زمینه و هدف: در گذر زمان تعاریف و ترکیبات متنوعی از واژه اطلاعات ارائه شده است که توجه به آن ها لازمه مدیریت صحیح فرایند اطلاع رسانی است. هدف این مطالعه شفاف نمودن مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات فریبنده و درک بهتر وجوه اشتراک، افتراق و روابط میان آن ها و تشریح الگوها و انگیزه های انتشار اطلاعات نادرست و فریبنده است.روش پژوهش: مطالعه حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی مبانی نظری و روابط مفهومی گونه های مختلف اطلاعات و مدل های انتشار آن ها پرداخته است.یافته ها: اطلاعات خوب و ارزشمند دارای مشخصاتی همانند دسترس پذیری، دقیق، کامل، مقرون به صرفه، انعطاف پذیر، مرتبط، موثق، امن، ساده، به موقع و قابل بازبینی است. اطلاعات نادرست مترادف با اطلاعات اشتباه، غلط، ناصحیح، ناقص دانست که به صورت غیرعمدی منتشر می شوند. در حالی که اطلاعات فریبنده دارای دو ویژگی اصلی کذب بودن اطلاعات و قصد گمراه کنندگی است.نتیجه گیری: شناخت بهتر مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و فریبنده و درک ابعاد مختلف آن ها، مبنایی برای پژوهش های کاربردی دقیقتر در این زمینه و تحلیل های جامع تر خواهد بود. ارائه آموزش تفکر انتقادی و مهارت های ارزیابی اطلاعات در قالب سواد اطلاعاتی، سواد وبی و امثال آن می تواند از انتشار، بازیابی و استفاده از اطلاعات نادرست و فریبنده توسط کاربران است جلوگیری کند.