Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    1-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

قصه ها و داستان های عامیانه از مواریث مهم و ارزشمند فرهنگ هر ملت به شمار می آیند که علاوه بر بیان رخدادهای گذشته، بیانگر رفتار، اندیشه و فرهنگ جاگرفته در لایه های بازمانده در تاریخ هر جامعه هستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-­تحلیلی و با تکیه بر رویکرد نشانه معناشناسی به بررسی نظام ارزشی اخلاقی در داستان «سمک ­عیار» پرداخته است. مسئله اصلی پژوهش این است که بر اساس چه سازوکاری، ارزش های اخلاقی درون گفتمان عیاری تولید می شوند. به عبارتی نظام ارزشی اخلاقی درون گفتمان عیاری، چه ارزش ها و الگوهایی را تولید می کند که مرزهای بین واقعیت و ایده آل گرایی را بر هم ریخته و نظام ارزش های عادی و رایج را به فراارزش های آرمانی و حتی اسطوره ای تغییر داده است؟ در واقع هدف اصلی این مقاله، بررسی کنش هایی است که اخلاقی آنها را به کار می گیرد تا از طریق آن الگوی ارزشی خود را تحقق بخشد. داده ها از کتاب سمک ­عیار به صورت هدفمند و بر اساس گفتمان های کنشی انتخاب شده اند. پس از تحلیل داده ها نتایج به­دست­آمده نشان می­دهد که چالش های ارزشی در بافت گفتمانی، زمینه را برای تبدیل یک ارزش به ارزش های دیگر فراهم می آورد و سبب گسترش دایرة ارزش ها و استعلای آنها می شود. به عبارتی عیاری، کارکردهای اجتماعی-فرهنگی رایج و نظام ارزش های معمول را به گونه های ارزشی و فراارزشی همچون جمع­محوری، اسطوره­محوری، تعالی­محوری، ریسک پذیری، تجدیدپذیری، دگرمحوری، پیشگامی، جهتمندی در سبک زندگی کنشگران تبدیل می کند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    27-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    46
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

آداب نامه یکی از زیرگونه های ادبیات تعلیمی است که به آموزش مهارت های لازم برای حضور فرد در عرصۀ اجتماع می پردازد. از میانۀ عصر قاجار، شاهد رونق گرفتن انواع آداب نامه ها هستیم. در این پژوهش، ویژگی های ساختاری و محتوایی چهل آداب نامه به شیوۀ توصیفی-تحلیلی بررسی و تحلیل شده است. زبان و نثر آداب نامه های عصر قاجار در آغاز بیشتر نثری بینابین است و گاهی آثار تکلّف در آنها دیده می شود. با گسترش متون ترجمه شده و همچنین رونق روزنامه نگاری، نثر آداب نامه ها نیز به سمت­و­سوی سادگی حرکت کرد و مخاطبان به­آسانی می توانستند از این دسته از متون بهره مند شوند. از میانۀ عصر قاجار به بعد، به ویژه پس از انقلاب مشروطه، شاهد تغییر مخاطبان این آثار هستیم و به آموزش زنان و کودکان، توجه ویژه ای می شود و تعداد آداب نامه هایی که برای نوجوانان و زنان نوشته شده است، فزونی می گیرد. پس از انقلاب مشروطه، شاهد دگرگونی در ساختار برخی از آداب نامه ها می شویم که برخاسته از تغییر نگرشی است که در سطح جامعه پدید آمده است. از نظر محتوایی نیز آداب نامه های عصر قاجار از تحولات اجتماعی آن روزگار اثر پذیرفته اند و بیشتر در پی آموزش و آماده سازی افراد برای حضور مؤثر در جامعه برمی آیند. آداب نامه هایی که به آموزش مسائل اخلاقی اختصاص دارد نیز بیشتر به آموزش سبک زندگی و آداب معاشرت پرداخته اند و این امر بیانگر دور شدن جامعۀ ایرانی از دیدگاه های سنتی و حرکت به سمت­و­سوی دورانی تازه است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 46

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    55-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    2
چکیده: 

شعر نیز مانند هر ساختار دیگر از اجزا و عناصری تشکیل شده که بالندگی آن در گروه چینش ماهرانه و پیوند آگاهانة اجزای آن است. آنچه ما را بر آن می دارد تا شعری را خوب بدانیم، نتیجة فهم دانشورانه ادبی خردِ پنهان و آگاهی شاعری است که فن قرار دادنِ به جایِ واژگان در کنار هم را در خودآگاه خود پرورده و آنها را در قالب شعر با ناخودآگاه خود سروده است. در ادبیات فارسی، آنچه از دیرباز عامل برازندگی شعر شناخته و با عناوینی همچون «محورعمودی»، «وحدت ساختاری»، «انسجام و هماهنگی اجزا شعر» نام برده شده است، ناظر بر یکپارچگی هدفمند عناصر ساختاری شعر فارسی است. عناوینی کلی که روشی کاربردی برای رسیدن و رساندن شعر به یکپارچکی معرفی نکرده و به بیان این حقیقت-که برای برازندگی شعر، اجزای آن باید رابطة منسجمی با هم داشته باشند-بسنده کرده اند . این پژوهش، کوششی است برای ارائة شیوه نامه ای جدید با معرفی سنجه هایی برای شناسایی عواملی که عناصر شعر را به­درستی در کنار هم قرار می دهند و پیوند شایسته ای بین این عناصر برقرار می کنند و در یک کلام موجب یکپارچگی عناصر شعر می شوند. در این شیوه نامه، هشت سنجه با عنوان های یکپارچگی: موسیقیایی، موضوعی، ضمیری، منطقی، واژگانی، زمانی، سبکی و روایی پیشنهاد داده شده و در پایان به این نتیجه رسیده است که رعایت یکپارچگی در شعر، موجب بالندگی و سزاواری این هنر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    81-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

فراگفتمان، نگرشی جدید در تحلیل کلام است که در بردارنده مشخصه های انسجامی و بینافردی است و به ایجاد ارتباط میان متن و بافت حاوی این اطلاعات با هدف برقراری ارتباط با مخاطب، سامان­دهی متن و تفسیر آن از سوی مخاطب کمک می کند. به رغم اهمیت بررسی عناصر فراگفتمان به صورت تاریخی، متأسفانه تحقیقات اندکی وجود دارد که این عناصر را به صورت تاریخی به ویژه در ژانر ادبی تحلیل کرده باشد. از این­رو هدف پژوهش حاضر، بررسی ترازمانی کاربرد نشانگرهای فراگفتمان تعاملی و تقابلی در آثار کودک و نوجوان هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده صاحب نام این حوزه، در بازه زمانی 1350 تا 1400 بر اساس انگاره هایلند (2005) است. بدین منظور، بازه زمانی موردنظر را به پنج دهه تقسیم بندی کردیم و توزیع نشانگرهای فراگفتمان را به روش دستی و با استفاده از نرم افزار واژه نگار انت کانک شناسایی و استخراج کردیم. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون آماری کندال نشان داده است که با گذشت زمان، عناصر فراگفتمان تعاملی افزایش یافته، در حالی که عناصر فراگفتمان تقابلی کاهش یافته اند. این امر گویای این حقیقت است که برای بیان نگرش، نظرها و تعهد خود نسبت به متون و همچنین درگیرسازی بیشتر مخاطبان در متن، داستان نویسان در گذر زمان بیشتر از نشانگرهای تعاملی استفاده می کنند و در نتیجه آن، متون ادبی به سمت وسوی شخصی تر شدن و خواننده­پسند تر شدن در حرکت است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    103-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    3
چکیده: 

رمان هرس که با گونۀ جنگی در سال 1396 در حوزه ادبیات پایداری به وسیله نسیم مرعشی به چاپ رسیده روایتگر سال های زندگی خانواده ای جنگ زده و بازتابی از جلوه های ترس و اضطراب اشخاص در مواجهه با مشکلاتی چون جنگ و سوگ ناشی از آن است. این نوشته بعد از اشاره اجمالی به عواقب روانی جنگ در جوامع انسانی، به شیوه توصیفی_ تحلیلی ابتدا راهبردهای مقابله با ترس و استرس ناشی از جنگ را توصیف می کند سپس نمونه های منطبق را در واکنش رفتاری رسول و نوال به عنوان دو شخصیت محوری داستان با میزان آسیب پذیری بالا تبیین کرده و براساس انگاره اختلال استرسی ناشی از ضربات روانی جنگ به تحلیل راهبردهای؛ مقابله ای، الگوهای سازشی و مکانیزمهای دفاعی می پردازد. نتیجه تحقیق نشان می دهد: رمان هرس براساس راهبردهای مقابله ای و الگوهای سازشی و همچنین مکانیزم های دفاعی فروید قابل تحلیل و تبیین بوده و چگونگی به کارگیری این راهبردها، الگوها، و مکانیزم ها، نقش تعیین کننده ای در سلامت روان و متعاقبا سرنوشت قهرمانش داشته است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    71
  • صفحات: 

    137-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

در دورهﻫﺎی اﺧﯿﺮ، ﻧﻘﺪ ﺧﻮاﻧﻨﺪهﻣﺤﻮر، ﻧﻘﺪ ﺳﻨﺘی و ﻣﺆﻟّﻒﻣﺤﻮر را ﺑﻪ چﺎﻟﺶ کﺸﯿﺪه و ﺑﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﺟﺎﯾگﺎه ﺧﻮاﻧﻨﺪه، روﯾکﺮد ﻣﻄﻠﻖگﺮای آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺘی ﻧﺴﺒیگﺮا ﺗﻐﯿﯿﺮ دادهاﺳﺖ. »وﻟﻔگﺎﻧگ اﯾﺰر«ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور اﺳﺖ کﻪ ﻫﺮ ﺧﻮاﻧﻨﺪه، ﻣﻌﻨﺎی ﺟﺪﯾﺪی را از ﻣﺘﻦ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣیآورد کﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﯿﺎﻧگﺮ ﻧﺴﺒی ﺑﻮدن ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ. او ﺧﻮاﻧﺪن ادﺑﯿﺎت داﺳﺘﺎﻧی را ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣیکﻨﺪ کﻪ ﺣﺎﺻﻞ آن، ﺷکﻞگﺮﻓﺘﻦ »ﻣﺘﻦ ادﺑی«ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺳﺎﺧﺘﺎری پﺪﯾﺪارﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ در ذﻫﻦ ﺧﻮاﻧﻨﺪه اﺳﺖ. در اﯾﺮان ﻣﻌﺎﺻﺮ و ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺟﻨگ ﺗﺤﻤﯿﻠی، ﻣﺘﻮن ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﻨگ پﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ؛ از آن ﺟﻤﻠﻪ رﻣﺎن پﺮﺧﻮاﻧﻨﺪة»ﺷﻄﺮﻧﺞ ﺑﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻗﯿﺎﻣﺖ«از ﺣﺒﯿﺐ اﺣﻤﺪزاده، ﺑﺎ روﯾکﺮد و ﻧگﺎه ﻧﻮ و ﻣﺘﻔﺎوت ﺧﻮد ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﺟﺎﯾگﺎه ﺧﻮﺑی در اﯾﻦ ﺣﻮزهﺑﯿﺎﺑﺪ. پژوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳی ﻧﺴﺒیگﺮاﯾی گﻔﺘﻤﺎن ﺟﻨگ در اﯾﻦ رﻣﺎن ﺑﺮپﺎﯾۀ ﻧﻈﺮﯾۀ ﻧﻘﺪ ﺧﻮاﻧﻨﺪهﻣﺤﻮر وﻟﻔگﺎﻧگ اﯾﺰِر ﻣیپﺮدازدو ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ کﻪ گﻔﺘﻤﺎن رﻣﺎن کﻪ ﻧﺘﯿﺠۀ ﻫﻢکﻨﺶ ِ ﻣﺘﻦ و ﺧﻮاﻧﻨﺪه اﺳﺖ، ﺑﺮﻫﻢکﻨﺸی و ﻧﺴﺒیگﺮاﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ کﻪﻫﺮچﻨﺪﯾک ﺳﻮﯾۀ اﯾﻦ رﻣﺎن، گﻔﺘﻤﺎﻧی ﺟﻬﺎدﻣﺤﻮر را اراﺋﻪ ﻣیکﻨﺪ،

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button