مقدمه: سیر ورود سیستم های اطلاعات بیمارستانی متنوع و ناهمگون توسط نام های تجاری مختلف، بر روی سکو های گوناگون در حوزه سلامت الکترونیک منجر به بروز مشکلات هم کنش پذیری شده است. هم کنش پذیری قابلیت دو یا چند سیستم یا مولفه برای تبادل داده و استفاده از اطلاعات مبادله شده است. هدف از این مطالعه ارائه مدلی جامع به منظور برقراری هم کنش پذیری در چهار سطح فنی، نحوی، معنایی و سازمانی در سیستم اطلاعات بیمارستان است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی- توصیفی است. این مطالعه شامل سه فاز بوده، ابتدا شاخص های مورد نیاز برای دستیابی به قابلیت هم کنش پذیری سیستم اطلاعات بیمارستان در وجوه مختلف هم کنش پذیری شناسایی شد. سپس مدلی هم کنش پذیر برای یک سیستم اطلاعات بیمارستان ارائه گردید و در نهایت با استفاده از روش های سناریو محور مدل ارائه شده مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج: بر اساس مطالعه انجام شده به منظور دستیابی به هم کنش پذیری کامل در سیستم اطلاعات بیمارستان از رویکرد گذرگاه سرویس سلامت استفاده شد. مدل ارائه شده دارای شاخص های لازم برای دستیابی به تمام سطوح هم کنش پذیری است. مدل پیشنهادی با استفاده از روش ارزیابی سناریو محور ATAM مورد تایید خبرگان حوزه قرار گرفت.نتیجه گیری: دستیابی به هم کنش پذیری در حوزه بهداشت و درمان به دلیل پیچیدگی سیستم های اطلاعاتی، تنوع اطلاعات و استانداردها کار بسیار مشکلی است. این چالش ها شامل موضوعات فنی، نحوی، معنایی و سازمانی است. بالا رفتن درجه هم کنش پذیری و سازگاری بین سیستم های اطلاعات بیمارستان موجب تسهیل در همکاری سیستم ها با یکدیگر و بالا رفتن بهره وری، کارایی بالینی و مدیریتی این سیستم ها خواهد شد.