Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    213-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

مقدمه: تب های خونریزی دهنده جزء بیماری های عفونی بومی ایران است و با توجه به لیست عوامل بیولوژیک سازمان بهداشت جهانی، احتمال دارد این بیماری ها به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده شوند. سازمان مذکور استفاده از پوشش استاندارد حفاظت فردی را هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به تب های خونریزی دهنده توصیه می نماید.هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش خودحفاظتی در برابر تب های خونریزی دهنده، در دانشجویان پرستاری آجا انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه، یک مطالعه تجربی بوده که در تابستان 1395 در دانشکده پرستاری آجا انجام شد. 60 نفر از دانشجویان پرستاری وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان پس از کسب رضایت کتبی، به روش تصادفی به دو گروه آموزشی سخنرانی و شبیه سازی تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهش گر ساخته بود. پژوهش در سه مرحله پیش آزمون، مداخله آموزشی و پس آزمون در دو گروه انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: سطح دانش واحدهای مورد پژوهش، قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). مقایسه میانگین نمرات دانش بعد از مداخله بین دو گروه آموزش به روش سخنرانی و روش شبیه سازی (به ترتیب 29.70±1.622 و 29.97±2.008) با آزمون t مستقل (P>0.05) معنی دار نشد. ولی آموزش در هر روش موجب تفاوت معنی دار میانگین نمرات دانش قبل و بعد از مداخلات شد (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دو روش آموزش سخنرانی و شبیه سازی در افزایش سطح دانش دانشجویان به یک اندازه موثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    221-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2167
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

مقدمه: توجه به راحتی بیماران از اهداف و نقش های مهم پرستاری می باشد. پرستاران نقشی محوری در ارائه مراقبت به افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه دریافت کننده درمان همودیالیز بازی می کنند.هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر موسیقی درمانی بر میزان راحتی و برخی شاخصه های همودینامیک بیماران تحت همودیالیز بوده است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی می باشد. 74 بیمار تحت همودیالیز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک به واحدهای مورد پژوهش داده شد و فشار خون و ضربان قلب سنجیده شد. سپس در دو گروه میزان راحتی با پرسشنامه میزان راحتی عمومی کولکابا سنجیده شد. برای گروه آزمون موسیقی درمانی به مدت 30 دقیقه و طی 3 نوبت و در طول یک هفته تکرار شد. در انتهای هر نوبت مداخله پرسشنامه راحتی در دو گروه تکمیل گردید. علائم حیاتی در پایان در هر دو گروه اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره راحتی کلی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشتند (p=0.09). پس از مداخله میانگین نمره راحتی کلی گروه آزمون در جلسه اول (p=0.04)، دوم (P<0.01) و سوم (P<0.01) به میزان معناداری کمتر از گروه کنترل بود. میانگین میزان فشارخون سیستولیک بیماران قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشتند (p=0.58) و پس از مداخله نیز در هر سه جلسه معنادار نبود. میانگین میزان فشارخون دیاستولیک (P=0.13) و میانگین ضربان قلب (P=0.6) بیماران قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشتند و پس از مداخله در جلسه سوم پس از مداخله میزان فشارخون دیاستولیک (p=0.02) و میانگین ضربان قلب (p=0.05) در گروه آزمون به میزان معناداری کمتر از گروه کنترل بود.بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از موسیقی درمانی در طول همودیالیز می تواند میزان راحتی این بیماران را افزایش دهد، لذا، پیشنهاد می شود که پرستاران از این تکنیک به عنوان روشی مکمل برای افزایش راحتی و تثبیت علائم حیاتی در بیماران تحت همودیالیز استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    233-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1106
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

مقدمه: امروزه روش های مختلفی در آموزش دانشجویان و کارکنان بالینی برای حفظ اطلاعات، دانش و مهارت های پزشکی وجود دارند که یکی از این روش های نوین، روش تدریس نقشه مفهومی است.هدف: این مطالعه به منظور تعیین تاثیر روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار احیاء قلبی ریوی پایه در دانشجویان پرستاری انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با مقایسه دو روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی و سخنرانی بر میزان یادگیری معنی دار احیاء قلبی ریوی پایه در سال 1394 در دانشکده پرستاری آجا انجام گرفت. در این مطالعه 57 دانشجوی ترم اول پرستاری به صورت نمونه گیری در دسترس و به روش تصادفی ساده در دو گروه نقشه مفهومی (تعداد 28 نفر) و سخنرانی (29 نفر) وارد مطالعه شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان به مدت دو جلسه تئوری و یک جلسه عملی به صورت کار با مولاژ، به ترتیب تحت آموزش با روش نقشه مفهومی و سخنرانی قرار گرفتند. سپس بلافاصله بعد از آموزش، اولین پس آزمون آگاهی طی اطلاع قبلی از دانشجویان گرفته شد و سپس پس آزمون آگاهی از نظر یادداری بدون اطلاع، یک هفته و چهار هفته بعد مجددا انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های آماره دقیق فیشر، T مستقل، آماره آنوای اندازه های تکراری (RM ANOVA) انجام شد.یافته ها: بین مراحل قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه، تفاوت آماری معناداری وجود داشت و میانگین نمرات آگاهی، در هر سه مرحله پس آزمون نسبت به قبل آموزش روند صعودی چشمگیری داشت (P<0.001)، اما با وجودی که مجموع نمرات سطح دانش در مراحل پس آزمون در گروه نقشه مفهومی نسبت به گروه سخنرانی بالاتر بود (P<0.05) ولی این تفاوت در سطوح بالاتر دانش از نظر آماری بین دو گروه معنی دار نبود (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه، بین روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر یادگیری معنی دار (سطوح بالاتر از دانش) احیاء قلبی ریوی پایه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    242-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    941
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

مقدمه: یکی از مولفه های مهم در سلامت و زندگی شاداب، برخورداری مادران از کیفیت بالای زندگی، در فرایند زایمان است.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی مادران تازه زا در زایمان طبیعی و سزارین انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 113 مادر با روش سزارین و زایمان طبیعی در سال 1394 در بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران از نظر کیفیت زندگی با هم مقایسه شدند. تعداد 113 زن تازه زا و نوزادان آن ها که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، به روش در دسترس، مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و با روش آماری تی مستقل انجام شد.یافته ها: میزان کیفیت زندگی در زنان زایمان کرده به روش سزارین (104.64±8.18) بود که به طور معنی داری از کیفیت زندگی زنان زایمان کرده به روش طبیعی (107.88±8.06) پایین تر بود (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که در زایمان طبیعی نسبت به سزارین، کیفیت زندگی بهتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 941

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    249-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    994
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی مهم ترین بخش در آموزش پرستاری و جزء لاینفک آن می باشد. بهبود و ارتقای کیفیت آموزش مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود و شناخت نقاط قوت و ضعف است که در این رابطه نظرات مربیان و دانشجویان به ویژه دانشجویان عرصه به عنوان عناصر آموزشی می تواند راه گشای برنامه های آینده باشد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین نقطه نظرات مربیان و دانشجویان جهت ارتقای سطح آموزش بالینی در عرصه و انعکاس به دست اندرکاران آموزشی صورت پذیرفت.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی - تحلیلی) می باشد که روش نمونه گیری به صورت تمام شماری بر روی کلیه 117 دانشجوی سال آخر و 22 نفر اعضاء هیات علمی و آموزشی دانشکده پرستاری ارتش در سال 1386 صورت پذیرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای خود ایفا می باشد که پس از تائید روایی و پایایی در اختیار نمونه ها قرار گرفت. برای آنالیز داده ها از نرم افزار spss نسخه 16 استفاده شد.یافته ها: بین امتیازات کسب شده در مورد دیدگاه کلی در زمینه آموزش بالینی در عرصه، توسط مربیان و دانشجویان اختلاف معنی داری آماری، مشاهده شد (P<0.05) همچنین بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در خصوص ساختار آموزشی و نقش مربی در آموزش بالینی در عرصه اختلاف معنی دار آماری وجود داشت در حالی که در خصوص ارتباط آموزش بالینی در عرصه در زمینه تجهیزات و امکانات در آموزش بالینی و تاثیر آموزش بالینی در عرصه در زمینه توانمندی های فردی پرستاری اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد. همچنین اکثریت هر دو گروه نظرات مثبتی در حوزه نقش آموزش در عرصه در ارتقای مهارت های فردی داشتند.بحث و نتیجه گیری: با وجودی که دیدگاه مربیان و دانشجویان نسبت به تاثیر کارآموزی در عرصه در کسب مهارت های فردی دانشجویان مثبت بوده است ولی برای ارتقای سطح کیفیت آموزش بالینی در عرصه نیاز به دقت نظر مسوولین به نقاط ضعف ارائه شده توسط مربیان و دانشجویان و ارائه اقدامات مناسب در حد امکانات به منظور رفع یا کاهش آن ها می باشد. افزایش تعداد مربیان در بخش های کارآموزی در عرصه، تشکیل جلسات منظم با دانشجویان، جلب همکاری پزشکان و سایر کادر بیمارستان در امر آموزش، تامین امکانات رفاهی و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی می تواند مفید واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 994

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    257-263
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1404
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

مقدمه: دوران بلوغ در نوجوانان همواره با تغییرات جسمی و روحی زیادی همراه است و نوجوان در این دوران از زندگی نیازمند آموزش می باشند. از آنجایی که فقدان بینایی در دختران نوجوان نیاز به آموزش را در آن ها حساس تر می کند.هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزش سلامت دوران بلوغ در دختران نوجوان نابینای مراکز استثنائی شهر تهران صورت گرفته است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد که 100 نفر از دختران نابینای 9 تا 19 سال بر اساس نمونه گیری آسان مبتنی بر معیارهای ورود در سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 سوال بوده که بعد از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه ها قرار گرفت. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.یافته ها: میزان آگاهی مطلوب در خصوص بهداشت جسمانی و روانی به ترتیب %12 و %28 بود و مهم ترین منبع کسب اطلاعات، مادران دختران نابینا با فراوانی 42 (%42) بودند.بحث و نتیجه گیری: آموزش دوران بلوغ به منظور افزایش میزان آگاهی دختران نابینا در ارتباط با بهداشت جسمانی و روانی، یک ضرورت می باشد. از آنجایی که نوجوانان نابینا مهم ترین منبع کسب اطلاعات در زمینه آگاهی بهداشت دوران بلوغ خود را مادرانشان ذکر کرده اند، بنابراین با آموزش مادران این افراد، بر اساس نیازهای نوجوانان می توان به نتایج مثبتی دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    264-271
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1451
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی برآیند مهم سلامتی به شمار می رود و به عنوان یک موضوع اصلی در مراقبت از بیماران مختلف از جمله بیماران مبتلا به دیابت مورد توجه قرار می گیرد.هدف: این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به روش نمونه گیری در دسترس بر روی 189 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز انجمن دیابت سبزوار در سال 1395 انجام شد، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی توماس (DQOL-BCI) و پرسشنامه مشخصات فردی و بیماری بود، سپس داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و آزمون های تعقیبی مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: میانگین سن بیماران 51.7±12.5 سال بود. میانگین امتیاز کیفیت زندگی در بیماران 3.4±0.62 از 5 بود. میانگین امتیاز کسب شده در رضایت افراد از کنترل دیابت و رفتارهای مراقبتی از خود به ترتیب 3.6±0.69 و 3.5±0.8 بود. بررسی کیفیت زندگی بیماران دیابتی با متغیرهای دموگرافیک سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل و تحصیلات ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد (P>0.05). بین دفعات بستری با کیفیت زندگی رابطه معنی داری به دست آمد (P<0.05). ارتباط دو حیطه رضایت افراد و رفتارهای مراقبتی بیماران با سطح تحصیلات ارتباط آماری معنی داری را نشان داد (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط کنترل دیابت و رفتارهای خود مراقبتی بر مطلوب بودن کیفیت زندگی پیشنهاد می شود آموزش های خود مراقبتی به جهت ارتقا کیفیت زندگی بیماران دیابتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

سلطان نژاد فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4 (مسلسل 10)
  • صفحات: 

    272-278
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1249
  • دانلود: 

    1033
چکیده: 

مقدمه: با توجه به شیوع ویروس زیکا در 47 کشور دنیا و عوارض خطرناک آن و احتمال بروز آن در ایران، با افزایش مسافرت به منطقه اندمیک برزیل به دلیل المپیک ریو دوژانیرو سال 2016 و از سویی وجود پشه آئدس در کشورمان، آشنایی و معرفی ویروس زیکا اهمیت می یابد.هدف: هدف از این مطالعه آشنایی با ویروس زیکا می باشد.مواد و روش ها: مقاله حاضر یک مقاله مروری بوده که از جستجوی اینترنتی در سایت های CDC، Sid، Google Schoolar، Google در سال 2016 جمع آوری شده است.یافته ها: از آنجایی که ویروس زیکا از طرف سازمان بهداشت جهانی یک فوریت معرفی شده و با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به آشنایی با ویروس، بیماری، علائم، تشخیص، درمان، راه کارهای پیشگیری و توصیه برای زنان باردار و نحوه ارزیابی آن ها و جنین پرداخته شده است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به راه های انتقال متنوع ویروس زیکا، مناسب بودن کشورمان برای انتشار ویروس، افزایش مسافرت به مناطق شایع نیاز به غربالگری مسافران بازگشتی از مناطق شایع، پیشگیری و آموزش مناسب در زمینه پیشگیری از انتشار ویروس در کشورمان ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1033 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button