کسب وکارهای فناورانه به عنوان مسیری مهم جهت تجاری سازی و اشاعه فناوری ها اثر مستقیمی در توسعه پایدار و سطح رفاه کشورها و جوامع دارند. شکل گیری و عملکرد مطلوب این کسب وکارها در گرو عملکرد مناسب زمینه ای است که تحت عنوان اکوسیستم کارآفرینی فناورانه معرفی می شود. مقاله حاضر با رویکردی چند مرحله ای بدنبال شناسایی و تعریف ابعاد و مولفه های چنین اکوسیستمی با توجه به مقتضیات کشور ایران بوده تا زمینه ساز توسعه و بهبود راهکارها و سیاست های توسعه کارآفرینی فناورانه در کشور باشد. در این فرآیند در ابتدا با بهره گیری از استراتژی فراترکیب ابعاد و مولفه های محتملِ این اکوسیستم از حوزه های مرتبط شناسایی شده و سپس با بهره گیری از استراتژی پیمایش و مبنا قراردادن پرسشنامه منتج شده از مرحله قبل، 19 مصاحبه ساختاریافته انجام و نتایج مربوطه مورد تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس 129 مولفه در دوازده بعد بازار، فرهنگ، کارآفرین فناور، استعدادها، آموزش و پژوهش، شبکه ها و تعاملات، پشتیبانی، سرمایه، حاکمیت، سازمان ها، شرایط ویژه و زیرساخت برای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه کشور نتیجه گیری شده است.