سابقه و هدف: هدف تحقیق عوامل مؤثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک های سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) است. سازمان ها بدون کارکنان سالم و ایمن نمی توانند کار کنند. سواد سلامت به این موضوع پرداخته است که آیا فرد با الزامات پیچیده ارتقاء و حفظ سلامت در جامعه مدرن همخوانی دارد یا خیر.
روش کار: محقق با به کارگیری رویکرد مرور نظام مند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته های محققین قبلی دست زده و با انجام گام های 7گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته است. از بین 556 مقاله، 55 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 0.711 تائید گردید. در این زمینه به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش رونوشت استفاده گردید که مقدار آن برای شاخص های شناسایی شده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های گردآوری شده در نرم افزار MAXQDA منتج به شناسایی 84 کد اولیه در 16 مقوله در 5 بعد شد.
یافته ها: درنهایت ابعاد 5گانه برنامه ریزی، مفاهیم توسعه سواد، اجرایی سازی آموزش، ارزیابی و بازنگری به عنوان ابعاد تأثیرگذار بر روی سواد ریسک های سلامت، ایمنی و محیط زیست شناسایی شد.
نتیجه گیری: سازمان ها می توانند با تمرکز بر روی این عوامل در راستای ارتقا سواد ریسک های HSE به عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه و بهبوددهنده تصمیم گیری در میان کارکنان خود اقدام نمایند. آنچه می توان از مقوله ها و ابعاد برداشت نمود، عدم امکان ارتقا متوازن و متناسب سواد ریسک های HSE در یک سازمان توسط یک فرد و یک بخش و حتی خود سازمان به تنهایی است. ارتقا سواد ریسک های HSE درگرو توجه و مساعدت عوامل فرا سازمانی، سازمانی و فردی است.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Yari A, Shobeiri SM, Rezaei M, Hamidieh A. Factors Affecting Health, Safety and Environmental Risk Literacy Promotion Model. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(1):40-57. Doi: 10.22037/iipm.v11i1.41735