Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    5-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1768
  • دانلود: 

    858
چکیده: 

نمایش رادیویی گونه ی شناخته شده و معتبری از درام است که از استقلال و یگانگی نمایشی برخوردار است. در این میان، توجه به فضاسازی دراماتیک در نحوه ی تأثیرگذاری و معنارسانی نمایش رادیویی مقوله ای مهم و حیاتی به شمار می رود. این پژوهش تلاش می کند تا با تکیه بر روش ها و ابزارهایی که علم نشانه شناسی در اختیارمان گذاشته است، ابعاد فضاسازی در نمایش رادیویی را تجزیه و تحلیل کند و نشان دهد که چگونه و در اثر ترکیب و به کارگیری چه عواملی می توان اطلاعات بنیادینی را ارائه داد که فضای نمایش به تدریج از طریق آن پی ریزی شود. بدین منظور، ابتدا مؤلفه های فضاساز در نمایش رادیویی شناسایی می گردد. سپس، نحوه ی عملکرد آن ها در فرایند خلق فضا با استفاده از تحلیل متنی مبتنی بر نشانه شناسی لایه ای مورد بررسی قرار می گیرد. در نهایت، مقاله ی حاضر نشان می دهد که چگونه از طریق ارتباط و تعامل تقویت کننده ی میان لایه های مختلف متنی، می توان فضای کلی نمایش را شکل داد به گونه ای که با معرفی مکان، زمان، کنش و موقعیت شخصیت ها، حالاتی چون گرمی، سردی، سنگینی، یأس، شادی، ترس، عشق، اندوه، سوء ظن، رازآلودگی و غیره را بر فضای نمایش غالب ساخت. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر رویکرد توصیفی-تحلیلی بوده و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1768

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 858 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    23-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2132
  • دانلود: 

    1110
چکیده: 

«داغزنی» نگاه متفاوت جامعه به هویت های خدشه دار است. هویت هایی که بین آنچه خود را با آن تعریف می کنند(هویت بالقوه) و آنچه در تعامل با دیگر افراد شناخته می شوند(هویت بالفعل) تفاوت هست. در برابر این نگاه اجتماعی متفاوت، افراد داغ خورده سعی می کنند با اغماض موقعیت خویش و از طریق نمایش دادن هویت و ویژگی های رفتاری جدید مقاومت کنند. از میان انواع داغ زنی می توان به نگاه فرودستانه ی جنسیتی اشاره کرد که نمونه های آن در نمایشنامه های معاصر ایران پررنگ است. مقاله ی حاضر با انتخاب هدفمند برخی نمایشنامه های معاصر ایران به بررسی جامعه شناسی جنسیت با استفاده از نظریه ی داغ ننگ گافمن پرداخته است. در این مقاله با درنظرگرفتن داغ ننگ به عنوان هامارتیای شخصیت نمایش، سعی می شود انواع داغ ننگ در چهره های زن و مرد در نمایشنامه های معاصر ایران مقایسه و دسته بندی شود. در ادامه به بحران هویت و شیوه های پنهان سازی داغ ننگ در این چهره ها اشاره می شود که در میان زنان شامل کنش های رفتاری مطیعانه، ازخودبیگانگی هویت فردی و پذیرش هویت دیگری (همسر یا پدر) است، درحالی که پنهانسازی در مردان خود را در سازماندهی به موقعیت های اجتماعی نشان می دهد؛ یعنی به گونه ای که موقعیت اجتماعی مردان را در رابطه با دیگران به گونه ای عاری از هرگونه نقص نشان می دهد تا به تعبیری در پی بازسازی هویت و اعتبار خود بر آیند. علت داغ ننگ در چهره های مرد، بیشتر در ارتباط با محیط های بیرونی(فرهنگ، اقتصاد و سیاست) و غالباً در تعامل با همتایان خود (مردها) است درحالی که که داغ ننگ در زنان بیشتر به لحاظ کیفیت فیزیولوژیکی و روابط زناشویی است و در تعامل با جنس مخالف خود را نشان می دهد. حذف، پس زدن، عدم پذیرش، نادیده گرفتن حریم و سلبِ موقعیت های ابراز وجود همان طور که در مقاله نشان داده شده، از شیوه های رایج برخورد با داغ خوردگان در نمایشنامه های مورد بررسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    45-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1519
  • دانلود: 

    994
چکیده: 

پرسش از ماهیت سینما در فرهنگ غربی چندین دهه قدمت دارد. اما در ایران عمده ی مباحث نظری این حوزه، ترجمه یا گرته برداری از آرای غربی ها بوده است. از زمان ورود سینما به ایران، تأملاتی از جنس آرا و نظریات سیدمرتضی آوینی درباره ی ماهیت سینما (به ویژه در نسبت با هویت ایرانی-اسلامی) طرح نشده بود. بنیاد فکری آوینی درباره ی سینما، به پیش از دسته بندی گونه های سینما برمی گردد. او از «ذات سینما» آغاز می کند. او معتقد است که ذات سینما غربی است و نمی توان آن را از ذات خود جدا کرد. با وجود این او در پی کشف ابعادی از سینما بود که قابلیت بیان مفاهیم دینی و بازنمایی هویت ملی را داشته باشد. این رویکرد، نقطه ی مرکزی برخی تناقض های نظری است که در مقالات آوینی مشاهده می شود. پرسش کلیدی مقاله ی حاضر این است که اگر سینما «ذات غربی» دارد چگونه آوینی از امکان و ضرورت «تسخیر جوهر» سینما سخن می گوید و بر ضرورت کشف «قابلیت های کشف ناشده ی سینما» تأکید می کند؟ نسبت «تکنیک» و «محتوا» در نقد و تحلیل سینمایی نیز یکی دیگر از حوزه های بحث انگیز در آرای آوینی است که در مقاله ی حاضر به آن پرداخته شده است. تأکید ایشان بر اولویت و اهمیت «نقد تکنیک» بسیاری از نظریه ها و روش های تحلیل فیلم معاصر که گرایش به محتوا دارند را نادیده می انگارد. در عین حال بسیاری از نقدهای به جا مانده از خود ایشان به شدت درگیر محتوا است. به باور نویسندگان، شناخت آوینی از سینما در طی دوران فعالیت فرهنگی و هنری ایشان پس از انقلاب اسلامی در حال تغییر و تحول بوده است و برخی از تناقض ها در آرا ی ایشان نیز باید در بستر ادوار فکری ایشان تحلیل شود. خوانش انتقادی آرا ی اندیشمندان تأثیرگذاری چون آوینی، افق های تازه ای پیش روی نظریه پردازان بومی سینما می گشاید. این پژوهش نظری که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته، می کوشد برخی از ظرفیت های نادیده انگاشته شده ی آرا ی آوینی را آشکار ساخته و با نگاهی انتقادی به بیان کاستی های آن بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 994 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    61-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    77-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1895
  • دانلود: 

    1594
چکیده: 

کلمه ی سایبورگ (پیوندی از دو واژه ی سایبرنتیک و ارگانیسم) به موجودی دورگه اشاره دارد که سویه های زیست شناسی اش با تکنولوژی های معاصر گره خورده است. سویه های زیست شناسی فقط به جسم انسان محدود نمی شود بلکه ذهن و روح را نیز در بر می گیرد. به اعتقاد دانا هاراوی امروزه، ما پیوندهایی ساخته شده و نظریه پردازی شده از اندامه و ماشین و خلاصه، سایبورگ شده ایم. با توجه به رشد تکنولوژی، مصداق نظریه ی هاراوی در اجتماع امروز به وفور قابل مشاهده است. وابستگی بشر معاصر به مدرن ترین ابزار روز گواهی بر این ادعاست. این وابستگی درک او را از جهان اطراف تغییر داده و حتی در ظاهر او نیز تغییر به وجود آورده است. این در حالی است که فرهنگ عامه، از پذیرفتن وضعیت موجودش سر باز می زند. عموم مردم معتقدند تکنولوژی های معاصر جز مواردی که از نظر فیزیکی با گوشت انسان تلفیق می شوند، صرفاً بسان ابزاری در خدمت انسان هستند و در هستی شناسی او تغییری ایجاد نکرده اند. هدف این تحقیق رسیدن به تصویری است که سینما از سایبورگ ارائه می دهد، چراکه سینما هم بسان آیینه ای، بازتاب دهنده ی فرهنگ عامه و هم با تأثیراتش ساختار دهنده ی آن است. در این راستا، فیلم های ترمیناتور، بلید رانر و آن زن بررسی می شود. نتایج تحقیق ضمن ایجاد درکی نسبتاً منسجم از سایبورگ، نشان می دهد چگونه سینما به مثابه تکنولوژی، هنرمندان این عرصه و همچنین مخاطبانش را تبدیل به سایبورگ می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    91-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    852
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

تمدن های ایلام و بین النهرین در طی سالیان متمادی به لحاظ فرهنگی، سیاسی و مذهبی برهم تأثیر گذاشته اند. موسیقی در بین النهرین جایگاه ویژه ای داشته است؛ در ایلام نیز حضور نوازندگان در صحنه های مختلفی دیده می شود. با توجه به کاوش های اندک صورت گرفته و همچنین تعداد محدود آثار موسیقایی به دست آمده در ایلام، نمی توان با قاطعیت در مورد موسیقی و سازهای فرهنگ موسیقایی این تمدن اظهار نظر نمود. به همین دلیل موسیقی ایلام را باید با توجه به موسیقی تمدن های هم جوار آن بررسی کرد. درکنار چنگ های افقی که ساز محبوب در هر دو تمدن بوده است، چنگ های عمودی نیز به دفعات در آثار باستانی تصویر شده اند. مطالعه بر روی این ساز و یافتن اشتراکات و تفاوت های این ساز در دو تمدن، می تواند ابهاماتی را در مورد موسیقی ایلامی روشن سازد. در این مسیر ابتدا تصاویر چنگ های افقی در دو تمدن گردآوری، سپس با توجه به دوره ی تاریخی روند تغییرات در آن ها مشخص شد. سازهای هر دوره مورد مقایسه با یکدیگر قرارگرفتند و مطالعات دیگر محققین بر روی این سازها نیز مدنظر قرار گرفت. روند تغییر شکل ساز و جعبه ی طنینی آن، قرار گرفتن تزیینات بر روی میله ی سیم گیر، نواخته شدن با مضراب، تفاوت ساختمان چنگ های عمودی ایلامی با خویشاوندان بین النهرینی آن و قرارگرفتن این ساز در گروه نوازی های ایلامی از نتایج به دست آمده در این پژوهش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نورانی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    101-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1843
  • دانلود: 

    1285
چکیده: 

هدف از نوشتار این مقاله بررسی تراژدی و ساختار آن در اورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی، آهنگ ساز نامدار روسیه در دوره ی رومانتیک، و انطباق آن در الگوی گوستاو فریتاگ، نمایشنامه نویس و منتقد آلمانی، است. هِرَم پیشنهادی از سوی فریتاگ برای تحلیل ساختار روایی داستان های تراژیک دارای پنج قسمت یا مرحله است شامل: مقدمه یا معرفی، کنش صعودی و گره افکنی، نقطه ی اوج، کنش نزولی و سقوط، و وقوع فاجعه و گره گشایی از داستان. در این تحقیق مشخص خواهد شد که چایکوفسکی با تأمل و اِشراف کامل در مبانی و ساختار تراژدی رومئو و ژولیت، موسیقی اش را در فرم سونات پنج قسمتی طراحی کرده است که می توان آن را با ساختار پنج پرده ای داستان شکسپیر و ساختار پنج قسمتی الگوی فریتاگ منطبق نمود. در این مقاله همچنین میزان وفاداری آهنگ ساز به داستان در بررسی های ریزبینانه و تحلیلی از کارگانِ موسیقی البته با استفاده از هرم فریتاگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که چایکوفسکی در مفهوم سازی تراژدی در این موسیقی بسیار موفق عمل کرده است و از اهداف دیگر این مقاله اینست که مخاطب به بیان دقیق آهنگ ساز از تمامی قسمت های روایی آن در ساختاری مشخص و درک بهتری از اثر نائل آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1285 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    117-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    890
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

در این مقاله سعی شده تحولات روی داده در نقش و مفهومِ باغشی در میان ترکمن ها با تحلیل و مقایسه ی تداعی معانی و مفاهیم مختلف واژه ی باغشی در وضعیت گذشته و بررسی فرضیه های مطرح شده در مورد پیشینه ی باغشی و در وضعیت کنونی بر اساس داده های به دست آمده از پژوهش میدانی مورد مطالعه قرار گیرد. در گذشته «باغشی» به گستره ای از مفاهیمِ «موسیقی دان، درمانگر، روایتگر، روحانی و عالم» که در میان اقوام تُرکِ آسیای میانه به شدت در هم تنیده بوده ارجاع داشته و به تدریج از این مفهوم چند وجهی و کلی، مفاهیمِ جزئی «موسیقی دان، شَمَن و شاعر-باغشی» در فرهنگ های موسیقایی این اقوام شکل گرفته اند. مفهوم و نقش امروزی «باغشی» به مثابه خُنیاگر در میان ترکمن ها طی فرایند تقلیلِ مفهوم کلی «شَمَن-باغشی» در گذشته ی دور به مفهوم جزئی «شاعر-باغشی» در گذشته ی نزدیک و در مرحله ی بعد منفک شدنِ نقش «موسیقی گری» از «شاعری» شکل گرفته است. در وضعیت کنونی نیز، باغشی های ترکمن صحرا هنوز در قالب موسیقی گری سطوح مختلفی از فعالیت های موسیقایی را به نمایش می گذارند که رگه هایی از مفاهیمِ «موسیقی دان، درمانگر و روایتگر»ِ اسلافشان در گذشته ی دور را تداعی می کنند. تداوم این عناصر در نقش و مفهومِ «باغشی» باوجود همه ی تحولات روی داده در این سنت موسیقایی، بر درستی سیر تحول مطرح شده برای باغشی های ترکمن صحه می گذارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 890

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button