدف اصلی تحقیق، دستیابی به الگوی زمانی-مکانی مخاطرات آب وهوایی در بروز تصادفات جاده ای در استان بوشهرمی باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمام تصادفات جاده ای به وقوع پیوسته شده درمحورهای مواصلاتی استان بوشهر در دوره زمانی 5 ساله (1398-1394) که توسط پلیس راهورثبت شده است. متغیرهای هواشناسی شامل، دید افقی، رطوبت، میزان ابرناکی، سرعت باد، دما و فشار سطح دریا در دوره 5 ساله (1398-1394) به صورت ماهانه است. برای تجزیه وتحلیل آماری داده های تصادفات و هواشناسی از نرم افزار آماری و تحلیل فضایی داده ها از نرم افزار ArcGIS استفاده گردیده است. برای پهنه بندی نقشه های تصادفات و عناصر اقلیمی از روش کرنل استفاده شده است. در روش های آمار استنباطی ازآزمون کای-اسکوئر و آنووا برای بررسی و مقایسه فراوانی های و روابط بین متغیرهای طبقه بندی شده، استفاده شده است. نتایج نشان داد در پهنه بندی برخی از فصول سال، اثرات عناصری مانند دما، رطوبت و فشار هوا و دید افقی تأثیراتی را در وقوع انواع تصادفات گذاشت. نتایج آزمون های آماری فقط دو متغیر باد و دید افقی در انواع تصادفات را نشان داد. نتایج نشان داد، میزان تصادفات و متغیرهای زمانی تفاوت معناداری باهم دارند و بیشترین تصادفات در سه ماهه سوم سال رخ داده است؛ زیرا در فصل پاییز عنصرگردوغبار غالب می باشد که باعث کاهش دید افقی گردید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    285-298
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    41
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر صداقت سازمانی و رفتار رهبری بر تعالی سازمانی با نقش واسطه ای عجین شدن با شغل می باشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان بخش مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهند. که 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و روایی و پایایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Spss و pls انجام شد. یافته های این تحقیق نشان داد که تمام فرضیه های تحقیق تأیید شد. به طوری که صداقت سازمانی با نقش میانجی عجین شدن با شغل بر تعالی سازمانی، رفتار رهبری با نقش میانجی عجین شدن با شغل بر تعالی سازمانی، صداقت سازمانی بر عجین شدن با شغل، صداقت سازمانی بر تعالی سازمانی، رفتار رهبری بر عجین شدن با شغل، رفتار رهبری بر تعالی سازمانی و عجین شدن با شغل بر تعالی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. پیشنهاد می شود مدیران و معاونان بخش مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید یک فرهنگ خلاقانه ای ایجاد کنند تا کارکنان پیشنهادهای جدید خود را در زمینه بهبود بهره وری و سبک رهبری مناسب ارائه دهند و به کار گیرند. برای توسعه خلاقیت فردی کارکنان باید تا حدی ریسک پذیری آنها افزایش یابد. مدیران سازمان باید کارکنان را آموزش دهند و از توانایی ها و نظرات خلاقانه آنها برای حل مسائل سازمانی استفاده کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 41

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    299-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

در راه ها، میزان درک رانندگان از تابلوهای مختلف یکسان نیست و میزان درک از تابلویی به تابلوی دیگر متفاوت است. بنابراین، به منظور افزایش ایمنی و استفاده حداکثر از راه ها توسط رانندگان، پژهش حاضر به بررسی میزان درک رانندگان از تابلوها و تأثیر میـزان کاربرد تابلوها بر درک رانندگان می پردازد. تابلوها در سه گروه تابلوهای "پـر کـاربرد "، تابلوهـای "بـا کاربرد متوسط"، و تابلوهای "کم کاربرد"دسته بندی می شوند و برای هر گرو ه 4 تابلو مـورد بررسـی قـرار می گیرد. روش پژوهش حاضر مبتنی بر پرسشنامه، بررسی آزمون های کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن می باشد. همچنین، در طول 5 روز پرسش-گری در محل پلیس راه محور همدان – کرمانشاه، تعداد 380 پرسشنامه با مصاحبه رانندگان تکمیل شد. برای اعتبارسنجی داده ها نیز مطالعه مشـابهی در محور ملایر -همدان با پر کردن 50 پرسشنامه انجام گرفت. سپس داده های حاصل با استفاده از آزمون کای دو و ضریب همبستگی مورد تحلیـل قرار گرفتند. نتایج محاسبه شده نشان داد که درک کلی راننـدگان از تابلوهـا 31/54 درصد بـه دسـت آمـد. بـا ایـن حـال؛ درک راننـدگان از تابلوهای "پرکاربرد"، تابلوهای "بـا کـاربرد متوسـط " و تابلوهـای "کـم کـاربرد " یکسـان نبـوده و بـه ترتیـب 6/88، 60/49 و 97/22 درصد می-باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون های کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که با افزایش میزان کاربرد تابلو، درک رانندگان از تابلوها افـزایش مـی یابـد که این مقدار ضریب برابر با 59/0 است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    313-328
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

در سال های اخیر، مواد نانومتری مختلف در بسیاری از زمینه های علمی و مهندسی استفاده شده اند. به دلیل اندازه کوچک و سطح بزرگ آنها، نانوماده ها باعث بهبود ویژگی های زیرساختی نسبت به نسخه های بزرگتر و میکرویی خود می شوند. نانوماده ها ویژگی های بی نظیری دارند که آنها را به عنوان مواد افزودنی در مخلوط های آسفالت مناسب می کند. این مطالعه اهمیت نانوماده ها را با تأکید بر استفاده از نانو لوله­های  کربن به عنوان ماده اصلاح کننده آسفالت توصیف می کند. روش های مختلفی برای سنتز نانو لوله های  کربن مانند تخلیه قوسی، تابش لیزر و رسوب گذاری بخار شیمیایی توضیح داده شده و انواع مختلفی از تکنیک های استفاده شده برای پخش نانو لوله های  کربن در قیر شرح داده شده است. نتایج تست های معمولی مانند درجه نفوذ، نقطه نرمی، انعطاف پذیری و لزومیت به منظور تعیین عملکرد مکانیکی ماده اصلاح شده با نانو لوله­های  کربن در این کار نیز خلاصه شده است. تأثیر اصلاح های نانو لوله­های  کربن بر ویژگی های رئولوژیکی قیر نیز توصیف شده است. یک بررسی سیستماتیک از مطالعات تجربی در مورد اصلاح قیر با استفاده از نانو لوله­های کربن انجام شده است. افزودن نانو لوله­های  کربن سختی قیر را بهبود می بخشد و این باعث افزایش مقاومت آن در برابر سایش می شود. پارامترها/متغیرهای مختلفی مانند نوع قیر، تکنیک مخلوط کردن، نوع مخلوط کن، ویژگی های نانو لوله­های  کربن و زمان مخلوط کردن نقش های کلیدی در اصلاح قیر با نانو لوله­های کربن ایفا می کنند و به طور چشمگیری عملکرد قیر نهایی را تحت تأثیر قرار می دهند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    329-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این تحقیق ابتدا به بررسی عوامل اسیدی و سولفاته موثر بر فرآیند خوردگی بتن پرداخته شده است. سازه های بتنی زیادی در معرض این نوع خوردگی هستند، پس با توجه به اهمیت موضوع چهار آزمایش غوطه وری، سولفات ثابت، pH ثابت و آزمایش تسریع شده جهت شبیه سازی محیط اسیدی و خورنده معرفی شده اند که هر کدام به نوبه خود استاندارد ها و شرایط محیطی خاصی دارد. و در نهایت روش های پراش اشعه ایکس، رزونانس مغناطیسی هسته ای، استفاده از محلول فنل فتالئین و استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی جهت تجزیه و تحلیل فیزیکی، مکانیکی و ریز ساختاری نمونه های مورد آزمایش شرح داده شده است. در همه آزمایش های یاد شده استفاده از محلول اسیدی یا سولفات اجتناب ناپذیر است کنترل میزان pH محلول مورد استفاده و مقایسه آن با محدوده مجاز آزمایش به صورت مداوم از اهمیت ویژه برخوردار است و باعث می شود نتایج آزمایش قابل اعتنا تر باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    117
  • صفحات: 

    345-358
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

امروزه حمل و نقل جاده­ای اهمیت زیادی در زندگی انسا­ن­ها از نظر اجتماعی، مادی و .... دارد. پیشرفت یک کشور می­تواند ارتباط مستقیمی با حمل ونقل جاد­ه­ای داشته باشد. برای داشتن معابر مناسب، تامین یک رویه­ی خوب بسیار مهم می­باشد. برای رسیدن به این هدف، رویه­های صلب بتنی که مزایای اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی دارند، مدنظر قرار گرفت. در این پژوهش، سعی شد با اضافه کردن یک افزودنی نانو، خصوصیات مقاومتی و دوام افزایش یابد تا بتوان عمر روسازی صلب را  افزایش داد. بدین منظور، با انجام آزمایشهایی بر روی اجزای تشکیل دهنده بتن رویه؛ مانند، سنگدانه،  آب و سیمان، مقادیر مناسب آن از جداول استاندارد مشخص شد. در این پژوهش، ماده نانو لوله کربنی تک لایه جهت بهبود و تغییر خواص بتن رویه انتخاب گردید. پس از اضافه کردن نانو لوله با نسبت­های مختلف (3-5-7 درصد وزن سیمان) به بتن رویه، آزمایش­های مقاومت فشاری، کششی، دوام و مویینگی روی نمونه شاهد و اصلاح شده انجام شد. نتایچ حاکی از افزایش 20% در مقاومت فشاری و افزایش 13% در مقاومت کششی بود. همچنین دوام رویه­ها 30% افزایش یافت، که قابل توجه بود. علاوه بر آن، نتایج نشان داد که با افزودن نانولوله کربنی جذب آب به میزان 28% کاهش می­یابد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button