این مقاله به موضوع تنوع کسب و کار مبتنی بر تکنولوژی و نقش عوامل مؤثر در تنوع شرکت های بزرگ می پردازد. در دو دهه گذشته، هم راستایی استراتژی تکنولوژی و استراتژی کسب و کار، یکی از محورهای مهم پژوهشی را در دو حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت تکنولوژی به خود اختصاص داده است. تمرکز این تحقیقات بیشتر بر بنگاه های دارای کسب و کار واحد بوده و در همین رابطه چارچوب ها، مدل ها و ابزارهای تصمیم گیری مختلفی توسعه یافته و به کار گرفته شده اند. علیرغم اینکه شرکت های دارای کسب و کارهای متنوع نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفاء می کنند و به دلیل برخورداری از دارایی های تکنولوژیک مختلف نیازمند یک برنامه جامع و کلان استراتژیک در زمینه تکنولوژی هستند، تعداد اندکی از پژوهش ها به این موضوع به طور عام و چگونگی شکل دهی کسب وکارهای جدید تکنولوژی محور و عوامل مؤثر بر آن به طور خاص پرداخته اند. هدف این مقاله ارائه یک چارچوب نظری است که در آن عوامل زمینه ای مؤثر بر تنوع بخشی مبتنی بر تکنولوژی در شرکت های بزرگ شناسایی و معرفی شده اند. همچنین کارآمدی چارچوب مذکور از طریق مطالعه موردی شرکت تام از زیر مجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو، به روش مطالعه موردی توصیفی و تجزیه و تحلیل تم، مورد بررسی قرار گرفته است.