مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 زمینه و هدف: معمولا پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند, از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین, ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا, هدف از این پژوهش, بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاع یابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در «انجام پژوهش» و «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» است. روش: روش تحقیق مورد استفاده, روش پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق- ساخته بر اساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد. روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعه آزمایشی و با محاسبه آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونه گیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار آماری 22 SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از «مقالات نشریات ادواری» (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوه های مورد استفاده بیشتر از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور» (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و «تجارب شخصی» (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده می کنند. درحالی که کمترین استفاده از «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور» (حدود 56% کم و اصلا) و «شرکت در همایش های خارجی» (حدود 69% کم و اصلا) به عمل می آید.نتیجه گیری: تنها تفاوت معنی دار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور «روزآمدسازی اطلاعات تخصصی» و «انجام پژوهش», استفاده از «مقاله های نشریات» است (0.05>P). «دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفه ای و تخصصی» نسبت به سایر سطوح تحصیلی از «مقاله های نشریات» بیشتر استفاده می کنند. از نظر «ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور», «شرکت در همایش های خارجی» و «تجارب شخصی» تفاوت آماری معنی داری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (0.05>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روش ها بهره می گیرند

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، احمد، بیگدلی، زاهد، و مخبرالصفا، لادن. (1396). بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی. تعامل انسان و اطلاعات، 4(1 )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/260393/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی احمد، بیگدلی زاهد، مخبرالصفا لادن. بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1396؛4(1 ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/260393/fa

    IEEE: کپی

    احمد یوسفی، زاهد بیگدلی، و لادن مخبرالصفا، “بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران: مطالعه موردی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 4، no. 1 ، pp. 1–15، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button