مقدمه: تب های خونریزی دهنده جزء بیماری های عفونی بومی ایران است و با توجه به لیست عوامل بیولوژیک سازمان بهداشت جهانی، احتمال دارد این بیماری ها به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده شوند. سازمان مذکور استفاده از پوشش استاندارد حفاظت فردی را هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به تب های خونریزی دهنده توصیه می نماید.هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش خودحفاظتی در برابر تب های خونریزی دهنده، در دانشجویان پرستاری آجا انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه، یک مطالعه تجربی بوده که در تابستان 1395 در دانشکده پرستاری آجا انجام شد. 60 نفر از دانشجویان پرستاری وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان پس از کسب رضایت کتبی، به روش تصادفی به دو گروه آموزشی سخنرانی و شبیه سازی تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهش گر ساخته بود. پژوهش در سه مرحله پیش آزمون، مداخله آموزشی و پس آزمون در دو گروه انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: سطح دانش واحدهای مورد پژوهش، قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). مقایسه میانگین نمرات دانش بعد از مداخله بین دو گروه آموزش به روش سخنرانی و روش شبیه سازی (به ترتیب 29.70±1.622 و 29.97±2.008) با آزمون t مستقل (P>0.05) معنی دار نشد. ولی آموزش در هر روش موجب تفاوت معنی دار میانگین نمرات دانش قبل و بعد از مداخلات شد (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دو روش آموزش سخنرانی و شبیه سازی در افزایش سطح دانش دانشجویان به یک اندازه موثر بوده است.