هدف این پژوهش، طراحی مدل خط مشی گذاری توسعه خوشه های کسب وکار ایران است. برای طراحی مدل از روش تحقیق «نظریه داده بنیاد» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با سیاستگذاران بخش دولتی متولی توسعه خوشه ها، عاملان توسعه خوشه، دیگر نهادهای خصوصی حمایت کننده و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمع آوری شد. سپس با انجام کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل خط مشی گذاری توسعه خوشه تدوین گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد دلایل عمده ای که سیاستگذاران را به خط مشی گذاری توسعه خوشه ای رهنمون می سازد، جایگاه اقتصادی خوشه ها و ویژگی های ساختاری متفاوت آنها است. بر اساس یافته ها، توسعه خوشه متضمن ابعاد متعددی شامل ارتقای زنجیره ارزش، توسعه بازار، ارتقای فناوری و توسعه منابع انسانی است. همچنین اهم سیاست های توسعه خوشه ای را می توان در سطح ملی، فرهنگ سازی و مشروعیت بخشی، در سطح استانی، شبکه سازی نهادی، شناسایی و اولویت بندی خوشه ها و در سطح خوشه، اعتمادسازی، BDS پروری و توسعه شبکه های کسب وکاربرشمرد. مهم ترین پیامدهای توسعه خوشه نیز، هم افزایی سیاست ها و کاهش معضلات اجتماعی در سطح کلان است.