زمینه و هدف: معمولا پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند، از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین، ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در «انجام پژوهش» و «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» است. روش: روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق- ساخته بر اساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد. روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعه آزمایشی و با محاسبه آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونه گیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار آماری 22 SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از «مقالات نشریات ادواری» (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوه های مورد استفاده بیشتر از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور» (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و «تجارب شخصی» (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده می کنند. درحالی که کمترین استفاده از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور» (حدود 56% کم و اصلا) و «شرکت در همایش های خارجی» (حدود 69% کم و اصلا) به عمل می آید.نتیجه گیری: تنها تفاوت معنی دار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» و «انجام پژوهش»، استفاده از «مقاله های نشریات» است (0.05>P). «دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفه ای و تخصصی» نسبت به سایر سطوح تحصیلی از «مقاله های نشریات» بیشتر استفاده می کنند. از نظر «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور»، «شرکت در همایش های خارجی» و «تجارب شخصی» تفاوت آماری معنی داری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (0.05>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روش ها بهره می گیرند