نظریة خودمختاری بیان می کند که محیط اجتماعی فرد تعیین کنندة اصلی در میزان انگیزش خودمختار برای شرکت در فعالیت ورزشی است. هدف پژوهش حاضر، پیش بینی انگیزة شرکت در ورزش نوجوانان با استفاده از انگیزش دبیران تربیت بدنی، براساس نظریة خودمختاری بود. تعداد 102 دبیر زن تربیت بدنی و 510 دانش آموز دختر دورة متوسطة اول از چهار منطقة آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامة انگیزش مربیان (مک لین و همکاران، 2012) و پرسش نامة انگیزة شرکت در ورزش (گیل و همکاران، 1983) استفاده شدند. یافته ها نشان داد که همبستگی معنادار مثبتی بین انگیزش دبیران و انگیزة شرکت در فعالیت های ورزشی دانش آموزان دختر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که انگیزش دبیران پیش بینی کنندة مستقیم برای انگیزش شرکت در ورزش دانش آموزان است. مؤلفة تنظیم درون فکنی شده و بی انگیزشی بیشترین سهم نسبی را در پیش بینی انگیزة ورزشی دانش آموزان دارند. این یافته ها بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذار انگیزشی معلمان تربیت بدنی بر انگیزة شرکت در ورزش دانش آموزان تأکید می کنند.